شنبه 3 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دروغ های بزرگ برای بر هم زدن توافق هسته ای٫ مقاله اکبر گنجی در آنتی وار

اکبر گنجی
نتانیاهو کاری به حقیقت ندارد و "ایران یهودستیز" را برای اهداف سیاسی برساخته است. من در مقاله بلند "آمریکا و اسرائیل و ایران یهودستیز"(رجوع شود به ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ ) این مدعا را در قلمروهای مختلف بررسی کرده و نشان داده ام که حتی به گزارش خود یهودیان ، ایران جزو 20 کشور یهودستیز منطقه قرار ندارد که اکثر آنان متحدان منطقه ای آمریکا هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دریافت نسخه مناسب چاپ همراه با لینک به منابعa>


منتشر شده در: 
آنتی وار ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۵

اینک که ایران و گروه پنج به علاوه یک به توافق طولانی مدت جامع برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران دست یافته و آن را تحت نظارت سخت سازمان انرژی اتمی بین المللی در آورده اند، مخالفان توافق و به خصوص دولت اسرائیل و لابی اش در آمریکا، به تلاش های خود جهت بر هم زدن توافق و اجبار کنگره به رد آن شدت بخشیده اند. خصوصاً نتانیاهو- نخست وزیر اسرائیل- و همفکرانش در حال اشاعه دروغ، بزرگ نمایی و تنها گفتن نیمی از حقیقت در مورد ایران بوده و هستند تا چهره ای اهریمنی از ایران بسازند و بدین ترتیب دفاع از توافق هسته ای را ناممکن کنند. چه میزان از مدعیات نتانیاهو حقیقت دارد؟ بیائید برخی از آنها را به آزمون بگذاریم :

اول- نابودی اسرائیل:

بنیامین نتانیاهو در نشست خبری مشترک با فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۵ ضمن رد توافق هسته ای گفت که "متحیر" از این مسأله شده که توافق اتمی نتوانسته مانع خواست ایران برای نابودی اسرائیل بشود.

باراک اوباما هم در مصاحبه ۱۴ جولای ۲۰۱۵ گفته است: "نگرانی اسرائیل را درک می‌کنم. در منطقه‌ای خطرناک واقع است و با حکومتی طرف است که هالوکاست را نفی کرده و نابودی آنها را خواستار است".

شعار نابودی اسرائیل اگر چه نابخردانه و غیر انسانی است، اما نابودکردن اسرائیل توسط ایران مدعایی کاذب است. کاذب بودن این مدعا به این دلیل نیست که اساساً ایران فاقد توان و قدرت نابود کردن کشوری است که با کمک مستقیم آمریکا بر همه کشورهای منطقه برتری استراتژیک نظامی داشته و دارای صدها بمب اتمی است، بلکه به این دلیل است که نتانیاهو و دیگران آگاهانه معنای این شعار نابخردانه را تحریف کرده و می کنند.

شعار "نابودی اسرائیل" در معنایی که آیت الله خامنه ای به کار می برد، به معنای برگزاری رفراندومی با شرکت کلیه فلسطینیان ساکن اسرائیل؛ سرزمین های اشغالی، غزه، کرانه باختری رود اردن و فلسطینیان آواره است. به گمان او اگر چنین رفراندومی برگزار شود، اسرائیل به روش دموکراتیک نابود شده و قدرت به اکثریت فلسطینی منتقل می گردد تا کشور فلسطین را تشکیل دهند. من آرای او را به طور مستند و مبسوط در مقاله "خامنه ای و نابودی اسرائیل" توضیح داده ام.
یعنی خامنه ای مدلی مانند آفریقای جنوبی را تعقیب می کند که از طریق رفراندوم قدرت از اقلیت سفید پوست به اکثریت سیاه پوست منتقل شد. با این تفاوت که در اینجا اگر پس از رفراندوم قدرت از اسرائیلی ها به فلسطینیان منتقل شود، نام کشور از اسرائیل به فلسطین تغییر خواهد کرد.

منافع دولت اشغالگر اسرائیل با تحریف این شعار نابخردانه گره خورده است، اما روشن نیست که چرا اوباما به این تحریف تن داده و می دهد؟ چرا اوباما نمی بیند که وزیر دفاع اسرائیل ایران را به بمباران اتمی تهدید می کند ؟ چرا نمی‌بیند که ۴۷ درصد مردم اسرائیل از حمله نظامی به ایران حمایت می‌کنند؟  اگر چنین رویدادهایی در ایران اتفاق می افتاد، جنجالی جهانی برپا می شد و دولت آمریکا صد بار آن را محکوم می کرد، اما در مورد اسرائیل می گویند: "اشکالی ندارد" اینها دفاع از خود است.

دوم- ایران یهودستیز:

نتانیاهو ایرانی یهودستیز اختراع کرده و مدعی است که ایرانیان از ۲۵۰۰ سال پیش به این سو به دنبال نابودی یهودیان بوده اند. در این مورد نیز اوباما با نتانیاهو همراهی کرده و می کند. به سه شاهد زیر بنگرید:

اوباما در ۲۱ مه ‌۲۰۱۵ در مصاحبه با جفری گلدبرگ گفت :

"این واقعیت که شما یهود- ستیز یا نژاد پرست هستید، مانع از این نیست که شما به بقای خود علاقه ندارید. این مانع از این نخواهد بود که منطقی‌ فکر کنید تا قادر باشید که اقتصاد خودرا به حرکت درآورید. مانع از این نخواهد بود که تصمیمات استراتژیک بگیرید تا بتوانید در قدرت باقی‌ بمانید. بنا بر این این حقیقت که رهبر عالی‌ [خامنه‌ای] یهود- ستیز است به این معنی‌ نیست که آن [یهود- ستیزی] وجه غالب تمام تصمیمات او خواهد بود".

اوباما در ۵ آوریل در مصاحبه یا توماس فریدمن گفت :

"فعالیت‌های آنها [ایران] و شعار‌های سیاسی آنها که ضدّ آمریکا، یهود ستیز و ضدّ اسرائیل هستند عمیقا مضطرب و ناراحت کننده هستند".

اوباما در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ در مصاحبه با توماس فریدمن گفت :

"ایران تمدنی بزرگ است اما در عین حال حکومتی دارد که ضد آمریکا و ضد اسرائیل و ضد یهود است و از تروریسم حمایت می کند و اختلافات عمیق زیادی میان ما وجود دارد...حقیقت مطلب این است که ایران یک قدرت منطقه ای خواهد بود و بهتر است چنین باشد. ایران یک کشور بزرگ و پیشرفته در منطقه است؛ آنان نباید با رفتارشان، دشمنی و مخالفت همسایگان خود را به خود جلب کنند. این برای آنان ضروری نیست که به اسرائیل توهین یا آن را تهدید کنند یا در فعالیت های انکار هولوکاست یا ضد یهودی شرکت داشته باشند".

اوباما در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۵ در مصاحبه با جون استورات گفت :

"ایران حریف ماست. ضدآمریکاست، ضد اسرائیل است، ضدیهود است، از گروه های تروریستی مثل حزب الله حمایت می کند".

نتانیاهو کاری به حقیقت ندارد و "ایران یهودستیز" را برای اهداف سیاسی برساخته است. من در مقاله بلند "آمریکا و اسرائیل و ایران یهودستیز"(رجوع شود به ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ ) این مدعا را در قلمروهای مختلف بررسی کرده و نشان داده ام که حتی به گزارش خود یهودیان ، ایران جزو 20 کشور یهودستیز منطقه قرار ندارد که اکثر آنان متحدان منطقه ای آمریکا هستند.
سوم- گسترش تروریسم و بلعیدن منطقه :

نتانیاهو و لابی اسرائیل مدعی هستند که اگر توافق هسته ای نهایی شود و ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلار از پول های توقیف شده ایران به ایران بازگردانده شود، جمهوری اسلامی از طریق گسترش تروریسم و حمایت مالی از متحدانش، منطقه را خواهد بلعید. این مدعا نیز کاذب است:

الف- پول های توقیف شده ایران، برخلاف ادعای نتانیاهو هدیه یا جایزه دولت های غربی به ایران نیستند، بلکه دارایی های خود ایران بوده و به مردم ایران تعلق دارند.

ب- رقم ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلاری که توسط دولتمردان و رسانه های غربی اعلام می شود، دروغ محض است. ولی الله سیف- رئیس کل بانک مرکزی ایران- در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۵ کل پول‌های بلوکه شده ایران را ۲۹ میلیارد دلار اعلام کرد. او گفت : "۲۳ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی در کشورهای ژاپن، کره و امارات متحده عربی موجود است. ۶ میلیارد دلار از محل فروش نفت نیز در هند وجود دارد که پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد"

به گفته سیف "بانک مرکزی ۵ میلیارد دلار بدهی به خارج از کشور دارد". بدین ترتیب، کل پول‌های بلوکه شده به ۲۴ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. ذخائر بانک مرکزی پشتوانه پول ملی است و ربطی به بودجه دولت ندارد. در واقع دولت ایران بابت این دلارها قبلاً از بانک مرکزی ریال دریافت کرده و آن ها را هزینه کرده است و اصلاً نمی تواند به یک دلار آنها دست بیابد.

در همان روز، علی طبیب نیا- وزیر اقتصاد ایران- نیز گفته است که علاوه بر اینها، "حدود ۲۲ میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه های فاینانس موجود است". طهماسب مظاهری- رئیس کل اسبق بانک مرکزی ایران- نیز در ۱۷ ژوئیه در مورد پول های ایران در چین گفته است که وضعیت آنها از پول های بلوکله شده بدتر است، برای این که : "چینی های بی انصاف پول را می گیرند و پس نمی دهند. اسمش را هم امانت داری می گذارند. بعد از توافق هم پس نمی دهند. حداکثر این که یک مقدار جنس بنجل به قیمت بسیار گران می دهند آن هم با شرط و شروط از جمله شرط حق حساب و کمیسیون به دلال های خودشان".

پ- ایران برای این که بتواند نیازهای ضروری زندگی مردم خود را تأمین کند، در ۱۰ سال آینده، حداقل به یک هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. ۲۴ میلیارد دلار رقم بسیار ناچیزی از این نیاز را تأمین خواهد کرد. ضمن این که این پول از ذخائر بانک مرکزی و دولت نمی تواند به آن دست بزند.

ت- منطقه خاورمیانه دارای یک بازیگر نبوده و نیست. برای تحلیل وضعیت منطقه باید نقش تک تک بازیگران را در نظر گرفت و بررسی کرد. آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی، ترکیه، مصر، قطر، امارات متحده، و... دیگر بازیگران منطقه هستند. افغانستان، عراق، لیبی ، سوریه و یمن را چه کشورهایی به این روز انداختند؟ عربستان سعودی حدود چهار ماه است که یمن را بمباران کرده و هزاران تن را کشته و زخمی کرده و بیش از یک میلیون را تن آواره کرده است. عربستان سعودی میلیاردها دلار صرف گروه های اسلام گرا و علیه ایران کرده است.

تنها دولتی در منطقه که سرزمین های دیگران را بلعیده است، بنابر چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، دولت اسرائیل است. قطعنامه ۴۶۵ شورای امنیت سازمان ملل نه تنها دوبار از "اراضی فلسطینی و یا عرب اشغال شده از سال ۱۹۶۷" سخن گفته است، بلکه شهرک سازی دولت اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی- از جمله بیت المقدس- را "نقض معاهده چهارم ژنو" به شمار آورده است. حتی وزارت امورخارجه بریتانیا گفته است که نقض معاهده چهارم ژنو توسط اسرائیل "جنایت جنگی" به شمار می‌رود. اسرائیل مردمی را که سرزمین هایشان را اشغال کرده، تحت رژیم آپارتاید قرار داده است. به کشورهای مختلف حمله کرده و افراد زیادی را ترور کرده است.

رژیم دیکتاتوری جمهوری اسلامی که به نحو سیستماتیک حقوق بشر را نقض می کند نیز یکی از بازیگران منطقه است. این رژیم هم از متحدان منطقه ای خود حمایت به عمل می آورد. اما به هیچ وجه قادر به بلعیدن هیچ کشوری نخواهد بود.

اقدامات منطقه ای جمهوری اسلامی محصول ترس از بقای خویش است. ترس رهبر خودکامه ای- آیت الله خامنه ای- که دائماً این مدعا را تکرار می کند که آمریکا و متحدانش به دنبال تغییر رژیم در ایرانند.

در وضعیت کنونی هر دولتی در منطقه برای دور کردن خطر از خود دست به هر کاری می زند. بدین ترتیب، برای حل مسائل خاورمیانه، چاره ای جز صلح و عدالت در منطقه، و آزادی و تبعیض زدایی داخلی در تک تک کشورها وجود ندارد.

ایران هراسان، این دروغ ها را برای آن می سازند تا مبادا ایران از طریق توافق هسته ای، بهبود روابط با غرب و بازسازی اقتصادی، به "ابر قدرت اقتصادی منطقه" تبدیل شود. آنان از ایران دموکراتیک شده می هراسند، نه جمهوری اسلامی که به سود آنان عمل می کند.

منبع: رادیو زمانه ، ۰۱ مرداد ۱۳۹۴


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016