دوشنبه 12 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اجازه تاسيس بانک‌ خارجی در ايران با ۱۰۰ درصد سهام

رئيس کل بانک مرکزی از تهيه لايحه‌ای توسط دولت برای اجازه تاسيس بانک خارجی در ايران با ۱۰۰ درصد سهام خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی‌الله سيف در جلسه امروز هيات نمايندگان اتاق بازرگانی و صنايع و معادن تهران با اشاره به تهيه لايحه‌ای از سوی دولت برای فعاليت بيشتر بانک‌های خارجی در ايران، گفت: اين موضوع در راستای اصلاح قانون بانکداری در دولت تصويب شده و قرار است به صورت لايحه به مجلس ارائه شود. اين لايحه اجازه می‌دهد ۱۰۰ درصد سرمايه خارجی در تاسيس يک بانک وارد شده و در عمل بانک‌های خارجی در ايران فعاليت خود را آغاز کنند.

رئيس کل بانک مرکزی افزود: البته بانکداران خارجی ترجيح می‌دهند که شريک ايرانی داشته باشند تا بتوانند به سهم بازار بانکی داخلی نيز دسترسی مناسبی بيايند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی تصريح کرد: در خصوص ايجاد بانک خارجی در مناطق آزاد و نيز ايجاد شعب در اين مناطق هيچ‌گونه محدوديتی وجود ندارد و تنها محدوديت‌ها برای سرزمين اصلی است که آنهم برای راه‌اندازی شعبه محدوديتی مشاهده نمی‌شود.

سيف در ادامه از ابراز علاقه آلمانی‌ها برای راه‌اندازی بانک در ايران خبر داد و گفت: قرار است هيات‌های بانکی ميان دو کشور در اين رابطه مذاکره کنند.

ابلاغ دستورالعمل اجرايی کارت اعتباری

رئيس کل بانک مرکزی يکی از راه‌های خروج از رکود را تحريک تقاضا دانست و گفت: بر اين اساس، دستورالعمل اجرايی کارت اعتباری خريد کالا هفته آينده ابلاغ می‌شود.

جزئيات بخشنامه شبانه ارزی سيف

سيف همچنين در خصوص دستورالعمل نحوه تسويه وام‌های ارزی اظهارداشت: براساس دستورالعملی که شب گذشته به تصويب رسيد، چنانچه وام ارزی تا قبل از ۴ مهرماه سال ۹۱ که زمان تشکيل مرکز مبادله ارزی است، دريافت شده باشد، بايد با نرخ ارز ۱۲۲۶ تومانی، اصل و سود وام بازپرداخت شود که البته معادل ريالی آن از سوی دريافت‌کننده وام پرداخت خواهد شد.

وی افزود: از اين مقطع به بعد با نرخ تسهيلات ريالی کمترين که معمولا ۲۰ درصد است، تسويه حساب صورت خواهد گرفت.

سيف گفت: چنانچه در ظرف زمانی مقرر تسويه وام ارزی صورت گيرد، بهترين وضعيت رخ خواهد داد.

رئيس کل بانک مرکزی در خصوص پياده‌سازی ارز تک نرخی گفت: هميشه موضع بانک مرکزی اين بوده که به سرعت به سمت ارز تک‌نرخی حرکت کنيم اما بايد توجه داشت در فقدان ارتباطات بانکی بين‌المللی، حتی اگر وضع ارزی مطلوب هم داشته باشيم، شرايط شکننده است و نمی‌تواند ارز تک‌نرخی استمرار يابد.

وی در ادامه شرايط اقتصاد ايران را شرايطی خاص دانست و گفت: در اقتصاد ايران، ۹۰ درصد تمرکز تامين مالی، بر روی بانکها است و بازار سرمايه نقش کمی دارد، البته در سالهای اخير اقداماتی صورت گرفته تا بخشی از اين فشار منتقل به ساير بخش ها شده و نظام بانکی کشور متمرکز شود.

سيف ادامه داد: در حال حاضر، برخی مانورها نظام بانکی را محدود کرده است که عمدتا به بدهی دولت به نظام بانکی برمی گردد و بايد اقداماتی در اين زمينه صورت گيرد. اما موضوع ديگر تسويه بدهی دولت به بخش خصوصی است چراکه برخی از فعالان اقتصادی که در فهرست دارندگان مطالبات معوق قرار گرفته اند، خود از دولت بدهکار هستند.

رئيس کل بانک مرکزی در خصوص خروج بانکها از بنگاهداری نيز گفت: قدرت مانور نظام بانکی با خروج بانکها از بنگاهداری باز می گردد و برای حمايت از بخش خصوصی می تواند موثر باشد؛ ضمن اينکه به نظر می رسد تبصره های قانون بودجه بايد از تسهيلات تکليفی برای نظام بانکی، تهی باشد.

وی اظهار داشت: محدوديتی در تسهيلاتی که ظرف يکسال می تواند به اقتصاد پرداخت شود وجود دارد و اولويت بندی بايد در اين زمينه صورت گيرد، اين هنر است که تسهيلات محدود، بهينه تخصيص داده شود و تمامی افرادی که از بانک، تقاضای دريافت تسهيلات کردند نبايد با پاسخ مثبت بانک مواجه شوند. بنابراين به نظر می رسد که اگر در پرداخت تسهيلات، اولويت گذاری کنيم، حتما تسهيلات منجر به رشد اقتصادی بيشتر خواهد شد.

به اعتقاد سيف، نرخ کفايت سرمايه در نظام بانکی به شدت پايين و کمتر از ۴ درصد است، اين عمق مشکل را نشان می‌دهد و تلاش در اين جهت است که از هر فرصتی برای افزايش سرمايه بانکها استفاده شود و سالم سازی و بازسازی ساختار مالی بانکها را به عنوان يک بحث جدی مدنظر قرار داد.

وی اظهار داشت: پس از توافق هسته‌ای، فضای جديدی پيش روی اقتصاد ايران باز شده است و البته بايد توجه داشت که هر برنامه در جهت توسعه اقتصادی و سرمايهگذاری خارجی و ايجاد انگيزه در کشورهای صنعتی نيازمند به بستر قوی بانکی دارد. در حاليکه بانکها ده سال است که رابطه ای با بانکهای دنيا نداشته اند و در اين مدت، به شدت بانکداری دنيا متحول شده است.

رئيس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: کميته بانکی اقدام مشترک هسته ای، در بانک مرکزی تشکيل شده و شروع به کار کرده است؛ ضمن اينکه با بانکها نيز جلساتی را برگزار کرده است.

سيف همچنين در مورد کاهش نرخ گشايش ال‌سی از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد اظهار داشت: اين کار حتما بايد انجام شود زيرا روابط تعيين شده برای ال‌سی که هم‌اکنون در حال اجرا است، در فضای تحريم تدوين شده بود و با توجه به اينکه شبکه کارگزاری وجود نداشت؛ اگر با نرخ پايين، گشايش اعتبارات اسنادی صورت می‌گرفت، منابع زيادی درگير واردات می‌شد؛ اما حتما بايد بعد از اتصال شبکه کارگزاری بانکی، ضوابط گشايش ال سی تدوين و نرخ آن کاهش خواهد يافت. ​


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016