سه شنبه 19 خرداد 1394

نماينده ولی فقيه در سپاه: موضوع هسته‌ای بهانه‌ دستيابی به اسرار نظامی ماست


• ولايت سهميه ای و ارثی نيست
• امام و رهبری شعار اسلام می دهند نه شيعه گری

نماينده ولی فقيه در سپاه گفت: بنده از زبان يک مسئول رسمی که الان در جايگاه حساسی قرار دارد، شنيدم که معاون وزير خارجه آلمان به من گفت: "مادامی که يقين پيدا نکرديم عراق هيچ چيزی ندارد به آن حمله نکرديم. تمام تلاشمان اين بود که به عمق توان عراق دست پيدا کنيم". خب اين هدف دشمن را نشان می‌دهد، لذا بايد خيلی حساسيت داشته باشيم چون دشمن قابل اعتماد نيست.

گروه امنيتی دفاعی خبرگزاری فارس- حجت‌الاسلام والمسلمين علی سعيدی نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگويی تفصيلی، به بررسی موضوعات مهم روز ايران و منطقه پرداخت.

او که از شاگردان مدرسه مشهور حقانی محسوب می‌شود، در ابتدای اين گفتگو به بررسی نقش و جايگاه اين مرکز به عنوان يکی از کانونهای اصلی انقلاب پرداخت و در ادامه به موضوعاتی ديگر نظير مذاکرات هسته‌ای ايران با ۱+۵، شکل گيری انحراف در اسلام بواسطه افراطی گری برخی افراد، کمک جمهوری اسلامی به مقاومت منطقه و بررسی ابعاد شخصيتی حضرت امام خمينی(ره) و تلاش برخی جريانات برای ايجاد انحراف در راه امام(ره) اشاره کرد.


متن مشروح گفتگوی خبرنگاران فارس با نماينده ولی فقيه در سپاه را در زير می‌خوانيد:

* مدرسه حقانی‌ با شاگردان امام تبديل به کانون انقلاب شد

حجت‌الاسلام سعيدی در ابتدای اين مصاحبه با اشاره به تاثير مدرسه حقانی در شکل گيری انقلاب گفت: مدرسه حقانی در دوره شاه يکی از کانون‌های انقلاب و تبلور انديشه و تفکر و راه و رسم امام بود. بنيانگذاران و مديران و هدايتگران و شورای اصلی اداره کننده مدرسه حقانی از شاگردان حضرت امام بودند مثل مرحوم شهيد بهشتی مرحوم شهيد قدوسی آيت‌الله جنتی و ... . مرحوم حاجی حقانی يک بازاری متدين بود که مدرسه را ساخت و در اختيار هیأت مديره قرار داد.

وی افزود: مدرسه حقانی ويژگی‌هايی داشت از جمله اينکه اساتيدی که انتخاب می‌شدند از شاگردان انقلابی حضرت امام بودند مثل مرحوم آيت‌الله محمدی گلپايگانی، آيت الله امينی، مصباح و جنتی و ديگر اساتيد. لذا آن جا تبديل به کانون انقلاب شد و طلبه‌ها با انديشه‌ها و راه و رسم امام آشنا می‌شدند.

نماينده ولی فقيه در سپاه تصريح کرد: در آنجا برای افزايش بينش سياسی و قدرت تحليل سياسی برخلاف جاهای ديگر که خواندن روزنامه و گوش دادن به برخی شبکه های راديويی که بعضا اخبار پشت پرده را می‌گفتند، مشکل داشت، اين کارها منعی نداشت. در آنجا آموزش زبان انگليسی و رياضيات و ادبيات عرب و فارسی برای طلبه‌ها پيش‌بينی شده بود در حالی که شايد در آن زمان کسی تصور نمی‌کرد سال ۵۷ انقلاب صورت بگيرد.

سعيدی ادامه داد: لذا من بيشترين بهره را از حضورم در مدرسه حقانی بردم، چون زمينه قدرت و تحليل و فهم سياسی در آنجا فراهم بود. من با مدرک ششم ابتدايی وارد حوزه علميه شدم و ديپلم گرفتم و بعد کنکور شرکت کردم و سپس مجتمع آموزش عالی قضايی قم را انتخاب کردم و قبول شدم. در آن زمان در فعاليتهای سياسی شرکت می‌کرديم و يادم می‌آيد رساله امام(ره) را با جلد کتاب تاريخ آلبر ماله به مراسم‌های تبليغی می‌برديم.

وی همچنين با اشاره به هم دوره‌ای های خود در مدرسه حقانی گفت: امروز اکثر دوستان ما در مدرسه حقانی در مسندهای مهم و کليدی هستند مانند آقای زرگر رئيس ستاد احيا امر به معروف، آقای صديقی امام جمعه تهران، آقای نيری در قوه قضائيه و حسينيان نماينده مجلس و بسياری از قضات دادگاه ويژه يا دادسرا و ديوان عدالت اداری و... از طلبه‌های مدرسه حقانی هستند که با رفتن آقای قدوسی به قوه قضائيه به آن جا رفتند و در سپاه آقای رازينی و محمدی عراقی از طلبه‌های مدرسه حقانی و دوستان ما هستند.

* امام(ره) ايدئولوژی‌های بدلی را کنار زد

سعيدی همچنين با اشاره به نقش امام در تشکيل حکومت اسلامی و بيداری اسلامی اظهار داشت: بزرگترين تهديدی که متوجه ايدئولوژی اسلامی بود، جايگزينی ايدئولوژی‌های بدلی به جای ايدئولوژی و جهان‌بينی توحيدی و وحيانی بود. امام آن ايدئولوژی‌های بدلی را کنار زدند و ايدئولوژی توحيدی را جايگزين آن کردند.

وی خاطرنشان کرد: در جغرافيای جهان اسلام و غرب آسيا (خاورميانه)، ۴ ايدئولوژی مطرح بود. يکی ايدئولوژی و گفتمان ناسيوناليستی که در مصر آقای ناصر و در ترکيه آتاتورک و در ايران هم رضاخان مروج اين گفتمان و ايدئولوژی بودند. البته جريان ملی گرايی در ايران ۲ بخش داشت، بخش دولتی را حکومت دنبال می‌کرد و از طرفی هم جريانات حزبی مثل جبهه‌ ملی و نهضت آزادی اين جريان را دنبال می‌کردند.

نماينده ولی فقيه در سپاه با بيان اينکه گفتمان دوم، گفتمان ليبرال دموکراسی بود، اظهار داشت: در جهان عرب عناصری بودند که طرفدار ايدئولوژی غربی بودند. گفتمان سوم، گفتمان چپ مارکسيستی بود که جهان اسلام مثل ليبی، سوريه، عراق، الجزاير و ... را در برگرفت.

* امام خمينی جريانات انحرافی جهان اسلام را نشان داد

سعيدی تاکيد کرد: گفتمان آخر، گفتمان التقاطی بود يعنی تلفيقی از گفتمان‌های چپ و اسلام يا ليبرال و اسلام. به هرصورت اين چهار گفتمان مطرح بود اما يک گفتمان هم گفتمان دينی بود که زير لايه‌های اين ۴ گفتمان پنهان شده بود و هنر امام اين بود که گفتمان دينی را از زير اين لايه‌ها بيرون بياورد و به جهان اسلام ارائه کند و توانست ماهيت اين انحرافات را علنی کند و جريانات انحرافی در جهان اسلام را نشان دهد. امام(ره) گفتمان دينی را احيا کردند.

* نه امام و نه رهبری هيچگاه شعار شيعه‌گری ندادند/ همانقدر که از فلسطين حمايت کردند به حزب الله کمک کردند

وی افزود: مارکس می‌گويد دين افيون ملت‌هاست حتی برخی از گروه‌های فلسطين هم می‌خواستند با تکيه بر کاخ کرملين و ايده مارکسيستی به مقابله با صهيونيست‌ها بپردازند اما امام گفتمان دينی را آن قدر شفاف در عمل متجلی ساخت که همه، آن گفتمان‌ها را فراموش کردند و به سراغ اسلام آمدند. يعنی انقلابی که در فلسطين شد انقلاب فکری بود و مهمترين تحول انقلابی جهان اسلام هم انقلاب فکری است.

نماينده ولی فقيه در سپاه تصريح کرد: امام(ره) اسلام را در عمل و گفتمان يعنی مقابله با استعمار و استکبار و خرافات و انحرافات نشان داد و فطرت پاک جهان اسلام را بيدار کرد. خدمتی که امام به جهان اسلام کرد در طول اين هزار سال کسی نکرده است.

سعيدی ادامه داد: من در جلسه‌ای که علمای اهل سنت بودند گفتم خدمتی که امام به شماها کرد هيچکس نکرد، اسلام در خاورميانه مرده بود ولی امام اسلام ناب را مطرح کرد. نه امام و نه مقام معظم رهبری هيچگاه شعار شيعه‌گری ندادند هميشه شعارشان اسلام ناب بوده و به همان ميزان که از فلسطين حمايت کردند از حزب‌الله حمايت کردند. اولين ايده‌های امام(ره)، دفاع از آرمان فلسطين و مقابله با رژيم صهيونيستی بود، اولين کلام امام مقابله با نظام استکباری آمريکا و ارتجاع بود.

* علما توجه کنند که آمريکا «اسلام بدلی» را در مقابل «اسلام ناب» ساخته است

نماينده ولی فقيه در سپاه در بخش ديگری از گفتگو با بيان اينکه امروز آمريکايی‌ها ۳ مدل از اسلام را ترويج می دهند تا جايگزين ايده امام و رهبری کنند، گفت: علما بايد توجه داشته باشد که اسلام بدلی را آمريکايی‌ها برای مقابله با اسلام ناب ساخته‌اند.

* اسلام شيعی افراطی يکی از مراجع، اسلامی آمريکايی است

وی افزود: يکی، اسلام تکفيری افراطی عربستان سعودی است. دوم اسلام سکولاريزه شده ترکيه و سوم اسلام شيعی افراطی است که يکی از مراجع آن را ترويج می‌کند. اين اسلام شيعی افراطی ۲ گرايش دارد يکی توهين مستقيم به مقدسات اهل سنت و دوم ترويج عزاداری‌های سکولار خنثی، بی‌خاصيت و خشن. متاسفانه ضربه‌ای که اين تفکر(اسلام شيعی افراطی) بر اسلام می‌زند کمتر از جريانات ديگر نيست.

* چرا بايد امام حسين(ع) را با قمه معرفی کنيم

سعيدی تاکيد کرد: امروز وقتی می‌توانيم اهل بيت را با شيوه‌های درست معرفی کنيم چرا بايد امام حسين(ع) را با قمه معرفی کرد و چرا بايد به مقدسات اهل سنت توهين کنيم؟

نماينده ولی فقيه در سپاه ادامه داد: ما در جهان اسلام به اهل سنت در غزه بيشترين کمک را کرديم، اينها هيچ پناهگاهی جز ايران نداشتند و همه دنيا اين را فهميدند. اين بزرگترين خدمت به اهل بيت است که يک مجموعه بينوا که زير چکمه‌های پولادين رژيم صهيونيستی دست و پا می‌زند را حمايت کنيد، اگر ايران نبود چه بلايی سر آنها می‌آمد و آيا از غزه چيزی باقی می‌ماند؟

* ايران با يک دست به جريان اهل سنت در غزه و با دست ديگر به حزب‌الله کمک می‌کند

وی با اشاره به حمايت ايران از مسلمانان شيعه و سنی در جهان گفت: لذا ايران با يک دست به جريان اهل سنت در غزه و فلسطين کمک می‌کند و از يک طرف هم به حزب‌الله به عنوان جريان انقلابی بالنده. هم حزب‌الله و هم حماس دارای تفکرات ضدصهيونيستی و ضد استکباری هستند و شعار رهبری و امام اين است که از هر مظلومی در دنيا حمايت کنيم.

سعيدی با بيان اينکه راه مقابله با اين ۲ لايه انحرافی اسلام شيعی افراطی، تنوير افکار عمومی و معرفی اين جريانات است، اظهار داشت: برخی از اين سی‌دی‌های گويندگان شبکه‌های ماهواره‌ای انگلستان را هر فرد ناآگاهی ببينيد، ضد شيعه می‌شود زيرا آنقدر برخی از کلمات آنها وقيح است که ديگر نيازی نيست ديگران پول بدهند وهابی تربيت کنند، هرکسی اينها را ببيند ضد شيعه می‌شود. آن وقت اين خدمت به شيعه است؟

* امروز در اوج قدرت و عزتيم

نماينده ولی فقيه در سپاه تاکيد کرد: اگر در لابلای اين مسائل خشونت بوجود می‌آيد و تلفاتی داده می‌شود مقصر اين خون‌ها چه کسانی هستند؟ اميرالمومنين برای حفظ وحدت از حقوق حقه خود گذشت. ما امروز در اوج قدرت و عزتيم و راهکارهای مختلفی برای ترويج اهل بيت داريم. اين همه سايت و شبکه و امکان چاپ هست ما بايد فضائل اهل بيت را معرفی و به مظلومين کمک کنيم.

* گفتمان اسلام شيعی افراطی گفتمانی انحرافی است

سعيدی با بيان اينکه تنوير افکار عمومی و آگاه‌سازی مردم مهم است، گفت: منبری‌ها و صداوسيما و رسانه‌ها نقش بسيار مهمی در افشای عوارض اين مسائل دارند. خيلی از اين خشونت‌ها ناشی از همين تندروی‌هاست و تصورشان اين است که اين گفتمان حکومت اسلامی است. نخير اين گفتمان حکومت نيست بلکه گفتمان انحرافی است که ممکن است برخی افراد به خاطر سوءبرداشت چنين حرف‌هايی بزنند.

* به حزب‌الله و حماس گفتيم در دام اخوان المسلمين و ترکيه قرار نگيرند

وی در ادامه با بيان اينکه کمک ما به حماس و حزب‌الله پشتيبانی معنوی است، تصريح کرد: اين پشتيبانی معنوی همين تبادل گفتمانی است، همين که ما به آنها می‌گوييم در دام جريان اخوان المسلمين و ترکيه قرار نگيريد.

* ترکيه در آشوب‌های سوريه ضربه زيادی به فلسطين وارد کرد

نماينده ولی فقيه در سپاه افزود: ترکيه اشتباهات بزرگی داشته است و در آشوب‌های سوريه ضربه زيادی به فلسطين وارد کرد، آنها آمده بودند تا سوريه را به اخوان‌المسلمين ملحق کنند و بتوانند از آن طريق با اسرائيل مبارزه کنند که اين نقشه، نقشه آمريکايی بود.

سعيدی ادامه داد: آمريکايی‌ها برداشتشان اين بود که کنترل اخوان‌المسلمين به مراتب راحت‌تر از مقابله هلال شيعی است. به اينها القا کردند که مشکل شما هلال شيعی است. اصلا هلال شيعی را چه کسی مطرح کرد؟ ما که دنبال قدرت شيعی در دنيا نبوديم، ما شعار اسلام داديم. منتها چون نماد و گفتمان حاکمان جمهوری اسلامی گفتمان نبوی و علوی است آنها تصورشان اين است که دشمنان آنها شيعيان هستند در حاليکه بزرگترين خدمت را شيعيان و رهبران شيعه به اهل سنت و اسلام سنتی کرده است.

* يکی از دلايل افزايش پيوستن به داعش اقدامات تفکر شيعی افراطی است

وی همچنين اظهار داشت: ضربه‌ای که تفکر افراطی شيعی به بيداری اسلامی می‌زند ضربه کمی نيست. يکی از عوارض آن تحريک عوامل اهل سنت است. اينکه امروز آقای بان کی‌مون می‌گويد پيوستن جوانان به داعش ۷۰ درصد افزايش پيدا کرده دليلش انگيزه‌های افراطی‌گری اينهاست، يعنی تصور جوانان اين است که اين گروهک‌ها انقلابی‌اند و بايد به اينها کمک کرد.

سعيدی ادامه داد: يک عامل ديگر جذب گروه‌های داعش هم اين است که می‌گويند شيعيان به خلفا توهين می‌کنند. لذا اينها گسل‌هايی است که نيازی به تحريکشان نيست و اين يعنی دشمن را عوضی گرفتن. اينکه مقام معظم رهبری می‌فرمايند دشمن را عوض نگيريد همين است، دشمن ما اسرائيل است.

نماينده ولی فقيه در سپاه تصريح کرد: يکی ديگر از عارضه‌های افراطی‌گری، هزينه کردن بيخودی نيروها و امکانات مسلمانان است. پيامد ديگر اين قضايا بهره‌مند شدن اسرائيل از اين درگيری‌هاست. يعنی اگر يمن را نماد تشيع قرار دهند و عربستان را نماد اهل سنت، می‌شود جنگ نيابتی از دو طرف و خسارت‌هايی که به جهان اسلام وارد می‌شود و دشمن بهره می‌برد لذا حرکت‌های شيعی افراطی پيامدهای زيادی دارد.

* غنی‌سازی اورانيوم برای مسائل صلح‌آميز حرف اول و آخر ماست

وی در بخش ديگری از گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به موضوع مذاکرات ۱+۵ اظهار داشت: در اين مسئله چند نکته بايد از هم تفکيک شود، اولين مسئله اين است که بالاخره ما در بحث هسته‌ای دنبال چه بوده و چه هستيم. حرف ما از اول اين بوده که ما می‌خواهيم به چرخه سوخت هسته‌ای يعنی غنی‌سازی اورانيوم برای مسائل صلح‌آميز دست يابيم. اين حرف اول و آخر ماست.

سعيدی تاکيد کرد: حتی ما دنبال غنی‌سازی ۲۰ درصد نبوديم و دولت وقت درخواست کرد که برای سوخت راکتور اتمی تهران نيازمند به سوخت هستيم به ما بدهيد والا خودمان اقدام می‌کنيم. خب آنها ندادند و باور هم نمی‌کردند ما به سمت سوخت ۲۰ درصد برويم اما رفتيم و شد و آنها در برابر عمل انجام شده، قرار گرفتند.

نماينده ولی فقيه در سپاه گفت: آنها تحريم را چند برابر کردند تا ما را متوقف کنند. تحريم جواب نداد و نتيجه‌ای که از تحريم گرفتند اين بود که ايران نه تنها متوقف نشد بلکه خودش را به غنی‌سازی ۲۰ درصد هم رساند.

* غنی‌سازی ۶۰درصد مطرح شد اما نظام بدنبال غنی‌سازی بالا ۲۰درصد نبود

وی خاطرنشان کرد: حتی آن زمان هم در برخی گفتمان‌ها مطرح شد برای سوخت زيردريايی‌هايمان به ۶۰ درصد غنی‌سازی هم نيازمنديم، يعنی احساس کردند که ما توان غنی‌سازی بيش از ۲۰ درصد هم داريم که البته آن درحد گفتمان بود و نظام دنبال اين نبود که دنبال بيشتر از ۲۰ درصد برود.

سعيدی با بيان اينکه پس اولين خواسته ما پذيرش حق غنی‌سازی در حد مصرف صلح‌آميز دفاعی و غيردفاعی بود، گفت: موشک‌های دوربرد يا زيردريايی‌ها نيازمند سوخت جامد هستند البته بمب اتم جزو دکترين ما نيست و طبق فتوای رهبری حرام است و هيچگاه دنبال آن نبوده و نيستيم و نخواهيم بود، اما دنبال انرژی هسته‌ای صلح‌آميز بوده و هستيم.

* به بهانه موضوع هسته‌ای ميخواهند به اسرار نظامی ما دست پيدا کنند

نماينده ولی فقيه در سپاه تصريح کرد: آنها بايد حق غنی‌سازی ما را در چارچوب مقررات بين‌المللی می‌پذيرفتند اما اين را بهانه کردند برای مسائل ديگر، يعنی در حقيقت غنی‌سازی صلح‌آميز بهانه‌ای شد برای فشار روی مسائل ديگر. اين از حرف‌های آنها مشخص است که اهداف ديگری دارند، يکی اينکه ببينند توان ما چقدر است و می‌خواهند به اسرار نظامی ما دست پيدا کنند.

سعيدی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده از زبان يک مسئول رسمی کشور که الان در جايگاه حساسی قرار دارد، شنيدم که گفت معاون وزير خارجه آلمان به من گفت: "تا مادامی که يقين پيدا نکرديم که عراق هيچ چيزی ندارد به آن حمله نکرديم. تمام تلاشمان اين بود که به عمق توان عراق دست پيدا کنيم". خب اين هدف دشمن را نشان می‌دهد، لذا بايد در اينجا خيلی حساسيت داشته باشيم زيرا قطعا دشمن قابل اعتماد نيست.

* وجود انقلاب اسلامی برای آمريکايی‌ها کابوس است/ سوءظن به دشمن واجب است

وی افزود: در روايات آمده يکی از جاهايی که سوءظن واجب است در قبال دشمنی است که با او صلح کرده‌ايد. حال ما با دشمنی در حال مذاکره هستيم که هيچگاه با ما بر سر صلح نداشته و هرکار توانسته انجام داده است. لذا بحث بی‌اعتمادی به تيم هسته‌ای نيست، اين افراد زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند اما بحث دشمن است که هر چه در توان داشته عليه ما به کار گرفته است.

نماينده ولی فقيه در سپاه گفت: وجود جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی برای آمريکايی‌ها کابوس است. آنها می‌دانند ما در منطقه چه کار کرده‌ايم و چقدر عرصه نفوذمان را در غرب آسيا گسترش داده‌ايم.

* برای پروتکل الحاقی بايد شرط و قيد بيان شود

سعيدی اظهار داشت: نکته اصلی که تيم مذاکره کننده بايد متوجه شود اين است که مذاکرات فقط بايد حول و حوش مسائل هسته‌ای باشد و به هيچ وجه آنها نبايد به اسرار نظامی ما دست پيدا کنند چون با امنيت ملی و منافع ملی و حيات انقلاب سر و کار دارد، نبايد اين مرزها و خطوط قرمز شکسته شود و ساده انگاری کنيم.

نماينده ولی فقيه در سپاه با اشاره به بحث پروتکل الحاقی گفت: پروتکل می‌گويد آنها در هر زمان و هر مکان که خواستند می‌توانند از مراکز ما بازديد کنند لذا برای پروتکل بايد شرط و قيد بيان شود و الا اگر مطلق پذيرفته شود خواسته آنها عملی خواهد شد.

وی ادامه داد: حال سؤال اين است که اگر ما پروتکل را مشروط پذيرفتيم و آنها آمدند و گفتند که ما می‌خواهيم فلان نقطه را بازديد کنيم و ما قبول نکرديم، تحريم برنمی‌گردد؟ خب اينکه نقض غرض می‌شود ما رفتيم مذاکره کرديم تا عزت و منافع ملی ما حفظ شود و حقوق حقه ما استيفا شود اما روند اگر معکوس و نقض غرض شد چه کسی پاسخگوست؟

سعيدی تاکيد کرد: يعنی اگر پروتکل را پذيرفتيم و فردا آمدند گفتند که می‌خواهيم فلان جا را ببينيم و ما هم بگوييم که مشروط پذيرفتيم و آنها هم بگويند نه ما مشروط قبول نداشتيم و بايد اجازه بدهيد اين مکان‌ها را ببينيم، چه می‌شود؟ آقای آمانو هم که در دست آنهاست و اگر نپذيريم شمشير تحريم‌ها را بالا می‌برند. خب ما چرا بايد وارد اين عرصه شويم؟

*رهبری از روند و نتيجه کار مذاکرات نگران است

وی اظهار داشت: از طرفی آنچه که در بيانات مقام معظم رهبری مرتبا شاهديم اين است که ايشان از روند و نتيجه کار نگران است که تيم مذاکره کننده بايد دقت‌های لازم را داشته باشد تا مذاکرات فقط پيرامون مسائل هسته‌ای باشد و به منافع ملی و امنيت ملی ضربه نزند.

* يکی از عوامل انعطاف رهبران الهی عدم تحمل دولت‌هاست

نماينده ولی فقيه در سپاه در بخش ديگری از اين گفت‌وگو به وظايف رهبران الهی و عوامل انعطاف آنها اشاره و تصريح کرد: رهبران الهی در طول تاريخ ۳ وظيفه اصلی دارند، يک اينکه نقشه راهی که خداوند تعيين کرده به مردم ارائه کنند. وظيفه دوم، ساختارسازی و عملياتی کردن اين نقشه راه است مانند نسخه‌ای که امام عملياتی کردند و تکميل و تداوم آن با رهبری بعد از امام بود. سومين وظيفه رهبران، پاسداری و حفاظت از حکومت دينی و شريعت و آئين الهی است.

وی افزود: نکته ديگر اين است که عواملی در انعطاف رهبران الهی مؤثر است. اين عوامل گاهی از موضع قدرت است و گاهی بستگی به عوامل ديگر دارد. لذا برخی عوامل در تحقق خواسته‌های رهبری مؤثر است اگر آن عوامل در استانداردهای بالا عمل کنند آرمان‌های رهبری عملی می‌شود اما اگر آن عوامل در حد استاندارد نباشد زمينه انعطاف رهبران بوجود می‌آيد.

سعيدی خاطرنشان کرد: يکی از عوامل انعطاف رهبران الهی عدم تحمل دولت‌هاست. اگر دولت‌ها ظرفيت تحقق آرمان‌های رهبران الهی را نداشته باشند به طور طبيعی انعطاف در مواضع و عملکرد رهبران برای حفظ اساس اسلام بوجود می‌آيد البته نه اينکه از اصول دست بردارند، مبنای همه رهبران الهی حفظ اصول و مبانی و کيان اسلام است.

نماينده ولی فقيه در سپاه ادامه داد: لذا اگر برخی عوامل زمينه‌ای به وجود آوردند که آرمان‌های رهبری به طور کامل قابل انجام نباشد برای حفظ اصول انعطاف بوجود می‌آيد. بعنوان مثال ايده‌آل امام حسن مجتبی(ع) جنگيدن با معاويه است ولی وقتی می‌بينند چنين ظرفيتی در کارگزارانش وجود ندارد و اگر بخواهد اين وضعيت را ادامه دهد ممکن است اصل هسته دين به خطر بيافتد لذا انعطاف به خرج می‌دهند و از جنگ مستقيم با معاويه به تاکتيک ديگری دست می‌زنند تا هسته مرکزی برای روز مبادا حفظ شود و يا در صلح حديبيه، شايد اين صلح خيلی به نفع مسلمانان نبود اما پيامبر چشم‌انداز آينده را می‌ديدند و منافعی در اين صلح بود که در چشم برخی افراد نمی‌آمد.

سعيدی يکی ديگر از عوامل انعطاف رهبران الهی را ميزان تحمل مردم دانست و گفت: اگر مردم تحمل داشته باشند آرمان‌های رهبری در حد ۱۰۰ درصدی عملی می‌شود. هر جا که خواسته‌های امام و رهبری به صورت کامل عملی شده مواقعی بوده که هم دولتمردان و هم مردم آستانه تحمل بالايی داشته‌اند.

وی افزود: لذا وقتی امام فرمود "جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم"، اين ايده واقعی امام بود و شوخی نمی‌کردند ولی وقتی امام احساس می‌کند که ادامه جنگ ممکن است به مصالح انقلاب لطمه وارد کند تاکتيک را عوض کردند و قطعنامه را می‌پذيرند و تعبير جام زهر را به کار می‌برند. يعنی امام با طيب خاطر قطعنامه را نپذيرفتند بلکه احساس کردند به اصل انقلاب ضربه می‌خورد و آن را پذيرفتند. لذا علل و عواملی در انعطاف امام تاثير داشت.

* مردم و دولتمردان بايد ظرفيت نرمش قهرمانانه را داشته باشند

نماينده ولی فقيه در سپاه خاطرنشان کرد: حالا امروز می‌بينيم که رهبر انقلاب نرمش قهرمانانه را مطرح کردند، اين نرمش قهرمانانه می‌تواند مصالح زيادی را در بر گيرد، به شرطی که هم مردم و هم دولتمردان ظرفيت اين نرمش قهرمانانه را داشته باشند.

وی افزود: نرمش قهرمانانه يعنی می‌خواهيم يک بار ديگر با مجموعه‌ای که به بهانه هسته‌ای ما را تحريم کردند، وارد مذاکره شويم، ببينيم اينها منطق را می‌پذيرند يا نه. اگر حقوق ما را پذيرفتند ما هم همراهی می‌کنيم اما اگر نپذيرفتند بايد نرمش قهرمانانه تبديل به قوت شود.

* شرايط شعب ابيطالب و کربلا اصلا قابل مقايسه با شرايط ما نيست

سعيدی با بيان اينکه خواسته‌های رهبری ۴ محور دارد، گفت: اين ۴ محور عبارتند از: ۱-ايده‌آل ۲-مطلوب ۳-مقبول ۴-حداقلی. رهبری گزينه ايده‌ال را می‌خواهند که نيازمند ظرفيت دولتمردان و مردم است يعنی بايستيم پای کار و استقامت کنيم و آمريکا هيچ غلطی نمی‌تواند بکند.

* ايده‌آل رهبری اين است که چرخه سوخت داشته باشيم ولو در تحريم

وی اظهار داشت: لذا ملتی که می‌خواهد به فينال برسد و پيروز شود بايد بيشتر از همه تحمل کند. خيلی‌ها شرايط شان بدتر از ما بود و مقاومت کردند خيلی‌ها هم شرايط‌شان بهتر بود و بريدند. شرايط شعب ابيطالب و کربلا اصلا قابل مقايسه با شرايط ما نيست اما ديديم که مقاومت کردند. ايده‌آل رهبری اين است که ما روی حرف خود بايستيم و چرخه سوخت داشته باشيم ولو در تحريم.

* مردم و دولتمردان اجازه ندهند آرمان رهبری دستخوش مصالحه قرار گيرد

نماينده ولی فقيه در سپاه تاکيد کرد: گزينه دوم و سوم، مطلوب و مقبول پس از آن است و گزينه چهارم حداقلی است که نبايد به آنجا برسيم. نبايد مردم و دولتمردان اجازه دهند آرمان رهبری دستخوش مصالحه قرار بگيرد. رهبری از اصول خود دست برنمی‌دارند.

وی گفت: اگر مردم در قضيه عاشورا همراهی می‌کردند حادثه کربلا بوجود نمی‌آمد، اگر مردم بعد از اينکه ديدند جنگ دارند فرسايشی می‌شود با تمام وجود فرياد می‌زدند، امام عقب‌نشينی نمی‌کرد اگر دولتمردان سراغ ليزر و مسائل مختلف نمی‌رفتند و به همان توان داخلی اتکا می‌کردند امام از مواضع‌شان عقب‌نشينی نمی‌کردند. مردم و دولتمردان و خواص در تحقق آرمان‌های رهبری نقش دارند چه مثبت و چه منفی.

* برخی دولتمردان می‌گويند تا مشکلاتمان با بيرون را حل نکنيم مشکلی در داخل حل نمی‌شود

سعيدی در ادامه اظهار داشت: حال دولتی بر سر کار آمده و می‌گويد من می‌خواهم با مذاکره مسائل را حل کنم و بيشتر هم مسائل را به بيرون ارجاع می‌دهد تا در داخل و برخی دولتمردان می‌گويند تا ما با بيرون مشکلات را حل نکنيم مشکل در داخل حل نمی‌شود.

وی با بيان اينکه ۲ ديدگاه وجود دارد، گفت: يک ديدگاه می‌گويد اگر ما بخواهيم اقتصادمان فعال و تعامل‌مان با دنيا بيشتر شود و بتوانيم با دنيا تعامل کنيم، بايد جذب جامعه جهانی شويم و در غالب بانک جهانی و صندوق بين‌المللی پول حرکت کنيم که من اسم اين ديدگاه را عقلانيت ابزاری و يا عقلانيت سودمحور گذاشته‌ام.

نماينده ولی فقيه در سپاه ادامه داد: يک ديدگاه هم اين است که ما اگر به درون اتکا و در تحريم مقاومت نکنيم و به خارج اعتماد کنيم بايد همه دستاوردها را به تدريج از دست بدهيم. چون اختلاف ما با آمريکا فقط بر سر مسائل هسته‌ای نيست بلکه اختلاف ما با آمريکا خيلی گسترده است.

* با آمريکا بر سر حضورمان در آمريکای لاتين و همه مسائل اختلاف داريم

سعيدی تاکيد کرد: ما با آنها بر سر حضورمان در آمريکای لاتين و در مورد يمن و فلسطين و لبنان و عراق و مصالح اسلام و حقوق بشر و همه مسائل اختلاف داريم. آنها ۵۰ سال است حقوق ما را ضايع کرده‌اند. عمق استراتژيک ما طوری است که بايد روی اصول‌مان که يکی از آنها هسته‌ای است، بايستيم.

وی افزود: بحث حضرت آقا اين است که ما در مذاکرات جلو می‌رويم تا يک بار ديگر به دنيا بفهمانيم آمريکايی‌ها صداقت ندارند و دروغ می‌گويند.

نماينده ولی فقيه در سپاه ادامه داد: به هرصورت دولتی‌ بر سر کار آمده و شعارش اين است که می‌خواهم با نگاه ديپلماسی و در چارچوب قوانين بين‌المللی و صندوق جهانی پول جلو برويم، رهبری می‌فرمايد خب، ديگران اين موضوع را امتحان کردند شما هم می‌خواهيد امتحان کنيد، بيايد وارد مذاکره شويد اما اصول ما مشخص است و برای آن هزينه کرده‌ايم و اگر بنا بود از اصول دست برداريم چرا ۳۵ سال هزينه کرديم.

سعيدی گفت: لذا ايشان اعلام کردند برويد وارد مذاکره شويد اما مذاکره مشروط و با حفظ اصول و اگر اصول حفظ شد که هيچ اما اگر نشد خودتان(دولتی‌ها) در عملکرد و نگاهتان به اين موضوع تجديد نظر کنيد و به دنيا هم بگوييد که اينها(آمريکايی‌ها) قابل اعتماد نيستند و به مردم هم بگويد که راه به بيرون نيست و راه به درون است.

* همانطور که آقا فرمودند راه حل مسائل اقتصادی در لوزان نيست

وی در ادامه تصريح کرد: همانطور که آقا فرمودند راه حل مسائل اقتصادی در لوزان نيست. فرمول همين است و ماه راهی جز استحکام درونی نظام و صرفه‌جويی نداريم، اين اصول پيروزی می‌آورد. ملت ما بايد به اين موضوع توجه کند که درگير شدن با قلدرترين قلدرهای عالم با مصرف ۱۵۵ ميليارد فوت مکعب گاز و ۸۰ ميليون ليتر بنزين سازگاری ندارد. اين طوری که نمی‌شود با آمريکا درگير شد، لذا اينها عوامل انعطاف است.

* فرمايش آقا درخصوص نخريدن کالای خارجی شبيه حکم حکومتی است

سعيدی اظهار داشت: استنباط من اين است که برخی فرمايشات حضرت آقا شبيه حکم حکومتی است. آقا می‌فرمايند جنس خارجی در صورت وجود مشابه داخلی نخريد، اين شبيه حکم حکومتی است و توقع از مردم اين است که جنس خارجی نخرند.

* مجلسی در طراز انقلاب است که آرمان‌های رهبری را درک کند و پای آن بايستند

نماينده ولی فقيه در سپاه در بخش ديگری از گفت‌وگو با فارس به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی اشاره و تصريح کرد: مجلسی در طراز انقلاب است که آرمان‌های رهبری را، هم درک کند و هم پای آن بايستند. مردم ما در شاکله نظام نقش تعيين کننده‌ای دارند.

وی ادامه داد: مردم بايد به کسانی رای دهند که اصول و آرمان‌های رهبری را عملی می‌کنند. نماينده‌ای که اصلا مصالح انقلاب را نمی‌شناسد چطور می‌تواند از انقلاب دفاع کند. مردم بايد نهادهايی مثل دولت، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و .. آن چنان محکم در کنار رهبری قرار دهند که اگر يک قوه دچار ضعف شد قوای ديگر جبران کنند.

* تغيير مجلس انقلابی به مجلسی ديگر، تهديدی برای آرمان‌های امام و رهبری و مصالح نظام است

نماينده ولی فقيه در سپاه تاکيد کرد: تلاش‌های زيادی می‌شود تا مجلس انقلابی تبديل به مجلس ديگری شود که اين تهديدی برای آرمان‌های امام و رهبری و مصالح نظام است. لذا شورای نگهبان وظايفی دارد و خواص هم بايد معيارهای نماينده در طراز انقلاب را معرفی کنند تا مردم در پای صندوق‌ به نماينده‌ای رای دهند که خواسته‌های آرمانی رهبری را عمل کند.

سعيدی گفت: اين تکليف سنگينی برای متدينين است، در خصوص دولت‌ها هم همين گونه است. مردم بايد رئيس‌جمهوری را انتخاب کنند که دقيقا بتواند پا به پای رهبری آرمان‌ها و خواسته‌های ايشان را عملی کند و مجلس شورای اسلامی و خبرگان و شورای نگهبان هم بايد همين طور باشند. الان هم برداشت ما اين است که مردم مصالح نظام را در رای دادن در نظر بگيرند.

وی تصريح کرد: مجلسی در طراز انقلاب است که بتواند جلوی زياده خواهی‌های استکبار بايستد و زمينه تحقق آرمان امام و رهبری را در حد ايده‌آل فراهم کند.

* ياران امام اگر بر محور رهبری بعد از امام حرکت نکنند، ولايتی ندارند/ولايت سهميه‌ای و ارثی نيست

نماينده ولی فقيه در سپاه با اشاره به خاطره‌گويی‌های نامتعارف آقای هاشمی از امام گفت: نمی‌فهمم اين حرف‌ها چيست و برای چه می‌زنند؟ اگر مجتهدی از دنيا رفت بلافاصله مقلد بايد به مجتهد زنده رجوع کند، اين در مورد احکام و تکاليف است اما در مسائل حکومتی مسئله به مراتب حساس‌تر است و يک لحظه نظام بدون رهبری حی و حاضر نمی‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال در زمان غيبت موسی، هارون رهبر جامعه شد و وقتی فرمانی داد نمی‌توان به سخنان موسی تمسک يافت و فرمان هارون را کنار گذاشت، اين تقابل در برابر ولی بعد از موسی و در حقيقت عدم اعتقاد به ولايت مطلقه است.

سعيدی همچنين تاکيد کرد: در زمان وفات پيامبر نيز ولايت بصورت کامل به حضرت علی انتقال يافت. لذا ولايت قابل تجزيه نيست که بخشی به صحابه منتقل شود و بخشی به ديگران. اشتباه آن دوره اين بود برای صحابه مصونيت قائل شدند، همين اشتباه در عصر ما تکرار شد، ياران امام اگر بر محور رهبری بعد از امام حرکت نکنند، ولايتی ندارند، ولايت سهميه‌ای و ارثی نيست.

*برخی برای منافعشان زير نام امام قرار گرفته و رهبری را تضعيف کردند

نماينده ولی فقيه در سپاه در ادامه تصريح کرد: ارزش ديگران به اين است که ولايت را از علی بگيرند والا چيزی باقی نمی‌ماند پس همه بايد در محور ولايت قرار بگيرند. ارزش صحابه و خواص به اين است که به رهبری بعدی بپيوندند و از رهبری بعدی کسب فيض کنند. برخی زير نام پيامبر، اهل بيت و امام بعد از پيامبر را تخريب کردند، برخی هم زير نام امام برای منافعشان قرار گرفته و رهبری را تضعيف کردند.

وی با طرح اين سوال که علت اتکا به رهبری حی و حاضر چيست؟ گفت: رهبری و امام در اصول يکسانند اما الان در اداره کشور ملاک فرمان رهبری حاضر است. ما نمی‌توانيم در زمان حيات رهبری بگوييم امام اين طور فرمودند. فلسفه آن اين است که متغيرهايی هر روز برای جامعه اسلامی پيش می‌آيد که رهبر حی و حاضر بايد روی آنها اعمال مديريت کند. اصول و راهبردها برای رهبران يکی است اما تدبير اداره کشور بر اساس متغيرهاست يعنی تاکتيک‌ها متغير است.

* اينکه در فرمايشات امام بگرديم که «مرگ بر آمريکا» بگوييم يا نه، انحراف و عوام فريبی است

نماينده ولی فقيه در سپاه اظهار داشت: امام(ره) الان نيستند که ما از ايشان بپرسيم «مرگ بر آمريکا» را بگوييم يا نگوييم، «مرگ بر آمريکا» يک فرع و مربوط به زمانی با متغيرهای خودش است. حال با توجه به تاثير متغيرهای زمانی و مکانی بايد رهبری اعمال مديريت کند. حالا ما برويم در فرمايشات امام(ره) بگرديم که الان «مرگ بر آمريکا» بگوييم يا نگوييم اين انحراف و عوام‌فريبی است.

* برخی می‌گويند بايد مسائل را با کدخدا حل کنيم اما نظر آقا صرفه‌جويی دولت و ملت است

سعيدی ادامه داد: يکی از متغيرهای ديگر اين است که در زمان رهبر معظم انقلاب ۸ جنگ اتفاق افتاد که در زمان امام نبود، جنگهای بالکان، اول و دوم عراق، ۸ روزه، ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، عراق و ...، خب چطور می‌توانيد احکام اينها را از سخنان امام(ره) در بياوريد.

نماينده ولی فقيه در سپاه در پايان اظهار داشت: امروز رهبری بحث استحکام درونی نظام را مطرح می‌‌کنند چون بعضی نگاه‌ها به بيرون است و می‌گويند بايد مسائل را با کدخدا حل کنيم اما نظر آقا اين است که کليد حل مشکلات ما صرفه‌جويی دولت و ملت است.

گفت‌وگو: محمدمهدی يزدی و محمد نگينی


Published from gooya news {http://news.gooya.com}
Copyright © 2009 news.gooya.com
All rights reserved for the original source