سه شنبه 21 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جزئیات برجام در مجلس تصویب شد

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی جزئیات برجام با ۱۶۱ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع به تصویب نمایندگان رسید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نمایندگان در اولین دستور خود در جلسه صبح امروز، جزئیات برجام را با ۱۶۱ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع تصویب کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس با ارائه چهار پیشنهاد و چهار تغییر تقریباً جزئی،‌ جزئیات طرح برجام را به تصویب رساندند.

بر این اساس بند یک به این شرح اصلاح شد:

۱- بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای را ندارد و دولت موظف است سیاست‌ خلع سلاح هسته‌ای جهانی را به طور فعال دنبال کند و در کلیه تلاش‌های بین‌المللی، حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه در ایجاد ائتلاف منطقه‌ای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای «به خصوص در زمینه خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی»، فعالانه مشارکت نماید.

این پیشنهاد با ۲۱۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع تصویب شد و پس از تصویب آن نمایندگان فریاد مرگ بر اسرائیل سر دادند.

بند دو نیز به این شرح اصلاح شد:

۲- پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای «به خاطر اجرای برجام و یا غیر آن» با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدید نظر در این همکاری می‌شود و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورا اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.

این پیشنهاد با ۲۰۹ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع تصویب شد.

همچنین نمایندگان بند سه را نیز به این ترتیب اصلاح کردند:

۳- دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها و یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه‌ی هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به ۱۹۰ هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد. «دولت باید ظرف مدت ۴ ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید.»

این پیشنهاد نیز با ۲۰۴، رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

همچنین بند ۹ نیز به این ترتیب اصلاح شد:

دولت موظف است منابع ملی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه گذاری‌های ضروری و با اولویت نیازهای بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی «در چارچوب قانون» صرف کند.

این پیشنهاد نیز با ۲۱۰ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

در نهایت نیز نمایندگان مجلس جزئیات این طرح را با ۱۶۱ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع تصویب کردند.

***
به گزارش ایسنا زنگ آغاز جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس در حالی به صدا درآمد که ظریف و تخت روانچی نیز برای بررسی جزئیات برجام در جلسه امروز حاضر بودند تا نمایندگان مجلس که روز یکشنبه کلیات برجام را تصویب کردند، وارد بررسی جزئیات آن شوند.

در حالی که علی لاریجانی در جلسه غیررسمی روز سه‌شنبه در سخنانی بر این مسأله تأکید کرد که برجام عامل شکاف نباشد و عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز در گفت‌وگو با ایسنا هشدار داده بود که در جریان بررسی جزئیات برجام از سوی برخی نمایندگان ممکن است اخلال ایجاد شود، در جلسه امروز مجلس در جریان بررسی جزئیات برجام، نمایندگانی که به عدم بررسی پیشنهاداتشان درباره جزئیات این طرح انتقاد داشتند فضای جلسه را متشنج کردند.

در نهایت نیز با شروع رأی‌گیری نمایندگان به صندلی‌های خود بازگشتند.

پس از تصویب طرح برجام نیز کوچک‌زاده به همراه رسایی فضای جلسه مجلس را برای دقایقی متشنج کرده و باعث اجتماع تعدادی از اعضای جبهه پایداری در انتهای جلسه علنی شدند.

مهدی کوچک‌زاده درتذکری مطرح کرد که برآیند نظر مجلس در مورد برجام نظر مقام معظم رهبری نبوده است. علی لاریجانی در ادامه به این نماینده مجلس توضیح داد که رای به برجام تصمیم مجلس بوده و رهبری در این قضیه نقشی نداشته است.

علی لاریجانی رئیس جلسه علنی مجلس هم‌چنین پس از فریادهای رسایی در جلسه علنی خطاب به وی گفت: آقای رسایی شما خوب می‌دانید که در مورد برجام چه اتفاقی افتاده و خوب است همه به یک چارچوب و قواره‌هایی پایبند باشیم.

احمد توکلی نیز در تذکری اظهار کرد: امروز مهمترین مسأله سیاست خارجی کشور با خواست رئیس مجلس در عرض ۲۰ دقیقه به سرانجام رسید و تصویر این وضع برای کشور مضر است. لاریجانی هم در پاسخ تصریح کرد که اول مجلس در جلسه قبل اصل موضوع را با بحث زیاد و زمان کافی تصویب کرد و اصل موضوع مورد قبول قرار گرفت و در ادامه نیز در مورد جزئیات قبل از جلسه علنی بحث شد و یک وفاقی بین نمایندگان حاصل شد تا در کل ما این طرح را بپذیریم و با توجه به مشکلات کشور کار سریع‌تر پیش برود و الزامی نبود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016