8 شهریور >> تجمع اهالی میشیگان برای آزادی امیر حکمتی

• دهها تن از ساکنان یکی از شهرهای ایالت میشیگان آمریکا روز شنبه ۲۹ اوت برای آزادی امیر حکمتی دست به تجمع زدند. امام جمعه مسجد دیترویت که به تازگی توانسته با حکمتی در زندان ملاقات کند نیز در این تجمع حضور داشت.

دویچه وله ـ شهر "بی‌سیتی" در ایالت میشیگان آمریکا روز شنبه ۲۹ اوت (۷ شهریور) محل تجمع ده‌ها نفری بود که خواهان آزادی امیر حکمتی، زندانی آمریکایی در ایران بودند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تجمع با پخش پیام این مترجم نیروی دریایی آمریکا که چهار سال است در ایران زندانی است آغاز شد. این پیام چند هفته پیش در تماس تلفنی حکمتی با خانواده‌اش اززندان ضبط شده بود.

امیر حکمتی ۳۲ ساله که از سال ۲۰۱۱ به اتهام جاسوسی برای آمریکا در ایران زندانی است، در این پیام گفت فهرست کسانی که او مایل است از آنها تشکر کند طولانی‌تر از آن است که در این پیام بگنجد.

بیشتر بخوانید: درخواست جان کری از ایران برای آزادی امیر حکمتی

نزدیک به یک‌صد نفر در شهر بی‌سیتی پس از شنیدن این پیام بادکنک‌هایی را برای آزادی امیر حکمتی به هوا فرستادند. در میان تجمع‌کنندگان "دن کیلدی" نماینده میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکا و نیز محمدعلی الهی، امام جمعه ایرانی دیترویت، که در زندان امیر حکمتی را ملاقات کرده، نیز حضور داشتند.

الهی در تاریخ ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) در زندان با امیر حکمتی دیدار کرده است. او می‌گوید امیدوار است حکمتی به زودی آزاد شود. الهی به روزنامه تایمز شهر بای‌سیتی گفته این یک معجزه بود که او توانسته با حکمتی دیدار کند. وی ادامه داده: «او (حکمتی) از نظر روحی و جسمی بسیار قوی و خیلی هم آرام بود».

محمدعلی الهی پیش‌تر نیز در نامه‌هایی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی درباره خانواده حکمتی گفته بود که نمی‌تواند باور کند فرزند چنین خانواده‌ای، این جرائم را که به او نسبت داده شده، مرتکب شده باشد.

کیلدی، نماینده میشیگان نیز در چهارمین سالگرد زندانی شدن حکمتی ابراز امیدواری کرده است که سال‌های زندان او به پنج سال نرسد و سال آینده او آزاد شود. او همچنین گفته: «ما از هر زمان دیگری (به آزادی او) نزدیکتریم اما تا زمانی که او را نبینیم دست از تلاش برنخواهیم داشت، ما این نبرد را متوقف نمی‌کنیم».

سارا حکمتی خواهر امیر، ساعتی پیش از این مراسم، با برادرش تماس تلفنی داشته و آقای حکمتی گفته که او سپاسگزار این حمایت است. به گفته سارا حکمتی این دوران، دوران سختی برای خانواده حکمتی است: پدر خانواده دچار سرطان مغز است و از زمان بازداشت امیر دوبار سکته مغزی کرده است.

سارا حکمتی که ۳۴ سال دارد در جریان مذاکرات اتمی ایران و شش کشور جهان به وین رفته بود تا درباره پرونده برادرش با مسئولان ایرانی ملاقات کند.

وی درباره ملاقاتش با مقامات ایرانی در وین به آسوشیتدپرس گفته که "آنها بخش زیادی از حرف‌های مرا پذیرفتند". او همچنین نامه پزشکان پدرش را به آنها داده که در آن وضعیت سلامتی او "وخیم" گزارش شده است.

امیر حکمتی که در آمریکا متولد شده چهار سال پیش (اوت سال ۲۰۱۱) برای دیدار با بستگانش به ایران سفر کرد. او پس از مدتی بازداشت و متهم به جاسوسی شد. ایران ادعا کرده که او در عراق و افغانستان آموزش جاسوسی دیده است. مقامات ایالات متحده همواره این ادعا را رد کرده‌اند.

امیر حکمتی ابتدا در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد. این حکم توسط دیوان عالی ایران نقض شد و دادگاه تجدید نظر او را به اتهام "همکاری عملی با آمریکا" به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. حکمتی چهار سال را به عنوان مترجم در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده است.