یکشنبه 18 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

وزیر دادگستری: در مبارزه با فساد کم آورده‌ایم

1DE1_w640_r1_s.jpg
رادیو فردا - مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران روز یکشنبه ۱۸ بهمن گفت: «باید بگوییم و بپذیریم که در مبارزه با فساد کم آورده‌ایم.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر دادگستری دولت حسن روحانی که در جریان «همایش ملی حقوق شهروندی» سخن می‌گفت با ذکر این‌که «باید بپذیریم که در رعایت حقوق شهروندی به خوبی عمل نکردیم»، افزود که «در جامعه به فردی که تخلف نکرده باید مدال و نشان دهیم.»

سخنان وزیر دادگستری در حالی بیان می‌شود که سازمان شفافیت بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود ایران را یکی از فاسدترین کشورهای منطقه معرفی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مصطفی پورمحمدی سپس حل مشکلاتی مانند بیکاری و اعتیاد را در اولویت دانسته و تأکید کرده که «مشکلات بسیاری از قبیل بیکاری و اعتیاد داریم و باید به آنها سامان دهیم و بعد از رفع آن به حقوق دیگری از قبیل حقوق قضایی و سیاسی هم توجه کنیم.»

اذعان وزیر دادگستری ایران به «کم آوردن» در مبارزه با فساد، در حالی است که در سال‌های اخیر پرونده‌های بزرگ فساد اقتصادی در قوه قضائیه ایران تشکیل و برای شماری از متهمان احکام اعدام و حبس‌های طولانی صادر شده‌است و رسیدگی به برخی دیگر، مانند پرونده بابک زنجانی، تاجر ایرانی متهم به فساد اقتصادی همچنان ادامه دارد.

در ماه‌های اخیر همچنین شماری از نمایندگان مجلس مانند احمد توکلی درمورد نهادینه شدن فساد در کشور هشدار داده‌اند.

آقای توکلی، نماینده اصولگرای تهران در مجلس، روز ۱۶ بهمن بار دیگر در «همایش ملی شفافیت در مجلس» با تأکید بر ضرورت شفافیت در سیاست و اقتصاد، از «دچار شدن برخی دستگاه‌های کشور به فساد سیستماتیک» انتقاد کرد.

او گفت «نه اینکه کل این دستگاه‌ها فاسد شدند، اما همین که برخی افراد حاضر در این مجموعه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، دیگر نمی‌توانند مقابله با فساد را جدی دنبال کنند.»

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم در ۲۹ بهمن در جلسه علنی مجلس گفت «مقامات کشوری و استانی» در زمین‌خواری‌ها نقش دارند، بانک‌ها در ایران به «بستر فساد» تبدیل شده‌اند و «فساد قبح خود را در کشور از دست داده‌است.»

پیش از او هم محمود رئیسی، دادستان کل کشور در خردادماه گذشته، اعلام کرده بود که «۱۸هزار پرونده زمین‌خواری در دستگاه قضایی تشکیل شده و تاکنون ۴۰ هزار هکتار از اراضی ملی تصرف شده در کشور، رفع تصرف شده‌اند.»

جمهوری اسلامی ایران در گزارش اخیر سازمان شفافیت بین‌المللی نیز یکی از بدترین رتبه‌ها را به خود اختصاص داد.

این سازمان در جدید‌ترین گزارش خود که در هفتم بهمن ماه امسال انتشار یافت، ایران را یکی از فاسد‌ترین کشورهای منطقه معرفی کرد.

این گزارش از نظر شفافیت نهادها و وضعیت مبارزه با فساد از میان ۱۶۸ کشور مورد بررسی در جهان، ایران را در رتبه ۱۳۰ قرار داد.

احترام به رأی اشتباه مردم هم مهم است

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران در ادامه سخنان روز یکشنبه خود در تبیین حقوق شهروندی، به مسئله انتخابات‌ها در ایران اشاره کرد.

او در این باره گفت: «حتی احترام به رأی اشتباه مردم هم مهم است و نمی‌توانیم بگوییم چون مردم در این مورد انتخاب درستی انجام ندادند، نباید به رأی آنها احترام بگذاریم.»

به گزارش ایرنا او در این زمینه به گفته‌ آیت‌الله خمینی که «میزان، رأی مردم است» و همچنین آیت الله خامنه‌ای درباره لزوم احترام به «حق‌الناس» اشاره کرد.

این اظهارات و اشارات در حالی بیان می‌شود که مسئله رد گسترده «صلاحیت» کاندیداهای انتخاباتی که می‌خواهند خود را در معرض رأی مردم قرار دهند و در پی آن مسئله مأیوس شدن مردم از انتخابات، از بحث‌های روز در ایران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016