سه شنبه 14 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سوریه در تدارک حمله زمینی به کمک ایران و حزب‌الله لبنان

در پی حملات هوایی روسیه در سوریه٬ ارتش سوریه به همراهی سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان در حال آماده‌سازی مقدمات حملات زمینی به مواضع مشابه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ دولت سوریه و هم‌پیمانانش در حال آماده‌سازی خود برای حمله زمینی به مناطقی هستند که پیش از این توسط دولت روسیه مورد حمله هوایی قرار گرفته است. این خبر را یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان روز دوشنبه (۵ اکتبر/ ۱۳ مهر) اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان٬ هزاران نیروی حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران ایران به همراه ارتش سوریه در حال انجام مقدمات حمله به مواضع اپوزیسیون در شمال شهر مرکزی حمص هستند. خبرگزاری رویترز نیز روز پنجشنبه (اول اکتبر/نهم مهر) از قول دو منبع اطلاعاتی لبنانی خبر داده بود که در روزهای گذشته صدها سرباز ایرانی به سوریه اعزام شده‌اند.

این اقدام می‌تواند خشم دولت‌های غربی و کشورهای عربی را که از حامیان اپوزیسیون سوریه هستند برانگیزد. آنها پیش از این از اقدام روسیه در حمله به مواضع اپوزیسیون سوریه انتقاد کرده‌بودند.

ناظران می‌گویند تصور نمی‌کنند تروریست‌های دولت اسلامی که بخش بزرگی از شرق سوریه و بخش‌هایی از شمال کشور را در کنترل خود دارند٬ در شمال حمص حضور داشته باشند. این منطقه یکی از اولین مناطقی است که اپوزیسیون سوریه در آن قدرت گرفت و در چهار سالی که از شروع جنگ داخلی در سوریه گذشته است، کنترل این منطقه به دست گروه‌های مختلفی افتاده است. یکی از گروه‌هایی که زمانی کنترل این منطقه را در دست داشت، جبهه نصرت بوده است.

روسیه از چهارشنبه گذشته (۳۰ سپتامبر) حملات هوایی به سوریه را آغاز کرده است. این حملات به گفته مقامات روسی علیه نیروهای "دولت اسلامی"، "جبهه نصرت" و سایر گروه‌های تروریستی است. کشورهای غربی و عربی اما روسیه را متهم می‌کنند که حملاتش متوجه نیروهای اپوزیسیون دولت سوریه است. این کشورها معتقدند این حملات بیشتر از آنکه "دولت اسلامی" را تضعیف کند، به قدرت گرفتن بیشتر بشار اسد کمک خواهد کرد.

دولت روسیه یکی از حامیان اصلی بشار اسد به شمار می‌رود، در حالی که غرب برکناری او را برای بازگشت ثبات به سوریه ضروری می‌داند.

مخالفان اسد: هر اشغالگری هدف مشروع حملات ماست

خبرگزاری آلمان به نقل از یک منبع خبری نزدیک به حزب‌الله لبنان می‌نویسد: «حملات روسیه متمرکز بر شمال منطقه‌ی حمص هستند و مقدمه‌ای بر حمله زمینی که قرار است وقتی زمانش رسید انجام شود.» در همین حال یکی از گروه‌های مخالف دولت سوریه از حملات هوایی روسیه در سوریه با عنوان "اشغال" نام برد و اعلام کرد: «هر نیروی اشغالگری برای ما هدفی مشروع تلقی می‌شود.»

گروه‌های شورشی سوریه از جمله جنبش اسلامی احرارالشام در بیانیه‌ای که روز دوشنبه پنجم اکتبر (۱۳ مهر) منتشر شده، از کشورهای منطقه خاورمیانه خواستند تا علیه آنچه اشغال سوریه توسط روسیه و ایران خوانده‌اند، متحد شوند.

احرار الشام در بیانیه خود نوشت: «ما به همه، چه آنان که در داخل سوریه هستند و چه کسانی که در تبعیدند، می‌گوییم که اکنون باید برای دفاع از مذهب٬ شرف و کشور خود بشتابید.» در میان امضاکنندگان بیانیه از گروه‌های اصلی اسلامگرای مخالف بشار اسد که در حلب و اطراف دمشق مستقرند٬ تا گروه‌های میانه‌رو که بنا بر گزارش‌ها حمایت غرب را با خود دارند دیده می‌شوند.

امیل حکیم٬ تحلیلگر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک٬ مستقر در لندن٬ هفته گذشته اعلام کرد کمپین نظامی روسیه در درجه اول "شورشیان جریان اصلی" را که رژیم اسد را تهدید می‌کنند هدف قرار داده است.

رامی عبدالرحمن، رئیس سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه نیز پیش از این در گفتگو با خبرگزاری فرانسه٬ گفته بود که "حملات دولت روسیه متمرکز بر دفاع از رژیم سوریه است و در استان‌های حمص٬ حما و لاذقیه که مواضع علویان در آنها در خطر است انجام گرفته است." او بخشی از کشور سوریه را که در برگیرنده حمص و حما و تلبیسه می‌شود از مراکز نگران‌کننده برای رژیم اسد خواند و اظهار داشت که از همین رو نیروهای روسیه روز چهارشنبه به آنجا حمله کرده‌اند.

در جنگ داخلی سوریه که در اوایل سال ۲۰۱۱ و با اعتراضات صلح‌آمیز مخالفان دولت بشار اسد آغاز شد، تا کنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016