شنبه 7 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

علی‌محمد نمازی نماینده مجلس: نظارت شورای نگهبان به همان شیوه سال‌های ابتدای انقلاب برگردد


علی محمد نمازی

علی محمد نمازی به مجلس و دولت پیشنهاد کرد نظارت شورای نگهبان به همان شیوه سال‌های ابتدای انقلاب باشد.

نماینده مردم لنجان در مجلس ششم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در باره اصل ۹۹ قانون اساسی گفت زمانی که آیت‌الله رضوانی درباره این اصل درخواست استفساریه داشت و شورای نگهبان نظارت خود را استصوابی تعریف کرد اشکالاتی در کار پیش آمد که باید به آنها توجه شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نمازی با اشاره به اینکه واژه استصوابی به معنای صواب شمردن و درست پنداشتن درباره افراد است گفت: نمی‌دانم این واژه چطور وارد کارهای اجرایی شده است اما به کمک همین تفسیر از مجلس چهارم صلاحیت جمعی از نیروهای چپ اسلامی احراز نشد و مجلس در اختیار نیروهای راست قرار گرفت و مجلس این تفسیر را تبدیل به قانون کرد و اصل ۹۹ قانون اساسی از اصل خود دور شد.

وی با اشاره به خاطره بد مردم از تقلب در انتخابات پیش از انقلاب اسلامی گفت: ایده تشکیل شورای نگهبان بر این باور استوار بود که شش فقیه مسلمان اجازه ندهند در انتخابات تقلب صورت بگیرد و شان نظارت بالاتر از نظارت است و انتخابات زمان امام هم به این گونه بود و اتفاقا اگر کسی در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت می‌شد برای تظلم‌خواهی به هیئت نظارت پناه می‌برد و در واقع تعبیری که رئیس جمهور درباره دست و چشم به کار برده‌اند اشاره به این موضوع است.

عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: نظام‌های انقلابی در سال‌های اولیه تشکیل خود ایده‌ال تر هستند و بیشتر با اهداف انقلاب همراهی دارند و چنانچه در قانون آمده است باید صلاحیت نامزدهای انتخابات توسط مراجع ۴گانه استعلام و اعلام شود و نیازی نیست شورای نگهبان با هزینه های هنگفت صلاحیت افراد را به صورت موازی بررسی کند.

وی افزود: رئیس جمهور بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند خورده است مدافع مذهب رسمی کشور و قانون اساسی باشد و همین مسئله اهمیت قانون اساسی را نشان می‌دهد و حال که در راستای وظیفه خود وارد عرصه شده است می‌توان انتخابات را به همان شکل زمان امام بازگرداند و اگرمجلس می‌خواهد خاطره خوبی در اذهان مردم باقی بگذارد باید با تصویب این قانون برگزاری انتخابات را به شکل سال‌های اولیه انقلاب بازگرداند.

نمازی در پایان خطاب به رسانه‌هایی که روحانی را مورد حملات خود قرار می‌دهند گفت: صحبت‌های رئیس جمهور در راستای وظایف ذاتی ایشان در راستای پاسداری از قانون اساسی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016