جمعه 27 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

انتقاد مجمع عمومی سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران

A78D5043-E8DB-4D15-A44B-712FEDB16F8B_w640_r1_s_cx0_cy3_cw0.jpg
به گزارش رادیو فردا٬ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه ای که ۸۱ کشور جهان به آن رای مثبت دادند، در مورد وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است. در عین حال این قطعنامه از تلاش‌های حسن روحانی برای کاهش نابرابری‌ها و افزایش آزادی بیان و عقیده استقبال شده است.

کره شمالی دیگر کشوری بود که ۱۱۹ کشور جهان نقض حقوق بشر در آن را محکوم کرده‌اند.

در قطعنامه ای که کانادا پیش‌نویس آن را تهیه کرده بود؛ نسبت به افزایش اعدام ها در ایران عمیقا ابراز «نگرانی» شده است.

کانادا از سرکوب و فشارها بر کنشگران یا روزنامه‌نگاران نیز انتقاد ولی در عین حال از تلاش‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، برای کاهش «تبعیض علیه زنان و اقلیت‌ها و افزایش فضا در مورد آزادی بیان و آزادی عقیده» استقبال کرده است.

گزارش ها حاکی است که در نشست ۲۶ آذر ماه مجمع عمومی سازمان ملل ، ۸۱ کشور به قطعنامه رای موافق داده، ۳۷ کشور با آن مخالفت کرده و ۶۷ کشور نیز رای ممتنع داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری فرانسه شمار اعدام‌های سال جاری میلادی در ایران را «۸۰۰ مورد» عنوان کرده است.

انتقادهای تند به ایران در مورد اعدام‌ها، کشوری که پس از چین در جایگاه دوم موارد انجام‌شده در جهان قرار دارد، تازگی ندارد. هرچند این اعتراض‌های جهانی طی سال‌های گذشته، تاثیر چندانی بر عملکرد مقام‌های قضایی ایران نگذاشته است و نهادهای فرادولتی می‌گویند مجازات اعدام «به طور چشم‌گیری» افزایش پیدا کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که روزانه سه نفر در ایران اعدام می‌شوند. بسیاری از احکام اعدام در ایران در ارتباط با مسائلی مانند قاچاق یا فروش مواد مخدر صادر می‌شود. نهادهای بین‌المللی می‌گویند تحقیقات آنها نشان می‌دهد صدور احکام اعدام بر چالش و مشکلات ناشی از استفاده از مواد مخدر تاثیرگذار نیست. در خود ایران نیز پیشنهادهایی برای جایگزین کردن مجازاتی دیگر به جز اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر مطرح شده‌است.

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۲۸ آبان‌ماه، با تصویب قطعنامه‌ پشنهادی کانادا «نگرانی عمیق» خود را از نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ابراز کرده بود. در آن زمان ۷۶ کشور رای موافق داده بودند.

در میان کشورهایی که به قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران رای مخالف داده‌اند روسیه، چین و سوریه، در عین حال عراق، هند، اندونزی یا لبنان حضور دارند.

این قطعنامه الزام‌آور نیست اما سندی مهم در امور سیاسی و قضاوت بین‌المللی در مورد کشورهایی که مورد انتقاد قرار می‌گیرند، به شمار می‌رود.

کشوری دیگری که در کنار ایران، نقض حقوق بشر در آن محکوم شده، کره شمالی‌ست. در مجموع ۱۱۹ کشور از اوضاع حقوق بشر در این کشور بسته در شرق آسیا ابراز نگرانی کرده‌اند؛ شمار آرای منفی در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

این قطعنامه از جمله از پیونگ‌یانگ خواسته است فعالیت اردوگاه‌های کار اجباری که گمان می‌رود صدهزار زندانی در آنها در «شرایطی وحشتناک» نگهداری می‌شوند را متوقف کند.

ایران به قطعنامه نقض حقوق بشر در کره شمالی رای مخالف داده‌است. چین، سوریه، کوبا یا سودان از دیگر کشورهایی بودند که با آن مخالفت کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016