پنجشنبه 12 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

سیزدهمین ماه ربودن دو شهروند غیرنظامی در ۸۰ کیلومتری زاهدان

خبرگزاری هرانا – دو شهروند غیرنظامی به نامهای محمدرضا شریعت پور و صفرعلی جعفری از سیزده ماه پیش توسط یک گروه مسلح از اپوزیسیون بلوچستان گروگان گرفته شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدرضا شریعت پور ۲۸ ساله و صفرعلی جعفری ۶۶ ساله، در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ توسط گروهی در بلوچستان گروگان گرفته شده اند.

امیر گرگیج، پدر همسر محمدرضا شریعت پور در این ارتباط و ضمن اعلام محل ربایش این دو نفر در ۸۰ کیلومتری زاهدان به خبرنگار هرانا گفت: ” محمدرضا شریعت پور به عنوان یک دانشجوی رشته عمران دانشگاه غیرانتفاعی هاتف برای کار در معدن به عنوان راننده با قرار دادی سه ماهه مشغول به کار شده بود. او هیچ پست و سمتی ندارد.”



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پدر همسر شریعت پور با معرفی دیگر فرد ربوده شده به نام صفرعلی جعفری با عنوان کارمند بازنشسته اداره کشاورزی از تلاش خود و پدر محمدرضا شریعت پور برای آزادی این دو نفر سخن گفت و اعلام کرد: ” من به اتفاق پدر ایشان حتی به بیرون مرزها برای آزادی ایشان رفتیم. اما کاری نتوانستیم انجام دهیم.”

گرگیج همچنین با اعلام این نکته که شرکتی که داماد او و صفرعلی جعفری در ان کار می کردند یک شرکت بزرگ سنگ معدن منگنز و منیزیوم است، گفت که این ” شرکت وابسته به هیچ نهاد و سازمان و ارگانی نبوده است.”

به گفته امیر گرگیج، ربایندگان در ابتدا مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان پول درخواست کردند که این مبلغ تا ششصد میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

پدر همسر محمدرضا شریعت پور در ارتباط با امکان جمع آوری این پول به خبرنگار هرانا گفت: ” پدر ایشان بازنشسته اداره علوم پزشکی است و من خودم بازنشسته نیروی هوایی هستم. ما هیچ کدام در توانمان نبود که این پول را جمع کنیم.”

دوم شهریور سال جاری، خبرگزاری العربیه اعلام کرد که گروه “انجمن حقوق بشر بلوچ” خبر ربایش این دو نفر را اعلام کرده است. العربیه ضمن انتشار تصاویر کارت ملی این دو فرد و همچنین تصویری از ایشان که به نظر می رسد پس از گروگان گیری و در اختیار گروه مسلح بلوچ رباینده باشد، اعلام کرد که”ملا مجید البلوشی” سخنگوی رسمی این انجمن، این دو تن را “مدیر اکتشاف نفت وابسته به سپاه پاسداران” و “مامور اطلاعاتی در استان سیستان و بلوچستان” معرفی کرده است. ادعایی که توسط امیر گرگیج پدر همسر محمدرضا شریعت پور به شدت رد شده است.

همچنین ملا مجید البلوشی، سخنگوی “انجمن حقوق بشر بلوچ” با ذکر این نکته که “به دلایل امنیتی، در حال حاضر نمی تواند، نام گروه رباینده را ذکر کند” اعلام کرده است که خواست ربایندگان “آزادی بازداشت‌شدگان بلوچ و اهل سنت از زندان‌های ایران است.”

در همین رابطه امیر گرگیج پدر همسر یکی از ربوده شدگان، متنی را به خبرگزاری هرانا ارسال کرده است که در زیر میخوانید:

” سلام،

سلام به تمامی انسانهای شرافتمند و وجدانهای بیدار،

به همانهایی مینویسم که مدافع حقوق بشرند و آنهم مردم رنجیده ی بلوچ،

مینویسم شاید وجدانی بیدار شود و دستی باشد که دستمان را برای یاری بفشارد،

مینویسم بعد از یک سال که جانمان سوخت و دم برنیاوردیم و تنها به خدا شکوه کردیم،

من دست یاری بسوی شمایی که مدافع حقوق مردم بلوچ هستید دراز میکنم باشد که یاریگری پیدا شود،

من هم یک بلوچم،

یک زن بلوچ میشناسم. زن رنجدیده بلوچی را که تمام دار و ندار را چوب حراج زد تا شاید همسر در بندش را برهاند،

زنی که مانند تمام دیگر زنان بلوچ دستان هنرمندی دارد و دستی در خیاطی هم او بود که سالها پیش در مسابقات المپیاد ملی مهارت در رشته خیاطی رتبه اول در تمام ایران شد و فخری برای تمام زنان بلوچ که او نمونه ایست کوچک از جامعه زنان هنرمند بلوچ،

و اما هرچه دستان هنرمند سارا گرگیج در این سالها اندوخته بود به حراج گذاشته شد تا شاید محمد (همسر دربندش که توسط گروهکهای بلوچ ربوده شده بود.) را برهاند.

اما افسوس که حتی دسترنج این زن رنج کشیده نیز نتوانست برای برادران بلوچی مرحمی باشد،

که حالا بعد از گذشت یک سال و اندی انگ سیاسی به همسرش زده اند و او را وارد بازی کرده اند که پایانی ندارد،

الله پاک را شاهد میگیرم محمد کارگر ساده ای بیش نبود،

برادران بلوچ من عاجزانه ازشما تقاضا دارم لحظه ای وجدان آگاهتان را بکار گیرید و نگذارید زندگی خواهر بلوچتان و فرزند کوچکش بدست برادران بلوچ خودش تباه شود.”

لازم به یادآوری است نهادهای ذیربط دولتی تاکنون نسبت به این واقعه هیچ واکنش یا اقدامی نداشته اند و پس از گذشت مدت طولانی از ربوده شدن این افراد همچنان نسبت به آن بی توجهی میکنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016