چهارشنبه 7 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دعوت اولاند از روحانی برای سفر به پاریس

رييس‌جمهوری با تأکيد بر اينکه همکار‌های ما در خصوص توافق وين بايد پايه روابط توأم با اعتماد برای آينده باشد، اين توافق را به نفع ايران، کشورهای ۱+۵ و همه بازيگران منطقه‌ای دانست و از آن به عنوان گام مهمی برای تبديل تهديدها به فرصت‌ها ياد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی روز چهار‌شنبه در ديدار لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه با اشاره به تلاش و اراده جدی طرفين مذاکرات در ۲۲ ماه گذشته برای دستيابی به توافق، گفت: ۷ کشور در اين مذاکرات زمان و انرژی زيادی صرف کردند و لذا بايد برای حفظ توافق هم تمام تلاش خود را بکار گيرند.

رييس جمهوری نخستين گام در اجرای توافق وين را تلاش مجدانه طرفين برای طی شدن فرآيند تصويب آن توصيف کرد و گفت: دولت ايران در مسير توافق مستحکم است و ما به تعهدات خود تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پايبند باشد، پايبند خواهيم بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی، گام دوم را استفاده صحيح از اين فضا در جهت تأمين منافع مشترک ارزيابی کرد و افزود: روابط تهران – پاريس در سال‌های پس از انقلاب توأم با فراز و نشيب‌هايی بوده است، اما ما می‌خواهيم در مناسبات خود، نگاه رو به آينده داشته باشيم و البته طبيعی است که همواره بايد از گذشته درس‌های لازم را گرفت.

رييس جمهوری با اشاره به اقامت حضرت امام خمينی(ره) در نوفل‌لوشاتو گفت: ما به دنبال احياء همان روابط و شرايط ميان دو ملت هستيم، بويژه آنکه دو کشور سابقه بسيار خوبی در همکاری‌های اقتصادی و سياسی داشته‌اند که نمونه آن را در حضور و سرمايه‌گذاری شرکت فرانسوی در صنايع نفت و گاز ايران شاهد بوديم. اين ايستادگی در برابر آن سلطه تحريم‌ها، نمادی از استقلال فرانسه در تصميم گيری ارزيابی می‌شد.

روحانی تصريح کرد: دو کشور بايد تلاش کنند تا توافق حاصل شده مستحکم بماند، چرا که اين توافق می‌تواند پايه‌ای برای ساير توافقات دو جانبه و همچنين همکاری‌های ميان ايران و اتحاديه اروپا باشد. بايد از فرصت بوجود آمده استفاده نمود تا عقب‌ماندگی‌های سال‌های گذشته، جبران شود.

رييس جمهوری با بيان اينکه مردم ايران احترام ويژه‌ای برای فرهنگ مردم فرانسه قايل هستند،‌ گفت: ايران نمی‌خواهد در روابط آينده با فرانسه صرفاً بر مقوله اقتصاد تمرکز داشته باشد، بلکه ما به دنبال توسعه روابط فرهنگی، علمی، تکنولوژيکی، دانشگاهی و گردشگری هستيم که می‌تواند نقش بسزايی در افزايش همکاری‌ها داشته باشد.

روحانی با تشکر از دعوت رييس جمهوری فرانسه برای سفر به پاريس خاطر نشان کرد: روابط اقتصادی ميان ايران، فرانسه و اروپا به غير از منافع مشترک تأثير بسزايی در مستحکم‌ کردن و همکاری‌ها در زمينه توافقات دارد، زيرا روابط دوستانه ما در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، فناوری و علمی بهترين تضمين برای همکاری‌ها را بوجود می‌آورد.

رييس شورای عالی امنيت ملی در بخش ديگری از سخنانش گفت: کل منطقه از توافق انجام شده ميان ايران و ۱+۵ منتفع خواهند شد. زيرا اين توافق عليه هيچ کشوری نيست و همکاری‌ها و رايزنی‌های ما برای حل معضلات منطقه‌ای نظير مبارزه با تروريسم، کمک‌های انسان‌دوستانه و استقرار خواست ملت‌ها می‌تواند آن را اثبات کند.

دکتر روحانی ادامه داد: در مسايل سوريه، لبنان و يمن همه بايد به دنبال راه‌حل سياسی باشيم و مذاکرات هسته‌ای نشان داد که اگر همه بر سر ميز مذاکره حاضر شوند، می‌توانند اختلاف را به تفاهم تبديل کنند. ايران در اين زمينه آماده رايزنی و مشارکت با کشورهای ديگر در برقراری صلح و ثبات در منطقه است.

لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه نيز با ابراز رضايت از حضور خود در جمهوری اسلامی ايران، از سوی «فرانسوا اولاند» از رييس‌ جمهوری کشورمان برای سفر رسمی به پاريس دعوت نموده و اظهار داشت: دولت فرانسه به دنبال برقراری مناسباتی براساس احترام متقابل و دوستی با ايران است.

وزير امور خارجه فرانسه با اشاره به اينکه گاهی در مناسبات کشورها فراز و نشيب‌هايی وجود دارد، گفت: امروز سرآغاز فصل جديدی از همکاری‌ها ميان تهران و پاريس است و چشم‌انداز اين آغاز مجدد نيز به دليل توافق هسته‌ای بسيار روشن است. بايد به سرعت زمان‌های هدر رفته در گذشته را برای گسترش همکاری‌ها جبران کنيم.

فابيوس تأکيد کرد: امروز زمان تثبيت و اجرای توافق وين فرا رسيده است و فرانسه تمام مساعی خود را در اين جهت بکار خواهد بست. بايد تلاش کنيم در خصوص لغو تحريم‌ها هيچ مانعی پيدا نشود تا ملت ايران بتوانند از نتايج لغو آنها بهره‌مند شوند.

فابيوس با تأکيد بر موضع رييس‌ جمهوری کشورمان مبنی بر اينکه امروز بايد نگا‌همان به آينده باشد، گفت: هيچ مشکل اصولی و بنيادين در مناسبات تهران و پاريس وجود ندارد، مردم فرانسه به مردم، فرهنگ و استقلال ايران احترام می‌گذارند و مطمئن هستيم، سفر جنابعالی به پاريس فرصت‌های فراوانی را برای انجام کارهای بزرگتر در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بين‌المللی مهيا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در روزهای آينده شاهد حضور پررنگ‌تر شرکت‌های معظم فرانسوی در سرمايه‌گذاری‌ها در ايران خواهيم بود. حرف ما با ارباب صنايع فرانسه در حوزه‌های خودروسازی، هواپيمايی و محيط زيست اين است که بايد اينبار برای سرمايه‌گذاری و ايجاد اشتغال بازگرديد.

وزير امور خارجه فرانسه در پايان با بيان اينکه در کشور ما در زمينه جهانگردی، کشورها دارای رده‌بندی خاصی هستند، گفت: جايگاه ايران در اين جدول ارتقا خواهد يافت و خوشحال خواهيم شد که ميزبان جهانگردان ايرانی باشيم. ما همچنين از همکاری در حوزه‌های علمی، آموزشی و بويژه حضور دانشجويان دو کشور، استقبال می‌کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016