یکشنبه 12 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
14 اردیبهشت» واکنش پلیس ایران به رواج به‌کارگیری «بادیگارد» برای «سلبیریتی‌ها»
پرخواننده ترین ها

پلیس ایران از شناسایی ۱۳۰ متهم در خارج از کشور خبر داد

0,,15790712_303,00.jpg
دویچه وله - رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی اعلام کرد که در نیمه اول امسال ۱۳۰ ایرانی متهم در پرونده‌های مالی در خارج از کشور شناسایی شده‌اند. بازگرداندن برخی از این متهمان، از جمله مدیر عامل فراری بانک ملی با مشکلاتی روبروست.

در سال‌های گذشته شماری از متهمان پرونده‌های مهم اختلاس و تخلف مالی به خارج گریخته‌اند که شمار دقیق آنها و محل اقامت برخی فراریان مشخص نیست.

مسعود رضوانی، در حاشیه چهارمین نشست تخصصی پلیس بین‌الملل ناجا با کارشناسان قضایی، به پرسش‌های خبرنگاران، از جمله درباره وضعیت محمود خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی پاسخ داد.

خبرگزاری ایسنا، یک‌شنبه، ۱۲ مهرماه، به نقل از رئیس پلیس بین‌الملل ناجا گزارش داد، پیگیری وضعیت متهمان فراری با همکاری پلیس بین‌الملل (اینترپل) ادامه دارد و در مواردی به دستگیری آنها و بازگردانشان به ایران منجر شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زندگی در کانادا با اقامت غیرقانونی؟

خاوری از متهمان اصلی پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی محسوب می‌شود که اندکی پس از برملا شدن این فساد در پوشش ماموریت کاری به انگلستان رفت.

او در روزهای ابتدایی مهرماه ۱۳۹۰ متن استعفای خود را از هتلی در لندن برای مقام‌های ایرانی ارسال کرد و مدتی بعد به کانادا رفت. مطابق برخی گزارش‌ها خاوری تابعیت دوگانه ایرانی ـ کانادایی دارد.

رضوی داشتن تابعیت کانادایی خاوری را رد کرده و می‌گوید او تنها مقیم این کشور است و اجازه اقامت خود را نیز از طریق غیرقانونی گرفته است.

این مقام ناجا درباره چگونگی حضور خاوری در کانادا در چهار سال گذشته و با اجازه اقامت غیرقانونی توضیح بیشتری نداد.

او می‌گوید در پرونده خاوری بارها با اینترپل و بخش کانادایی این نهاد مذاکره شده "و در آخر با فشاری که به اینترپل آورده‌ایم پرونده به دادگستری کانادا رفته و در آنجا تحت رسیدگی قرار دارد".

برخورد با خاوری در ابهام

به گزارش ایسنا، رضوانی با بیان این‌که برای خاوری "اعلان قرمز" صادر شده گفت: «اما با توجه به قوانین کانادا، اعلان قرمز صادر شده از سوی پلیس بین‌الملل منجر به بازداشت خاوری نخواهد شد و باید دستگاه قضایی این کشور دستور بازداشت را صادر کند که در حال حاضر نیز این موضوع در دست بررسی است.»

او خاطر نشان کرد، صدور اعلان قرمز برای متهم فراری مانند این است که جهان را برایش به اتاقی کوچک تبدیل کنیم‌، زیرا افرادی که برایشان اعلان قرمز صادر شده باشد، علاوه بر اینکه در گرفتن اقامت دچار مشکل خواهند شد، نمی‌توانند میان کشورها جا به جا شده و هزینه‌های زیادی نیز به آنان تحمیل می‌شود.

به گفته‌ی رئیس پلیس بین‌الملل ناجا، اینترپل طرحی در دست بررسی دارد که بر مبنای آن برای شماری از متهمان، به ویژه متهمان اقتصادی فراری "اعلان طلایی" صادر شود.

مطابق این طرح اموال متهمان فراری مصادره می‌شود و در صورتی که به تصویب برسد عرصه بر فراریان تحت پیگرد اینترپل تنگ‌تر خواهد شد.

ردیابی ۷۰ مجرم و متهم

رضوانی که می‌گوید پرونده خاوری را از دو سال پیش پیگیری می‌کند بهمن ماه ۹۲ ادعا کرده بود که مدیرعامل فراری بانک ملی، کانادا را ترک کرده و احتمالا به یکی از کشورهای آمریکای جنوبی رفته است.

او در حاشیه نشست روز یک‌شنبه به مردم اطمینان داد که پلیس اینترپل به دنبال استرداد خاوری است و "در حال حاضر نیز برابر اطلاعات ما این فرد در کشور کانادا به سر می‌برد، چرا که اگر بخواهد وارد کشوری دیگر شود در همان مبادی خروجی متوقف" می‌شود.

رئیس پلیس بین‌الملل ایران به دستگیری فرد دیگری اشاره کرد که به اختلاس میلیاردی از یکی از بانک‌ها و کلاهبرداری از بیش از صد نفر متهم است. او می‌گوید این فرد که از شش سال پیش تحت تعقیب بود، چهار روز پیش در اسپانیا دستگیر شد و به زودی به ایران فرستاده می‌شود.

این مقام نیروی انتظامی تاکید کرد که بازگرداندن متهمان فراری به کشور در همکاری با اینترپل طی شش ماه گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. او شمار متهمان فراری شناسایی شده در شش ماه گذشته را ۱۳۰ نفر اعلام کرد.

محمدجواد زاده‌‌کمند، جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در نشست یاد شده، از رسیدگی به "درخواست تعقیب ۱۲۵ مجرم ایرانی خارج از کشور" در شش ماهه امسال خبر داد و گفت: «در این مدت ۷۰ مجرم و متهم متواری نیز با پیگیری‌های پلیس بین‌الملل تحت ردیابی قرار گرفته‌اند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016