جمعه 6 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

فوربس: ايران، سرزمين جديد فرصت ها

پایگاه اینترنتی نشریه فوربس در مقاله ای با عنوان « توافق هسته ای ایران و سرزمین جدید فرصتها» به بررسی این موضوع پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، پیتر فم- Peter Pham- در این مقاله نوشت: دیدگاهها و نظرات زیادی درباره توافق اخیر بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک وجود دارد. دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این توافق را بسیار بد توصیف کرده است و به نظر می رسد که جمهوریخواهان هم کم و بیش با نظر او موافقند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از طرف دیگر رئیس جمهور اوباما و طرفدارانش این توافق را اقدامی تاریخی می دانند. اگر توافق اجرا شود تحریم های ایران برداشته خواهند شد. البته برداشته شدن تحریم ها مستلزم اقداماتی است که ایران باید بکند، از جمله اجازه دادن برای بازرسی های جامع و اقدامات راستی آزمایی به منظور نظارت بر برنامه هسته ای این کشور. فهرست درخواستها زیاد است اما اگر بخواهیم لفاظی های سیاسی را کنار بگذاریم سوال مهم این است که سرمایه گذاران چطور باید برای سرمایه گذاری در این کشور اقدام کنند، کشوری که به عقیده برخی اکنون فرصتی استثنایی برای سرمایه گذاری است. اولین چیزی که برای سرمایه گذاری در ایران و یا خاورمیانه ( غرب آسیا) به ذهن می رسد سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز است.

ایران از نظر ذخایر نفتی چهارمین کشور بزرگ دنیا و از نظر گاز طبیعی دومین کشور بزرگ دنیا است. به نظر می رسد بخش خودروسازی از جمله اولین بخش هایی باشد که از برداشته شدن تحریم ها سود می برد. به گفته وزیر صنعت این کشور، ایران امیدوار است تا سال 2025 تولیدات خودرو را به سه میلیون ماشین در سال افزایش دهد.

بخش مخابراتی و بانکی ایران هم پیشرفتهای خوبی دارد. سفیر ایران در ترکیه گفت کشورش برای توسعه پروژه های زیرساختی به ارزش ده میلیارد دلار در بخش حمل و نقل، جاده و فرودگاه با شرکتهای ترکیه ای در حال گفتگو است. با توسعه زیرساختها منطقی به نظر می رسد که کشورهای منطقه بخواهند در زمینه تولید سیمان و ساخت تجهیزات و خدمات مهندسی قدم بردارند. البته برای آنهایی که ریسک گریز هستند شاید بهتر باشد که فعلا منتظر بمانند و نظاره گر باشند. اما به هر حال در حال حاضر نشانه های مثبتی برای جامعه بین الملل درباره ایران به چشم می خورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016