پنجشنبه 12 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
11 شهریور» مرگ چند پناهجو در دریای اژه، هرج‌ومرج در جزایر یونان
9 شهریور» ما به پناهجویان کمک می‌کنیم!
پرخواننده ترین ها

گرفتاری پناهجویان در ایستگاه قطار بوداپست: "قطاری به غرب نمی‌رود"

رادیو فردا ـ در ادامه موج مهاجران غیرقانونی در خاک اروپا، صبح روز پنج‌شنبه ۱۲ شهریور صدها مهاجر به داخل ایستگاه قطار بوداپست هجوم بردند، در حالی که «هیچ قطاری» به خارج از مجارستان و مقصد آلمان برنامه حرکت ندارد.

panah-030915.jpg

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از آن که صبح روز پنج‌شنبه پلیس درهای ایستگاه قطار در پایتخت مجارستان را پس از دو روز باز کرد، صدها مهاجر غیرقانونی که بیشتر آنها از سوریه هستند به داخل ایستگاه هجوم بردند.

این در حالی است که همین خبرگزاری خبر می‌دهد از بلندگوی ایستگاه اعلام می‌شده که «تا مدتی نامشخص» قرار نیست هیچ قطار خارجی از این ایستگاه حرکت داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از روز سه‌شنبه گذشته که نیروهای پلیس درهای ایستگاه مرکزی بوداپست را بسته و مانع ورود مردم به آن شده بودند، حدود دو هزار مهاجر غیرقانونی در خارج از ایستگاه جمع شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس تعداد این مهاجران را حدود سه هزار تن اعلام کرده است.

این خبرگزاری هدف از این اقدام پلیس را ممانعت از ورود مهاجرانی به ایستگاه دانسته که بلیت برای سفر دارند، اما مدارک قانونی لازم برای سفر به آلمان و اتریش را ندارند.

در همین حال، پنج‌شنبه ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، قرار است ظهر پنجشنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک، با دیگر سران اروپا درباره بحران مهاجران غیرقانونی به گفت‌وگو بنشیند.

بیشتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دنیا بحران مهاجرت اخیر را نخستین بحران بزرگ از زمان جنگ جهانی دوم توصیف کرده‌اند.

تنها در ماه اوت ۵۰ هزار مهاجر که بیشترشان اهل سوریه، عراق و افغانستان هستند وارد مجارستان شده‌اند که بیشتر آنها قصد ادامه مهاجرت به سوی کشورهای غربی اتحادیه اروپا، به‌ویژه آلمان، را دارند.

اروپا هم‌اینک با بزرگ‌ترین موج مهاجران از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است، به طوری که در سال جاری بیش از ۳۰۰ هزار نفر که به خاطر جنگ، فقر، و مسائل سیاسی از کشورهای خاورمیانه و شرق آفریقا در حال گریز هستند وارد اروپا شده‌اند.

در همین حال، به گفته مقامات مجار، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر از خاک صربستان وارد مجارستان شده‌اند و به‌ویژه در ماه گذشته روزبه‌روز بر تعداد این افراد اضافه شده است.

همزمان با شدت گرفتن موج مهاجران غیرقانونی، مجارستان که هم‌اکنون دولتی راست‌گرا در آن بر سر کار است دست به ساخت حصاری در مرز ۱۷۵ کیلومتری خود با صربستان شد تا بتواند جلو این موج را بگیرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، این مهاجران را که بیشتر از جنگ داخلی پنج ساله سوریه گریخته‌اند «تهدیدی برای امنیت و رفاه و هویت اروپا» توصیف کرده است.

مجارستان جزء منطقه شنگن در اتحادیه اروپاست و برای سفر و گذشتن از آن نیازی به داشتن روادید نیست.

در همین زمینه وزیر امور خارجه اسلوواکی با انتقاد از واکنش‌های متفاوت و «آشفته» به موج مهاجران در خاک اروپا چنین اظهار نظر کرد که منطقه شنگن در اروپا «از هم پاشیده است».

میروسلاو لایچاک، وزیر خارجه اسلوواکی، گفت: «در شرایط عادی، گرفتن ویزای شنگن بسیار دشوار است، اما این روزها ده‌ها هزار نفر را می‌بینیم که اینجا و آنجا سرگردانند، اما کسی مدارک‌شان را چک نمی‌کند».

از سوی دیگر جمهوری چک در اقدامی متفاوت روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دیگر مهاجران غیرقانونی را که به سوی آلمان سفر می‌کنند بازداشت نخواهد کرد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، پیشتر مقامات چک مهاجرانی را که در مجارستان ثبت نام کرده، اما به سوی آلمان به راه افتاده بودند مدت ۴۲ روز در کمپ نگه می‌داشتند، اما اکنون مهاجران غیرقانونی سوری می‌توانند به راه خود ادامه دهند و خود را به آلمان برسانند.

برلین هفته گذشته اعلام کرد که مهاجران سوری از الزامات توافق شنگن در اتحادیه اروپا معافند و هر تبعه سوریه که خود را به خاک آلمان برساند می‌تواند در این کشور مانده و تقاضای پناهندگی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016