سه شنبه 6 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

"ايران مبدا و مقصد قاچاق انسان برای روسپيگری و کار اجباری"

بی بی سی - وزارت خارجه آمريکا در گزارش سالانه خود درباره قاچاق انسان که روز دوشنبه آن را منتشر کرد، در بخش مربوط به ايران نوشت که اين کشور مبدا و مقصد قاچاق انسان از جمله برای روسپيگری است.

گزارش وزارت خارجه آمريکا متنی طولانی است که در آن، وضعيت کشورها در زمينه مبارزه با قاچاق انسان به منظور بهره کشی تجاری و جنسی بررسی شده است.

در بخشی از اين گزارش که به ايران اختصاص داده شده، نوشته شده که به دست آوردن اطلاعات دقيق از ايران برای نويسندگان گزارش ممکن نبوده است اما بنا به آنچه که به دست آورده اند، ايران مبدا، مسير و مقصد قاچاق انسان برای روسپيگری و کار کشيدن اجباری است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در گزارش به بالا رفتن تعداد کودکان متکدی و روسپيان نوجوان در برخی از شهرهای ايران اشاره شده و همين طور به گزارش هايی که هر از چندی درباره فروش دختران ايرانی در کشورهای حوزه خليج منتشر می شوند.

در اين گزارش همچنين اشاره شده که کودکان و جوانان افغان هم در ايران به بيگاری گرفته می شوند.

نويسندگان گزارش همچنين توصيه هايی به ايران کرده اند. مثل اينکه قوانين سخت تری برای قاچاقچيان انسان وضع کند و انتقاد کرده اند که قوانين ايران در اين زمينه چندان روشن نيست.

جان کری، وزير خارجه آمريکا می گويد که هدف از انتشار اين سند همراه کردن کشورها برای مبارزه با قاچاق انسان است.

او گفت: "هدف از انتشار اين سند ملامت کردن يا آبروبری نيست. هدفش روشن سازی است. و انرژی دادن و مهمتر از همه قدرت دادن به مردم است. با اين سند می خواهيم عموم را با واقعيت و عمق صنعت ۱۵۰ ميليارد دلاری قاچاق انسان آشنا کنيم."

با اين حال منتقدان می گويند که وزارت خارجه آمريکا در مورد دو کشور به خصوص ملاحظه به خرج داده است.

آمريکا با ارتقای يک مرحله ای کوبا، اين کشور را از قعر جدول خارج کرده است. منتقدان تلاش برای بهبود روابط با کوبا را در اين زمينه موثر می دانند.

کشور دوم مالزی است که به گفته ناظران، آمريکا به اميد بستن قرارداد تجارت آزاد با کشورهای شرق آسيا، به اين کشور تخفيف هايی در اين ليست داده است.

آقای کری همچنين گفت: "ما می خواهيم که شواهد و مدارکی تهيه کنيم تا کسانی که در راه کم کردن آلام گام بر می دارند و می خواهند مجرمان به جزايشان برسند از آن استفاده کنند. ما می خواهيم اسنادی قوی برای دولت ها درست کنيم تا در هر حد و اندازه ای قاچاقچيان انسان را دادگاهی کنند. و آنها که در خطر هستند را محافظت کنند."

گزارشی که وزارت خارجه آمريکا تهيه کرده است، کشورها را در چهار گروه قرار داده است.

گروه اول کشورهايی هستند که تلاش می کنند تا با وضع قوانين و اجرای آنها از قاچاق انسان برای بهره کشی های تجاری و جنسی بکاهند. ايالات متحده آمريکا از جمله اين کشورهاست.

گروه دوم و گروهی که در راه رسيدن به گروه دوم هستند، شامل کشورهايی می شوند که به محققان وزارت خارجه آمريکا ثابت شده می خواهند از شدت و وسعت قاچاق انسان بکاهند. افغانستان و عراق در گروه دوم جای دارند اما ايران در گروه سوم است.

گروه سوم، گروهی از کشورها تعريف شده که برای حل اين معضل و همچنين حمايت از قربانيان قاچاق انسان کاری نمی کنند.

به غير از ايران، روسيه، ونزوئلا و تايلند هم در اين گروه قرار دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016