پنجشنبه 5 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

گران‌ترين و ارزان‌ترين استان‌ها براي مستاجران + جدول

متوسط قيمت اجاره هر متر مربع واحد مسكوني در ايران به اندكي بالاتر از ٦٩٠٠ تومان رسيد.

به گزارش «اعتماد»، به اين ترتيب نرخ اجاره يك واحد ٥٠ متري در هر ماه حدود ٣٤٥ هزار تومان خواهد شد. محاسبه نرخ اجاره‌بها، با احتساب وديعه مسكن صورت گرفته است. در ايران بر خلاف بسياري از كشورها وديعه‌اي نيز براي اجاره مسكن دريافت مي‌شود. در برخي موارد خانه به صورت رهن كامل و در برخي موارد با تركيبي از رهن و اجاره ماهانه در اختيار مستاجران قرار مي‌گيرد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد هزينه مسكن در ايران در مقايسه با متوسط درآمد بسيار بالاست. قيمت اجاره يك واجد ٥٠ متري در حالي ٣٤٥ هزار تومان است كه حداقل دستمزد در كشور حدود ٧١٢ هزار تومان برآورد شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متوسط قيمت اجاره‌بها در ايران در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزايشي در حدود ٨/١٢ درصد را نشان مي‌دهد. بررسي‌هاي صورت گرفته در مركز آمار ايران نشان مي‌دهد قيمت اجاره مسكن در شهرهاي بزرگ فاصله زيادي با متوسط كشوري دارد. نرخ اجاره هر متر مربع مسكن در استان تهران به‌طور متوسط كمي بيش از ١٦ هزار تومان برآورد شده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد نرخ اجاره در شهر تهران بسيار بالاتر از متوسط كشوري است. مركز آمار ايران كمترين نرخ اجاره در سال ١٣٩٣ را برابر با ١٧٠ تومان به ازاي هر متر مربع و بالاترين نرخ اجاره را به ازاي هر متر مربع بالاتر از ٩٣ هزار تومان اعلام كرده است.

به اين ترتيب بيشترين اجاره در ايران ٥٤٧ برابر كمترين اجاره‌بهاست. اين امر حكايت از تفاوت قابل توجه وضعيت ساختمان‌ها در گران‌ترين و ارزان‌ترين ملك اجاره شده در ايران دارد. ارزان‌ترين واحد مسكوني اجاره شده در استان قزوين و گران‌ترين واحد مسكوني اجاره شده در استان تهران واقع شده است.

گران‌ترين و ارزان‌ترين استان‌ها براي مستاجران
هر چند استان قزوين با ثبت نرخ ١٧٠ تومان به ازاي اجاره هر متر واحد مسكوني ركورددار ارزاني اجاره در كشور است اما اين استان ارزان‌ترين نرخ اجاره‌بها را از آن خود نكرده است. بررسي متوسط نرخ اجاره‌بها نشان مي‌دهد استان چهار محال و بختياري كمترين متوسط نرخ اجاره را در كشور به خود اختصاص داده است. متوسط نرخ اجاره‌بها در اين استان به ازاي هر متر مربع ١٩٦٥ تومان گزارش شده است. در جدول زير ميزان اجاره‌بها در پنج استان صدرنشين گراني و همچنين مقايسه قيمت با سال‌هاي قبل آورده شده است.

223265_477.jpg


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016