یکشنبه 11 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزير نفت: تشريح ماجرای دکل گمشده تا بابک زنجانی دوم، يارانه ۱۰ ميليون نفر بايد قطع شود

وزير نفت با تشريح آخرين وضعيت پرونده دکل حفاری گم شده و بابک زنجانی دوم، تاکتيک ويژه نفتی ايران در پساتحريم را تشريح کرد و گفت: تا اواسط آذرماه تمامی تحريم‌های نفتی لغو می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بيژن زنگنه در برنامه زنده تلويزيونی نگاه يک شبکه اول سيما در تشريح آخرين وضعيت افزايش صادرات نفت ايران پس از لغو تحريم‌ها، گفت: تا پيش از اعمال تحريم‌ها، حجم توليد نفت ايران ۳.۸ تا ۳.۹ ميليون بشکه در روز بود که با اعمال محدوديت‌های بين‌المللی، حجم صادرات نفت ايران از ۲.۲ ميليون بشکه به حدود يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است.

وی با اعلام اينکه پيش‌بينی می‌شود تا اواخر آبان ماه يا اواسط آذرماه سال‌جاری تحريم‌های بين‌المللی عليه صنعت نفت ايران به طور کامل لغو شود، تصريح کرد: اين تحريم‌ها شامل فروش و صادرات نفت ايران، مقدار فروش، حمل و نقل و بيمه کشتی‌های نفت‌کش و جابه‌جايی ارز حاصل از فروش نفت می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو کابينه دولت تدبير و اميد با يادآوری اينکه سهم از دست رفته ايران در بازار نفت پس از اعمال تحريم‌ها، حدود يک ميليون بشکه در روز تخمين زده می‌شود، درباره ارزهای بلوکه شده نفتی ايران اظهار داشت: برخی از ارزهای نفتی مربوط به حساب بانک مرکزی ايران است که بايد از سوی پالايشگران ژاپن، کره جنوبی و هند به حساب بانک مرکزی ايران واريز شود.

وزير نفت با يادآوری اينکه برخی از ارزهای بلوکه شده ايران هنوز به حساب بانک مرکزی نيامده و حتی قابل برداشت نيست، بيان کرد: برخلاف دسته اول که ارزها به حساب بانک مرکزی واريز شده است اما قابل برداشت نيست، ارزهای گروه دوم تاکنون به حساب بانک مرکزی واريز نشده است.

زنگنه از طلب حدود ۶ ميليارد يورويی ايران از پالايشگاه‌های هندی به عنوان اين دسته از ارزها ياد کرد و افزود: دسته سوم ارزهای بلوکه شده مربوط به شرکت ملی نفت ايران است که حجم اين ارزها حدود ۲.۵ ميليارد دلار برآورد می‌شود.

ماجرای بابک زنجانی دوم و بدهی ۵.۳ ميليارد دلاری

وی در ادامه در واکنش به انتشار خبر «وجود بابک زنجانی دوم و عدم پرداخت بدهی ۵.۳ ميليارد دلاری توسط يک دلال ايرانی – اماراتی به ايران»، توضيح داد: اصلاً موضوعی تحت عنوان بابک زنجانی دوم صحت ندارد.

وزير نفت با بيان اينکه ايران از يک پالايشگاه دولتی امارات حدود ۵.۳ ميليارد دلار طلبکار است که اين ارز هم جزو آن دسته از ارزهای بلوکه شده نفتی ايران به حساب می‌آيد، اظهارداشت: در صورت لغو تحريم‌ها، اين ارز بلافاصله به حساب بانک مرکزی ايران واريز خواهد شد.

زنگنه با اعلام اينکه اين ارز حاصل از فروش ميعانات گازی بوده که در گذشته به اين پالايشگاه دولتی امارات فروخته شده است، تاکيد کرد: پرونده فروش ميعانات گازی و عدم بازگشت ارز ۵.۳ ميليارد دلاری آن، با پرونده آقای بابک زنجانی تفاوت‌های چشمگيری دارد.

وی با بيان اينکه با گذشت بيش از يکسال از دستگيری بابک زنجانی، هنوز مشخص نيست که ارز حاصل از فروش نفت توسط وی در کدام حساب واريز شده است و اصلاً اطلاعی از اين ارزها وجود ندارد، تصريح کرد: به نظر شخصی من، اين پول خورده شده است و تلاش‌های قوه قضاييه برای بازگشت بخشی از اين ارز به حساب بانک مرکزی ايران ادامه دارد.

بازگشت ۷۵۰ ميليون دلار نفتی پس از توافق ژنو

وزير نفت در ادامه با يادآوری اينکه پس از توافق هسته‌ای ژنو، تاکنون حدود ۷۵۰ ميليون دلار از ارزهای حاصل از فروش نفت که پيشتر بلوکه شده بودند، به حساب شرکت نفت و بانک مرکزی واريز شده است، اظهار داشت: اين ارزها جدا از دلارهای نفتی بوده که توسط پالايشگرهای ترکيه، هند و چين به حساب بانک مرکزی واريز نشده است.

اين مقام مسئول همچنين درباره تخلف سپرده‌گذاری ارزها توسط بانک مرکزی در شرکت نفتی نيکو وابسته به شرکت ملی نفت ايران توضيح داد: سپرده‌گذاری ارز در شرکت نيکو به منظور سرمايه‌گذاری در طرح‌های پارس جنوبی، تخلف نبوده است.

توضيحات تازه از ماجرای دکل گم شده نفتی

وی در ادامه درباره ماجرای دکل نفتی گم شده گفت: يک دکل حفاری دريايی به ارزش تقريبی ۸۸ ميليون دلار توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی در گذشته خريداری شده است.

زنگنه با بيان اينکه اين دکل توسط تاسيسات دريايی از شرکتی خريداری شده که تنها ۲۰ روز از عمر ثبت آن می‌گذرد، بيان کرد: به عبارت ديگر، اين شرکت ۲۰ روزه، يک دکل حفاری به ارزش ۶۶ ميليون دلار را از يک شرکت آرژانتينی خريداری می‌کند و در مدت چند روز اين دکل را به ارزش ۸۸ ميليون دلار به شرکت تاسيسات دريايی می‌فروشد.

اين عضو کابينه دولت با يادآوری اينکه نکته قابل توجه اين است که مسئولان وقت تاسيسات دريايی در حالی هنوز دکل حفاری را دريافت نکرده و حتی پول آن را پرداخت کرده‌اند، سند دکل حفاری را امضا کرده‌اند، اظهارداشت: ابتدا تاسيسات دريايی ۲۰ درصد از پيش پرداخت پول دکل را به شرکت واسطه پرداخت می‌کند و سپس ساير مبالغ را در چندين قسط به شرکت واسطه پرداخت می‌کند اما اين شرکت واسطه، پول‌ها را به فروشنده اصلی که يک شرکت آرژانتينی بوده، پرداخت نکرده است.

وی افزود: در نهايت شرکت آرژانتينی به دليل عدم پرداخت پول از شرکت واسطه، قرارداد را فسخ می‌کند و دکل حفاری را در جای ديگری مشغول به کار می‌کند.

زنگنه همچنين با بيان اينکه تحقيقات گسترده بر روی اين پرونده توسط قوه قضاييه در حال انجام است، يادآور شد: نکته تعجب برانگيز اين قرارداد آن است که افرادی در تاسيسات دريايی بدون اخذ مصوبه هيات مديره، اقدام به خريد دکل و پرداخت مبالغی به اين شرکت واسطه می‌کنند.

وزير نفت با اشاره به پرونده مشابه خريد يک دکل اسقاطی، توضيح داد: علاوه بر اين، پرونده ديگری مبنی بر امضای قرارداد ۳۰ دستگاه دکل حفاری خشکی و دريايی توسط يک شرکت با سازندگان چينی وجود دارد که تحقيق و تفحص درباره اين قرارداد ساخت دکل حفاری ادامه دارد.

ايران نفت روی آب ندارد

وی با بيان اينکه هم‌اکنون ايران هيچ گونه نفت فروخته نشده‌ يا بدون مشتری بر روی آب و يا ذخيره‌سازی شده بر روی کشتی‌های نفتکش ندارد، بيان کرد: البته مقاديری ميعانات گازی ذخيره شده بر روی آب وجود دارد که دليل ذخيره‌سازی شده ميعانات گازی مربوط به فرآيند توليد گاز در کشور است.

اين مقام مسئول ادامه داد: براساس عمليات فنی، امکان کاهش توليد نفت وجود دارد اما برای کاهش توليد ميعانات گازی، بايد توليد گاز کشور کاهش يابد که فعلا سياست، افزايش توليد گاز است.

زنگنه با تاکيد بر اينکه ميعانات گازی يکی از محصولات جانبی توليد گاز طبيعی در کشور است، اظهار داشت: از اين رو پس از توليد ميعانات گازی، مجبور به ذخيره‌سازی آن در مخازن ساحلی يا بر روی کشتی‌های نفتکش هستيم.

وی همچنين با يادآوری اينکه پس از لغو تحريم‌ها در مدت کمتر از ۷ روز، توليد روزانه نفت ايران حدود ۵۰۰ هزار بشکه افزايش می‌يابد، گفت: همچنين با اجرای يک برنامه حدود ۶ ماهه، توليد نفت ۵۰۰ هزار بشکه ديگر در روز افزايش پيدا می‌کند.

آخرين وضعيت توسعه ميادين مشترک

وزير نفت در ادامه در تشريح آخرين وضعيت طرح توسعه ميادين مشترک نفت و گاز کشور توضيح داد: براساس برنامه زمان‌بندی تا سه سال آينده و به عبارت ديگر تا پايان سال ۱۳۹۶، پرونده توسعه تمامی فازهای پارس جنوبی بسته می‌شود. از اين رو، تا پايان سال‌جاری فازهای جديد پارس جنوبی يکی پس از ديگری در مرحله بهره‌برداری قرار می‌گيرد، ضمن اينکه سال گذشته معادل پنج فاز پارس جنوبی توليد گاز کشور افزايش يافت.

وی با اشاره به فاصله ميزان توليد گاز بين ايران و قطر، گفت: هم اکنون به طور متوسط روزانه قطر حدود ۷۰۰ ميليون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌کند، اين در حالی است که توليد روزانه گاز ايران از اين ميدان مشترک حدود ۴۰۰ مترمکعب در روز است.

اين عضو کابينه دولت با اشاره به برنامه‌ريزی به منظور افزايش توليد نفت از ميادين مشترک غرب کارون همچون ميادين آذر، يادآوران، ياران، آزادگان شمالی و جنوبی و ميدان لايه نفتی پارس جنوبی، اظهار داشت: براساس يک برنامه سه ساله، بايد توليد نفت ايران از ميادين غرب کارون حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يابد.

زنگنه همچنين با اشاره به تاخيرهای شرکت‌های چينی در طرح توسعه ميادين يادآوران و آزادگان شمالی، بيان کرد: چينی‌ها تحريم و برخی از مشکلات فنی را عامل اين تاخيرها اعلام کرده‌اند که پيش‌بينی می‌شود به زودی اين مشکلات برطرف شود.

مردم ايران فقير شده‌اند

بيژن زنگنه در يک برنامه زنده تلويزيونی از شبکه يک رسانه ملی با انتقاد از عملکرد و رويکرد رسانه ملی در حمايت از دولت در ازای طرح حذف يارانه ثروتمندان، گفت: در حال حاضر وزارت نفت به طور متوسط روزانه ۹۰ ميليارد تومان بايد از منابع خود را برای تامين يارانه نقدی خانوارها اختصاص دهد.

وی با اشاره به سنگينی بار مالی ۳۳ هزار ميليارد تومانی پرداخت يارانه‌ها نقدی بر دوش وزارت نفت و صنعت نفت کشور، اظهار داشت: اين يارانه‌ها در حالی بايد توسط وزارت نفت تامين و پرداخت شود که درآمدهای نفتی شرکت ملی نفت ايران در سال گذشته و سال جاری بيش از ۲۰ درصد کاهش يافته است.

وزير نفت با تاکيد بر اينکه رسانه ملی هيچ کمکی به دولت برای حذف يارانه ثروتمندان نکرد، اظهار داشت: اما بايد تاکيد کنيم که درآمد سرانه مردم هم کم شده و مردم کشور هم فقير شده‌اند.

زنگنه با اشاره به برنامه حذف تعدادی از يارانه‌بگيران به صورت ماهانه، تاکيد کرد: اين برنامه توسط دولت در حال انجام بوده و به صورت ماهانه، يارانه نقدی تعدادی از يارانه‌بگيران حذف می‌شود.

اين مقام مسئول با يادآوری اينکه پيش‌بينی می‌شود هم اکنون ۱۰ ميليون ثروتمند به صورت ماهانه يارانه نقدی دريافت کنند، تاکيد کرد: اين در حالی است که با حذف يارانه هر ثروتمند، آنها اعتراض می‌کنند و با وجود اينکه خودروهای لوکس سوار می‌شوند اما اعتقاد دارند که بايد يارانه‌های نقدی را دريافت کنند.

شرکت‌های نفتی آمريکا می‌آيند؟

وی در ادامه درباره احتمال بازگشت شرکت‌های نفتی آمريکا به صنعت نفت ايران، توضيح داد: هيچ گونه محدوديتی برای بازگشت شرکت‌های نفتی آمريکايی به صنعت نفت نداريم و تنها دولت آمريکا، اين شرکت‌ها از حضور در صنايع نفت، منع و محدود کرده است.

اين عضو کابينه دولت تدبير و اميد با بيان اينکه وزارت نفت آمادگی همکاری با شرکت‌های نفتی آمريکايی در دوران پس از تحريم را دارد، بيان کرد: شرکت‌های نفتی آمريکايی بايد دولت خود را برای حضور در صنعت نفت ايران قانع کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016