پنجشنبه 11 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
11 بهمن» پولشويی ۵۲ ميلياردی در کرمانشاه
پرخواننده ترین ها

"شوخی آخوندی" کار دست استاندار کرمانشاه داد

بهروز صمدبيگی
b.samadbeygi(at)roozonline.com

روز آنلاین ـ شوخی با روحانيون برای استاندار کرمانشاه دردسر ساز شده و پس از اعتراض شديد مقامات مذهبی و برخی چهره‌های سياسی، کار به تجمع طلاب و روحانيون کشيده است. استاندار هم به ديدار نماينده ولی فقيه در استان کرمانشاه رفته و عذرخواهی کرده اما تعدادی از معترضان خواستار برکناری او هستند.

امامان جمعه عليه استاندار

ابراهيم رضايی بابادی، يکی از مديران پرسابقه وزارت کشور از همان روزهای نخست حضور در استانداری کرمانشاه با مخالفت شديد اصولگرايان و منتقدان دولت مواجه بود. چرا که با سابقه تصدی معاونت سياسی امنيتی استانداری تهران و استانداری خراسان جنوبی در دولت خاتمی،‌ چهره‌ای اصلاح‌طلب شناخته می‌شد. اما اين هفته و در مراسم معارفه شهردار کرمانشاه يک شوخی از رضايی بابادی برای او پرهزينه و جنجالی تمام شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با اشاره به يک لطيفه قديمی گفت: "آخوندها وقتی بخواهند غش بکنند می‌افتند تو حوزه خانم‌ها، ما هم بخواهيم غش بکنيم به حوزه شهرداری غش می‌کنيم. چون علاقه‌مان به شهرداری است..."

فايل صوتی اين سخنان ابتدا در يک وبسايت محلی اصولگرا منتشر شد و از آن با عنوان "تکرار لطيفه‌های سخيف کوچه بازاری که معمولا رسانه‌های ضد دين برای تخريب علمای دينی ترويج می‌کنند در يک جلسه رسمی" نام برده شد. وبسايت مرصاد عنوان کرده بود که اين سخنان استاندار کرمانشاه، "تکرار يک جمله سخيف و البته منسوخ" است که در "معدودی از افراد منتسب به طبقات فرهنگی پايين جامعه رواج داشته است".

اين سخنان استاندار کرمانشاه بيش از همه مورد اعتراض روحانيون استان قرار گرفت. از جمله محمد جواد مهری، رئيس مجمع نمايندگان استان نامه‌ای خطاب به وزير کشور نوشت و خواستار عزل و دادگاهی شدن رضايی بابادی شد: "به همه رنج ديده گان انقلاب و نظام، به حوزه های علميه، ائمه جمعه و جماعت و خانواده های شهدا و ۴ هزار خانواده روحانی استان کرمانشاه تسليت عرض می کنم و هشدار می دهم که اگر در مقابل اين بی حرمتی ها نايستيد، بايد منتظر هتاکی ديگر وابستگان به تفکر ليبرالی و اباحی‌گری باشيد. سزاواراست نماينده محترم خبرگان رهبری، نماينده محترم ولی فقيه در استان، امامان محترم جمعه و جماعت، حوزه های علميه خواهران و برادران، نمايندگان محترم مجلس شورای اسلامی، دادستان عمومی و انقلاب به عنوان مدعی العموم در قبال اين توهين آشکار به ساحت مقدس روحانيت براساس يافته های مکتب و دفاع از حريم دين ( الم يعلم بان الله يری - ان الله يدافع عن الذين آمنوا – اولياء الله لا خوف عليهم ولا هم يحزنون ) به تکليف انقلابی، الهی و قانونی خود عمل کنند."

او همچنين در نامه خود آورده بود: "وزير محترم کشور بداند که چنين فردی با اين تفکرات و روحيات، شايستگی و لياقت نماينده دولت در استانی با اين مردمان انقلابی و فداکار ندارد، لذا بايد در اسرع وقت نسبت به عزل و معرفی ايشان به محاکم قضايی و سپردن مديريت استان به فردی در تراز جمهوری اسلامی و عذر خواهی از روحانيت و مردمان اين ديار که به برکت دولت تدبير و اميد با فقر و بيکاری دست و پنجه نرم می کنند، اقدام نمايد. در غير اين صورت فرزندان خمينی و خامنه ای به وظيفه الهی و انقلابی شان عمل خواهند کرد."

چندين امام جمعه از جمله امامان جمعه قصرشيرين، سنقر و کليايی، اسلام آباد غرب، گيلانغرب، سرپلذهاب نيز اعتراض کرده و خواستار عذرخواهی استاندار و برخورد با او شده اند. جالب اين که امام جمعه اسلام آباد غرب بيان "شوخی آخوندی" در جلسه رسمی را خواست خدا برای مشخص شدن ماهيت استاندار و عدم اعتقاد او به ولايت فقيه دانسته است.

در نهايت خبرگزاری‌های فارس و تسنيم گزارش دادند که روز چهارشنبه، دهم تير ماه تعدادی از طلاب و روحانيان استان کرمانشاه در در مدرسه علميه آيت‌الله بروجردی کرمانشاه تجمع اعتراضی برپا کردند. مدير حوزه‌های علميه استان کرمانشاه هم در جمع معترضان آنها را به صبر و بردباری دعوت و با اشاره به "سال همدلی و همزبانی" عنوان کرد: "با توجه به شرايط موجود و اوضاع فعلی، بايد از سخنان تنش‌زا و تفرقه‌انگيزانه جلوگيری شود تا مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگيرد."

از سوی ديگر فارس گزارش داد که استاندار به خانه نماينده ولی فقيه در استان کرمانشاه رفته و آيت‌الله علما به او "تذکراتی داده است". امام جمعه کرمانشاه در اين ديدار، عذرخواهی رضايی بابادی را "به‌جا" توصيف کرده است.

از آخوند تا روحانی

القاب دانش‌آموختگان و مدرسان حوزه‌های علميه، قاعده و قانون چندان دقيقی ندارد. در تداول عامه، همه کسانی که لباس تحصيل‌کردگان مدارس دينی را می‌پوشند آخوند گفته می‌شود، پيش از اين و در سال‌های گذشته القابی مانند ميرزا، شيخ، سيد، ملا و... هم رواج داشت که شيخ برای روحانيون غير سيد(با عمامه سفيد) و ملا کم و بيش رايج است.

آخوند هم يکی از القابی بود که در دهه‌های گذشته برای چهره‌های برجسته روحانيت استفاده می‌شد اما در حل حاضر آخوند و ملا به نوعی تخفيف و تحقيرآميز محسوب می‌شوند و به ويژه نهادهای رسمی جمهوری اسلامی اصرار شديدی به استفاده و جاانداختن لفظ "روحانی" برای تحصيل‌کردگان حوزه‌های علميه دارند و در رسانه‌ها نيز از عنوان روحانی استفاده می‌شود. با اين حال لفظ آخوند همچنان از سوی خود روحانيون و بيشتر به منظور شوخی با خود در جلسات خودمانی‌تر استفاده می‌شود.

در سوی مقابل، سازمان مجاهدين خلق به عنوان يکی از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی همواره از لفظ آخوند برای مقامات جمهوری اسلامی استفاده می کند و جمهوری اسلامی را "رژيم آخوندی" می‌نامد. به همين دليل استفاده از پيشوند آخوند در يکی از وبسايت‌های حامی احمدی‌نژاد نيز خبرساز و جنجالی شد[عکس].

*عکس تزئينی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016