شنبه 13 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
12 خرداد» اوباما: راه‌حل مناقشه اتمی ايران مذاکره است نه گزينه نظامی
پرخواننده ترین ها

ژنرال پترائوس: ممکن است اوباما در شرايط خاص به ايران حمله نظامی کند

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - ديويد پترائوس رئيس سابق سيا گفت ممکن است آمريکا در شرايط خاص به ايران حمله نظامی کند.

به گزارش «انتخاب»، جفری گلدبرگ از نشريه آتلانتيک روز چهارشنبه در «جشنواره ايده های اسپن» با ديويد پترائوس ژنرال بازنشسته آمريکايی و رئيس سابق سيا درباره موضوعاتی از جمله تلاشها برای متوقف کردن برنامه هسته ای ايران، جنگ داخلی در سوريه، داعش و خطری که برای آمريکا دارد و جنگ در عراق مصاحبه کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گلدبرگ درباره خطرات حمله به ايران پرسيد: پس شما معتقد هستيد که رئيس جمهور اوباما در شرايط خاصی هنوز از نيروی نظامی بر ضد ايران استفاده خواهد کرد؟

پترائوس پاسخ داد: فکر می کنم وی چنين خواهد کرد. من می دانم که ما خطوط قرمزی داشتيم که در واقع خطوط قرمز نبودند. من فکر می کنم اين مسئله ای متفاوت است و من به طور آشکار درک می کنم چگونه دولت [آمريکا] تلاش کرده است نشان دهد که اين مسئله از ديگر انواع اظهارات عجولانه بسيار بسيار متفاوت است.

ژنرال پترائوس با اشاره به مذاکرات اتمی گفت: مذاکرات هسته ای با ايران ادامه دارد. من از مفهوم مذاکرات حمايت می کنم. اين مذاکرات سبب می شود بخشهايی از برنامه هسته ای ايران به عقب رانده شود. در توافق موقت (ژنو) بر اين مسئله تاکيد شده بود.

وی افزود: مسئله مطرح ، جزيياتی است که بايد روشن شود. ما از توافق هسته ای حمايت می کنيم البته اگر توافق خوبی باشد. ما اين مطلب را درقالب نامه ای هم که موسسه سياست های خاورنزديک واشنگتن منتشر کرده است اعلام کرده ايم. اما ما واقعا جزييات توافق هسته ای را هنوز نمی دانيم. آيا سازوکارهای مربوط به راستی آزمايی هسته ای در ايران جامع خواهد بود؟ آيا بازرسان می توانند با طرح دلايل خود در فاصله زمانی اندکی از اعلام خواست خود، از هر نقطه ای در ايران ديدن کنند؟ آيا می توانيم به اطلاعات مفصلی درباره بخش موسوم به ابعاد احتمالی نظامی فعاليتهای هسته ای ايران دست پيدا کنيم؟ موضوع تحقيق و توسعه پيشرفته ايران درزمينه سانتريفيوژها چطور خواهد شد؟ زمان برداشته شدن تحريمها چگونه خواهد بود؟ اين مسائل هنوز روشن نيستند.

رئيس سابق سيا اضافه کرد: مسئله مهم ديگر اين است که آيا می توان تحريمها را بار ديگر به سرعت سرجای اولشان بازگرداند؟ بايد اين مسئله از همين حالا روشن شود تا روسيه و چين که از اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد هستند، نتوانند در آينده قطعنامه مربوط به اين مسئله را وتو کنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016