یکشنبه 11 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
10 مرداد» "رهبر و بنيانگذار شبکه حقانی درگذشته است"
8 مرداد» گروه طالبان مرگ ملا عمر را تأیید کرد
پرخواننده ترین ها

پسر ملا عمر از مرگ پدر گفت

پسر رهبر سابق طالبان در جمع فرماندهان اين گروه شبه نظامی رسما مرگ ملاعمر را اعلام کرد اما برخی به نشانه اعتراض به انتخاب ملامنصور اين نشست را ترک کردند که نشان دهنده وجود اختلافات شديد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از پايگاه خبری نيشن، پسر ملاعمر، رهبر پيشين طالبان افغانستان اخيرا گروه کوچکی از فرماندهان را در مدرسه‌ای در نزديکی کويته پاکستان جمع کرد و افشاگری‌ حيرت انگيزی انجام داد: ملاعمر مرده است!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تا اواخر ژوئيه تنها شماری از رهبران ارشد طالبان و اعضای خانواده ملاعمر از مرگ وی اطلاع داشتند؛ مرگی که دولت افغانستان می‌گويد در آوريل ۲۰۱۳ رخ داد.

روزنامه وال استريت ژورنال گزارش داد، اما محمد يعقوب پسر وی و سايرين اين راز را حفظ کردند تا افسانه فرمانده يک چشم طالبان را زنده نگه دارند. اما به جای اينکه گروه وفاداری خود را به رهبر جديد اعلام کند، اين افشاگری موجب گسترش اختلافات در اين گروه شبه نظامی شد. در اين ديدار اختلاف‌ها به سرعت ميان ملا اختر منصور، جانشين مسلم ملاعمر و آنهايی که انتخاب وی را به چالش کشيدند از جمله محمد يعقوب پسر ملا عمر، ملاعبدل منان، برادر وی و ملا عبدل قيوم ذاکر، رقيب ديرينه ملاعمر که سابقا فرمانده عمليات‌های طالبان بود، نمايان شد. به گفته يکی از حاضران، ملا منان اين نشست را به نشانه اعتراض ترک کرد و بلند شد و گفت: اين مرد نمی‌توند جانشين برادرم شود. برادرم او را به عنوان امير تعيين نمی‌کرد. اما سايرين از ملا منصور که از سال ۲۰۱۰ معاون ملا عمر بود، حمايت کردند. شاخه اطلاع رسانی طالبان رسما اعلام کرد که ملا منصور به عنوان "اميرالمومنين جديد" تعيين شده است.

شورای رهبری طالبان از شجاع الدين حقانی که به تازگی به عنوان معاون ملامنصور انتخاب شده و نيز شاخه حقانی طالبان خواسته است تا ميان جناح‌های رقيب ميانجيگری کند. از اواخر سال ۲۰۱۴ بيشتر اعضای طالبان اين سوال را می‌پرسيدند که آيا ملاعمر زنده است يا نه و مشروعيت وی را زير سوال می‌بردند. در ماه‌های اخير هم فرماندهان طالبان درباره سرنوشت ملاعمر گمانه زنی می‌کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016