پنجشنبه 7 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

فرمانده ارتش به "تشویش اذهان عمومی" متهم شد

بهرام رفیعی - روزآنلاین
b.rafiei(at)roozonline.com

در پی اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی درباره اینکه "گروهک‌های تروریستی و تکفیری در نزدیکی مرزهای ما هستند" و "آنها دارند خودشان را آماده می‌کنند" در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، اداره سیاسی سپاه در مقاله ای بدون نام بردن از احمدرضا پوردستان و برخی از مقامات دیگر که در این ارتباط اظهارنظر کرده بودند، به این موضوع واکنش نشان داده و مدعی شده است که طرح این موضوع جز "تشویش اذهان عمومی" کارکرد دیگری ندارد. این در حالی است که پیش از این چند تن از مقامات امنیتی و فرماندهان سپاه نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده بودند.

arteshtashvishAO.jpg

وبسایت بصیرت ارگان اینترنتی معاونت سیاسی سپاه پاسداران در مقاله ای با عنوان "داعش را می ترسانید یا مردم را" نوشت: "چند روزی است که برخی مسئولان درباره گروهک تروریستی داعش و حضور آنان در نزدیکی مرزهای ایران و...! سخنانی گفته‌اند که به نظر می‌رسد، گفتن آن ضرورتی نداشته است... گفتن چنین سخنانی جز بزرگنمایی گروهک تروریستی بی‌ریشه‌ای، چون داعش و تشویش اذهان عمومی در داخل، به ویژه در نقاط مرزی هیچ کارکرد دیگری ندارد. موضوع مهمی که بایست مسئولان به هنگام ایراد چنین سخنانی به‌دقت به آن توجه داشته باشند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بصیرت در ادامه این مقاله با تاکید بر اینکه "کوچک‌ترین حرکتی از سوی آنان علیه ایران نه‌تنها دودمان این گروهک تروریستی، که دودمان حامیان آنان را نیز بر باد خواهد داد" اضافه کرده : "مسئولان بایستی به پیامدهای گفتن چنین سخنانی در افکار عمومی توجه کنند و بدانند که گفتن برخی سخنان، نه‌تنها هیچ کارکرد اطلاع‌رسانی ندارد که فقط اذهان عمومی را مشوش خواهد ساخت که این موضوع می‌تواند تأثیرات منفی زیادی در بحث امنیتی، اقتصادی و... داشته باشد."

این مقاله پس از آن منتشر شده که ۳ خردادماه فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در صحن علنی مجلس حاضرشده و گفته بود: "ما امروز با چهره تازه‌‌ای از تهدیدات روبرو هستیم، این تهدیدات از نظر نوع، شکل و اندازه با گذشته فرق می‌کند، امروز گروهک‌های تروریستی و تکفیری در نزدیکی مرزهای ما هستند، سال گذشته و در همین ایام به بنده از طرف ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد که نیروهای داعش به جلولا و سعدیه آمده‌اند و گام بعدی، خانقین است که پس از آن قرار است به ایران بیایند در کشور ما به ویژه در استان‌های مرزی و همجوار دشمن شایعه پراکنی و فضاسازی‌هایی کرده بود که سربازان گمنام امام زمان(عج) آنها را کشف شناسایی کردند."

امیراحمدرضا پوردستان با اعلام اینکه برای مقابله و سرکوب گروه داعش چندبار ارتش به ۴۰ کیلومتری خاک عراق نیز نفوذ کرده است، اضافه کرده بود: "ما امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم؛ آنها دارند خودشان را آماده می‌کنند. به عنوان سرباز استدعا می‌کنم که نیروهای زمینی ارتش و سپاه باید تقویت بشوند."

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین با گفتن اینکه "به لحاظ تحرک و آمادگی، نیروهای ارتش و سپاه باید تقویت شوند تا ما بتوانیم تانک بخریم و بتوانیم خودروهای‌مان را متحول کنیم" تاکید کرده بود که "امروز نبرد، نبرد نیروهای زمینی است."

یک روز پس از اظهارات این مقام ارشد در ارتش جمهوری اسلامی، وزیر کشور در دولت حسن روحانی نیز در جریان جلسه شورای اجتماعی کشور گفت: "همجواری کشور ما با کشور عراق حتما ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما تاکنون با تسلطی که بر مرزهای کشور داشته‌ایم، هیچ حادثه‌ای رخ نداده است. وجود این گروه در کشور عراق و محدوده‌ای با فاصله ۵۰ کیلومتری از مرزهای ایران، قطعا لزوم توجه ما را می‌طلبد و اگر قصد داشته باشند به مرزهای کشور نزدیک شوند، قطعا دخالت می‌کنیم و این موضوع را نیز رسما به کشور عراق اعلام کرده‌ایم."

واکنش اداره سیاسی سپاه به گفته های فرمانده نیروی زمینی ارتش در شرایطی است که همزمان باشگاه خبرنگاران متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم در گزارشی به رد اظهارات احمدرضا پوردستان پرداخته است.

در همین گزارش حجت الاسلام مجتبی ذوالنور جانشین سابق نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه و مشاور کنونی علی سعیدی در این ارتباط گفته است: "سخنان فرمانده محترم نیروی زمینی ارتش برای توجه به آمادگی هرچه بیشتر توان دفاعی و نیروهای مسلح بوده است. تکفیری‌ها در حد نزدیک شدن به مرزهای ایران نیستند و اگر می‌توانستند حتماً این کار را انجام می‌دادند و پاسخ جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تجاوز، سنگین خواهد بود."

سرتیپ ناصر آراسته جانشین گروه مشاوران رهبرجمهوری اسلامی نیز در همین ارتباط گفته است که "تکفیری‌ها هیچ گاه نمی‌توانند به مرزهای جمهوری اسلامی نزدیک شوند و ما گوش به فرمان فرمانده معظم کل قوا، آماده دفاع از کشور هستیم."

از سوی دیگر اما واکنش ها به اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش درحالی صورت گرفته است که هفته گذشته آیت الله علی خامنه ای در جریان سخنرانی خود در دانشکده امام حسین سپاه پاسداران مدعی تلاش برخی کشورهای منطقه برای شروع جنگ های نیابتی با جمهوری اسلامی شده بود.

رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: "بنده خبرهایی دارم از اینکه دشمنان ما با همراهی برخی از مسئولان سفیه منطقه‌ی خلیج‌فارس - نه همه‌شان، بعضی - درصدد هستند که جنگهای نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند. پاسداران انقلاب اسلامی و همه‌ی پاسداران حریم امنیّت ملّی- ر سازمانهای مختلف بیدارند، هوشیارند. این را بدانند که اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی بسیار سخت خواهد بود."

البته پیش از گفته های اخیر فرمانده نیروی زمینی ارتش، در مهرماه ۱۳۹۳ معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشور نیز اظهارات مشابهی درباره تهدیدات گروه داعش در مرزهای ایران مطرح کرده اما از عملیات نظامی در خاک عراق سخنی نگفته بود.

سرلشکرپاسدار محمد باقری در برنامه تلویزیونی شناسنامه گفته بود: "ما خطوط قرمزی را در مقابل حوادث اخیر عراق داریم، البته اعلام رسمی نکرده‌ایم؛ از جمله اینکه یک حاشیه امنیتی برای مرز کشور قائل هستیم، اگر این گروهک یا هر عنصر تهدید کننده ایی به مرزهای جمهوری اسلامی نزدیک شود در یک اقدام دفاع مقتدارنه مرزی، آن را منهدم خواهیم کرد."

او همچنین اضفافه کرده بود: "این را درک کردند (گروه داعش) و الان هم آخرین جایی که در استان دیاله عراق آمده‌اند تقریبا با مرز ما ۴۰ کیلومتر فاصله دارد؛ این حریم ۴۰ کیلومتری را حفظ کردند و به سمت مرز ما نیامدند؛ رئیس جمهور کشور نیز اعلام کرد ما برای عتبات عالیات و مرقدهای ائمه اطهار در عراق خط قرمز قائل هستیم، طبیعتا اگر تهدید جدی نسبت به این مراکز باشد تصمیم جمهوری اسلامی ایران متفاوت خواهد بود؛ در حد فعلی کمک های مستشاری و آموزشی و راهنمایی و پشتیبانی عمومی کفایت می‌کرده است ولی اگر وارد خطوط قرمز ما شوند به طور طبیعی از محدوده امنیتی خود دفاع خواهیم کرد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016