دوشنبه 9 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"دلیل واقعی" دستگیری سه نظامی بلندپایه در ترکیه به اتهام جاسوسی

01605652830300.jpg
دویچه وله - مقام‌های ترکیه در اقدامی شک‌برانگیز نخست دو خبرنگار سرشناس و حال سه مقام بلندپایه ارتش را دستگیر کرده‌اند. همه آنها به "جاسوسی" و "افشای اسرار دولتی" متهم شده‌اند. ولی موضوع بر سر ارسال مخفیانه اسلحه به سوریه است.

دادستانی ترکیه روز شنبه (۲۸ نوامبر/ ۷ آذر) دو ژنرال بلندپایه و یک سرهنگ پیشین را دستگیر کرد. این سه نظامی ارتش ترکیه سال گذشته مانع از ادامه حرکت چندین دستگاه خودروی باری به سوی سوریه شده بودند. محموله این کامیون‌ها سلاح و دارو بوده است.

دولت ترکیه اعلام کرد که این محموله برای دوستان ترکمن در سوریه بوده است که از یک سو علیه بشار اسد، دیکتاتور این کشور می‌‌جنگند و از سوی دیگر باید در برابر نیروهای "دولت اسلامی" از خود دفاع کنند.

ولی اپوزیسیون ترکیه احتمال می‌دهد که این محموله تسلیحاتی برای شبه‌نظامیان تروریست "دولت اسلامی" بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش روزنامه "جمهوریت" به نقل از خبرگزاری ترکیه، آنادولو، دستگیرشدگان روز شنبه عبارتند از سرلشکر ابراهیم آیدین، سرتیپ حمزه چلپ‌اوغلو و سرهنگ سابق برهان‌الدین جهانگیراوغلو.

اتهام خبرنگاران دستگیرشده: جاسوسی و تروریسم

تارنمای اینترنتی هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در این رابطه می‌پرسد، آیا رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان می‌خواهد بر چیزی سرپوش بگذارد؟ زیرا سه روز پیش نیز دو خبرنگار منتقد دولت به اتهام "جاسوسی" در استانبول دستگیر شد‌ند.

جان دوندار، سردبیر روزنامه "جمهوریت" و اردم گل، رئیس دفتر این روزنامه، با شکایت شخص رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز پنجشنبه (۲۶ نوامبر) بازداشت و راهی زندان شدند.

این دو خبرنگار متهم به "جاسوسی" و "عضویت در تشکیلات تروریستی" شده‌اند.

به گزارش "اشپگل آنلاین"، علت اصلی دستگیری این دو خبرنگار اما گزارشی بوده که آنها درباره ارسال محموله‌ی سلاح و دارو به سوریه نوشته بودند. در واقع این همان محموله‌ای است که سه نظامی ارشد دستگیرشده مانع از انتقال آن به خاک سوریه شده بودند.

انتشار عکس‌ها در "جمهوریت" و شکایت اردوغان

روزنامه "جمهوریت" در تابستان سال جاری عکس‌هایی را منتشر کرد که از قرار معلوم ارسال اسلحه از ترکیه به سوریه را در اوایل سال ۲۰۱۴ ثابت می‌کرد. این محموله به احتمال زیاد برای افراطی‌های سوریه بوده است.

با انتشار این تصاویر مقام‌های ترکیه نشر خبر در این رابطه را ممنوع اعلام کردند. در پی آن دادستانی ترکیه تحقیقات خود را آغاز کرد و رئیس‌جمهور اردوغان شخصا اعلام شکایت کرد.

دو خبرنگار دستگیرشده، دوندار و گل، پس از دستگیری در رابطه با حکم دستگیری‌‌شان از سوی دادگاه مورد بازپرسی قرار گرفتند.

در پی این دستگیری کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون پارلمان ترکیه، در نخستین واکنش خود در شبکه توییتر نوشت: «در وضعیتی که نه عاملان جرم، بلکه کسانی که درباره جرم گزارش داده‌اند دستگیر می‌شوند، دیگر کسی نمی‌تواند بگوید در ترکیه مطبوعات آزاد است و قوه قضائیه مستقل و بی‌طرف است.»

هفته گذشته سازمان "گزارشگران بدون مرز" روزنامه "جمهوریت" را به عنوان "رسانه سال" برگزید. این سازمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دو خبرنگار ترک، دوندار و گل، به دلایل سیاسی دستگیر شده‌اند و همین امر دال بر این است که دولت ترکیه "قصد نابودی خبرنگاری مستقل را دارد".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016