شنبه 13 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

ایران و ۱+۵ درباره رفع تحریم‌ها به توافق اولیه رسیدند

به گزارش فارس در حالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک از رسیدن ایران و گروه ۵+۱ به توافق مقدماتی درباره رفع تحریمها خبر داده، یک شبکه آمریکایی از منوط بودن رفع تحریمها به اجرای تعهدات تهران خبر داده است



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روایت سی‌ان‌ان از نحوه رفع تحریم‌ها
شبکه خبری سی‌ان‌ان روز شنبه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، مدعی شده است که در صورت حصول توافق هسته‌ای، برداشته شدن تحریم‌ها اعلام می‌شود، اما اجرای آن به بعد از اجرای تعهدات ایران موکول می‌شود

سی‌ان‌ان در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ به نقل از یک منبع که مستقیما با مذاکرات درگیر است، مدعی شد: «طرفها در موقع امضای توافق اعلام خواهند کرد که تحریمها رفع خواهند شد تا به ایران اجازه دهند در کشور خود ادعا کنند آنها رفع فوری تحریمها را بدست آوردند».

در ادامه ادعای این شبکه آمریکایی آمده است: «تحریمها فقط به مروز زمان و موقعی که ایران به تعهدات مختلفش عمل کند برداشته خواهند شد و این موضوع به غرب اجازه می‌دهد تا همچنان بر تعهدش مبنی بر رفع مشروط تحریم‌ها باقی بماند».

این ادعا در حالی مطرح شده که تهران همواره بر رفع تحریمها تاکید داشته و در همنی ارتباط خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارش داد که که تیم مذاکره ایران به ۵+۱ تاکید کرده که مخالف رفع تدریجی تحریم‌ها است و اینکه همه تحریمها باید فورا پس از امضا توافق رفع شوند

آسوشیتدپرس: ایران و ۱+۵ درباره رفع تحریم‌ها به توافق اولیه رسیدند

رادیو فردا - تعدادی از ديپلمات‌ها به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته‌اند که جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی به توافقی اوليه درباره نحوه لغو تحريم‌ها عليه ايران دست يافته‌اند.

بر اساس اين گزارش که شنبه ۱۳ تير منتشر شده، توافق بر سر چگونگی و زمان‌بندی رفع تحريم‌های آمريکا و جامعه بين‌الملل عليه ايران، يکی از پنج ضميمه‌ای است که به توافق جامع و نهايی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی الصاق می‌شود.

به گفته ديپلمات‌ها، وزرای امور خارجه هفت کشور حاضر در مذاکرات، همچنان بايد اين توافق را تاييد کنند.

هانا کاويانی، خبرنگار راديو فردا در وين، محل مذاکرات هسته‌ای می‌گويد که ديپلمات‌های ايرانی و قدرت‌های جهانی، تاکنون از تاييد يا تکذيب رسمی اين گزارش خودداری کرده‌اند. با وجود این، برخی منابع ایرانی این خبر را تکذیب کرده‌اند.

به گفته خانم کاويانی، وزرای امور خارجه‌ای که در مذاکرات حضور ندارند، از يکشنبه به مذاکرات اضافه می‌شوند.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز به خبرنگاران گفته که حتی اگر زمانی، موضوعات راه‌حلی در سطح کارشناسی پیدا کنند، موضوعات دیگری باقی می‌مانند که فقط باید توسط وزرا تعیین تکلیف شوند.

سه‌شنبه ۱۶ تير، آخرين فرصت برای روسيه، چين، آمريکا، فرانسه، آلمان، بريتانيا و ايران برای رسيدن به توافقی نهايی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، آمريکا و کشورهای ديگر، در سال‌های اخير و به دنبال انعطاف نشان ندادن جمهوری اسلامی درباره ابعاد مشکوک برنامه اتمی‌اش، تحريم‌های بی‌سابقه‌ای را در حوزه‌های انرژی، بانکی، کشتی‌رانی و ... عليه ايران وضع کردند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پيش از اين تاکيد کرده بود که هدف از گفتگوهای هسته‌ای، رفع تحريم‌ها بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016