جمعه 13 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

علی لاریجانی به امکان تبادل زندانیان ایران و آمریکا اشاره کرد

رادیو فردا ـ رئیس مجلس ایران که در آمریکا به سر می‌برد، در گفت‌وگویی رادیویی به امکان تبادل زندانی میان دو کشور اشاراتی کرده است.

علی لاریجانی، ۱۲ شهریور ماه در گفت‌وگو با رادیوی عمومی آمریکا «ان‌پی‌آر» به این موضوع اشاره کرده است، چند روز پس از آنکه برخی دیگر مقام‌های ایرانی چنین احتمالی را رد کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پرسشی که در گفت‌وگوی رادیویی مطرح شده این بود که آیا هیچ «امکان عملی» وجود دارد که جیسون رضائیان و دیگر زندانیان آمریکایی بتوانند در ایران آزاد شوند.

آقای لاریجانی در پاسخ گفته است: راه عملی، البته، وجود دارد. برای نمونه گروهی از ایرانیان در اینجا زندانی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او افزوده است: قطعا برای چنین مسائلی، راه‌حلی هم وجود دارد، فکر می‌کنم سیاستمداران شما آن راه‌‌ها را می‌دانند.

رادیو ان‌پی‌آر در عین حال به موضوع تبادل زندانی میان کوبا و آمریکا در ماه دسامبر اشاره کرده است؛ آنچه اندکی پیش از آغاز روابط رسمی دو کشور پس از چند دهه انجام شد.

رئیس مجلس ایران نیز گفته است «آن هم یک راه است». و البته اضافه کرده است که تصمیم‌گیری بر عهده دستگاه قضائی ایران، جایی که برادر او ریاست آن را بر عهده دارد، است.

کم‌تر از دو هفته پیش از گفته‌های تازه آقای لاریجانی، یک مقام وزارت خارجه ایران گزارش‌ها در مورد تبادل زندانی میان ایران و آمریکا را رد کرده بود.

در آن زمان حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران، گفته بود: «بحث تبادل زندانیان [ایرانیان و آمریکایی] مطرح نیست و چنین چیزی واقعیت ندارد».

سه روز پیش، در دهم شهریور ماه، رئیس قوه قضائیه ایران در مورد درخواست‌ها برای آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران گفته بود پرونده این افراد در مراحل دادرسی‌ست و این کار در «کمال خونسردی و متانت» انجام شده و ایالات متحده نباید در این مورد «جوسازی بی‌خود» بکند.

جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست، از ۳۱ تیر ماه به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت به سر می ‌برد.

سعید عابدینی، کشیش کلیسای تبشیری و امیر حکمتی، تفنگدار پیشین ارتش آمریکا، از دیگر زندانی‌هایی هستند که مقام‌های آمریکایی بارها خواستار آزادی آنها شده‌اند. دولت آمریکا در عین حال از تهران خواسته است تا برای یافتن رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آن کشور، نیز همکاری کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016