شنبه 13 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
12 تیر» ناله‌های صداوسیما از بی‌پولی
31 خرداد» اجرای تفکيک جنسيتی در صداوسيما آغاز شد
پرخواننده ترین ها

صداوسيما: از صلح امام حسن چيزی نگوييد!

خبرآنلاين - تهيه‌کنندگان برنامه‌های صدا و سيما از برنامه‌سازی درباره صلح امام حسن مجتبی منع شده‌اند.

با توجه به نزديک شدن به حصول توافق هسته‌ای در وين، صدا و سيما جهت‌گيری‌هايی بر خلاف نظر مذاکره‌کنندگان اتخاذ کرده‌اند. طبق آخرين اخبار، مديران صدا و سيما به تهيه‌کنندگان برنامه‌های مذهبی راديو و تلويزيون و نيز بخش‌های خبری دستور اکيد داده‌اند که درباره صلح امام حسن مجتبی (ع) برنامه‌سازی نکنند. در روزهای اخير برخی از حاميان تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای توافق جامع هسته‌ای را به صلح مدبرانه امام حسن مجتبی (ع) تشبيه کرده بودند.

چندی پيش حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مهدی طباطبايی در يک برنامه تلويزيونی از عملکرد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای دفاع کرده بود و تهيه‌کننده اين برنامه از سوی مديران سازمان صدا و سيما توبيخ شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرآنلاين در مطلبی ديگر با عنوان «"سياه‌نما"ترين صداوسيمايی که ديده‌ايم» نيز در همين رابطه نوشته است: آخرين دور از مذاکرات هسته‌ای ايران و ۱+۵ در وين در حال برگزاری است. همه اخبار از وين حاکی از آن است که دو طرف در حال تدوين متن نهايی مذاکرات هستند و تلاش دارند پرانتزها در متن را کمتر و کمتر کنند. بسياری از کارشناسان بر اين باورند که روز يکشنبه يعنی روز آخر مذاکرات روز سرنوشت‌سازی برای مذاکرات خواهد بود و به احتمال زياد يک اتفاق در هتل کوبورگ وين روی خواهد داد. حضور نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهور نيز بر اهميت اين دور از مذاکرات افزوده است.

در حالی که مذاکره‎‌کنندگان هسته‌ای يا به تعبير رهبر معظم انقلاب، فرزندان انقلاب، در وين مشغول تدوين متن نهايی توافقنامه جامع هسته‌ای هستند، اما در تهران صدا و سيما بدون در نظر گرفتن منافع ملی رويکرد متفاوتی را سر لوحه کار خود کرده است.

صدا و سيما با پوشش جهت‌دار رويدادهايی که در وين در جريان است سعی در القای اين موضوع دارد که هر توافقی که روز يکشنبه به امضای طرفين برسد، قراردادی ننگين است. به عنوان مثال گزارشی با عنوان «توافق خوب ايرانی و توافق خوب آمريکايی» در همه بخش‌های خبری شبکه خبر پخش شد که در آن تمايزی بين توافق خوب از نظر ايرانی‌ها و آمريکايی‌ها گذاشته می‌شد و عملا بازی برد - بردی را که مورد تاييد رئيس‌جمهور بود زير سوال می‌برد.

نگاهی به تيترهای ديگری که از شبکه خبر به سمع و نظر بينندگان رسيد نيز به صورت واضحی تلاش صدا و سيما را در جهت عکس فعاليت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ايران نشان می‌دهد. به عنوان مثال به اين تيترها توجه کنيد:

«درباره مسئله پی ام دی، بازرسی‌ها و نيز بازه زمانی محدوديت ايران هنوز توافق حاصل نشده است»

«وزير خارجه انگليس: گشايشی در بحثها حاصل نشده»

«اشتون کارتر: ما هنوز گزينه نظامی را هم حفظ کرده‌ايم، اين را رئيس‌جمهور به ما توصيه کرده است»

«آژانس توقعاتی از ما دارد که برای ما مقدور نيست»

«آژانس چگونه می‌خواهد سابقه منفی خود را جبران کند؟»

اين‌ها تنها نمونه‌هايی از تيترها و اخباری بودند که در ۲۴ ساعت گذشته از بخش‌های مختلف خبری صدا و سيما و از شبکه‌های مختلف روی آنتن رفت. از سوی ديگر چهره‌هايی نظير فواد ايزدی، مهدی محمدی و فريدون عباسی که از مخالفان جدی روند مذاکرات بوده‌اند پای ثابت برنامه‌های تحليلی صدا و سيما هستند و به بدون آنکه فرصت برابری برای مدافعان ظريف و تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايجاد شود به تحليل‌ها درباره شکست مذاکرات يا حصول يک توافق بد به مخاطب ارائه می‌شود.

در کنار اين‌ها چند مستند نيز از شبکه‌های مختلف سيما پخش شد. مستندهايی با نام‌های «رژيم بازرسی‌ها»، «لبخند گرگ»، «هنوز نمی‌توانيم»، «فکت شيت ملت» و «بازرسی‌های بی‌سابقه» که همگی به موضوع مذاکرات هسته‌ای و در مخالفت با تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای روی آنتن رفت.

به نظر می‌رسد رويکرد مديران صدا و سيما در برخورد با تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای به شکل واضح و آشکاری حاکی از بی‌اعتمادی است و سعی در تخريب آن‌ها دارند؛ سياه‌نمايی‌هايی که در روزهای اخير و با نزديک شدن به امضای نهايی توافق هسته‌ای روز به روز بيشتر و بيشتر می‌شود.

نکته قابل توجه ديگر اينکه اين اتفاقات در حالی می‌افتد که در دوره پيشين مذاکرات هيچ رسانه‌ای حق بررسی مذاکرات يا بازنشر مطالبی از رسانه‌های خارجی نداشت و اين ابلاغيه شورای عالی امنيت ملی بود. لازم به ذکر است که معاون رسانه‌ای سعيد جليلی در دوران دبيری شورای عالی امنيت ملی، پيمان جبلی بود که هم‌اکنون معاون خبر صدا و سيما است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016