دوشنبه 9 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
11 تیر» سودای آیت‌الله خامنه ای از تغییرات ساختاری چیست؟
پرخواننده ترین ها

دومین نامه آیت‌الله خامنه‌ای به 'عموم جوانان در کشورهای غربی'

بی بی سی - آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با نوشتن نامه ای خطاب به "عموم جوانان در کشورهای غربی"‌ از آنها خواست "بر مبنای یک شناخت درست و با ژرف‌بینی و استفاده از تجربه‌های ناگوار، بنیان‌های یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پی‌ریزی کنند".

دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، یکشنبه ۸ آذر با انتشار این نامه به زبان های مختلف، انگیزه نوشتن آن را "حوادث تلخی که تروریسم کور در فرانسه رقم زد" عنوان کرده که اشاره ای به حملات دو هفته پیش پاریس است.

این، دومین نامه رهبر ایران از این نوع در کمتر از یک سال محسوب می شود. در بهمن ماه (ژانویه) گذشته هم، آقای خامنه ای به مناسبت حملات انجام شده به دفتر هفته نامه شارلی ابدو و چند مکان دیگر در پاریس، "به عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی" نامه نوشته بود.

وی در نامه قبلی، از جوانان غربی خواسته بود "شناختی مستقیم و بی‌واسطه" از اسلام به دست بیاورند و این دین را "از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اول آن بشناسند".

آیت الله خامنه ای در نامه جدید خود، وقایعی نظیر حملات مسلحانه پاریس را نتیجه سیاست های کشورهای غربی دانسته و این کشورها را به خاطر در پیش گرفتن "معیارهای دوگانه" در برخورد با چنین وقایعی تخطئه کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنین از کشورهای غربی به خاطر "تحقیر فرهنگ‌های غنی و اهانت به محترم‌ترین بخش‌های آنها" انتقاد کرده و "مولفه های اصلی" فرهنگ غرب را "پرخاشگری و بی‌بندوباری اخلاقی" دانسته است.

zimg_001_16.jpg

zimg_001_17.jpg

رهبر ایران در بخشی دیگر از نامه خود، خاستگاه گروه هایی مانند داعش را "یک تفکر افراطی و مطرود، آن‌ هم در دل یک قبیله‌ بدوی" معرفی کرده، توصیفی که به نظر می رسد برای اشاره به پیروان جریان سلفی در کشور عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفته است.

آیت الله خامنه ای در ادامه، با بیان اینکه "طبق اخبار رسیده، در برخی از کشورهای اروپایی مقرراتی وضع شده است که شهروندان را به جاسوسی علیه مسلمانان وا می‌دارد" گفته: "این رفتارها ظالمانه است و همه می‌دانیم که ظلم، خواه‌ناخواه خاصیت برگشت‌پذیری دارد."

در پی انتشار نخستین نامه رهبر جمهوری اسلامی خطاب به جوانان غربی، برخی رسانه های اصولگرای ایران رسانه های بین المللی را به "سانسور" هماهنگ این اظهارات متهم کرده و هدف از این کار را، کاهش تاثیرگذاری نامه آقای خامنه ای دانستند.

zimg_001_18.jpg


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016