چهارشنبه 21 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آقای روحانی؛ این بود نتیجه اجرای برجام!؟

745dscn1854.jpg

از وبلاگ مسلم متین - تهران

هنوز حدود یک ماه از اجرای توافقنامه اتمی ایران با جامعه بین المللی نگذ شته از سوی مخالفانی که آنان را دلواپس می خوانند، با مواضع، سخنان ،عناوین تیتر روزنامه ها و نشریات، مقالات در سایت ها و تجمعات گوناگون مشابه ابتدای انقلاب ایران ، امروز علیه رئیس روحانی روبرو هستیم.

"چرا ارزانی نمی شود!!!".

"چرا نفت نمی فروشید . پس نتیجه فرجام چی شد!؟".

"" چرا نفت می فروشید؟".

"چرا همچنان پرواز ها با تاخیر انجام می شود، هواپیما های جدید کجاست!!؟.

" آقای روحانی این بود نتیجه توافق هسته یی؟ بروید هواپیمای نو بخرید!!".

" پس اثر اجرای برجام برزندگی مردم کجاست!!".

به خاطر دارم شاید یکی دو ماه پس از پیروزی انقلاب ایران در سال 1979 در خیابان انقلاب جلو دانشگاه تهران قدم میزدم و مانند هر کسی که آن روز ها برایش جذاب بود از آن شرایط و فضا لذت می بردم. موقعیت خاص این خیابان و میدان معروف آن در تهران و نیز جایگاه خاص دانشگاه تهران در انقلاب موجب شده بود این محدوده تقریبا 700 تا 800متری به مرکز اصلی بحث ها و تجمعات گروه های سیاسی از چپ و راست گرفته تا مدافع و منتقد انقلاب و دولت نوپای ایران که توسط آقای مهندس بازرگان اداره می شد تبدیل شود. خب البته یک رسم نانوشته یی هم در مباحث وجود داشت. در اینگونه مباحث هر طرف کم می آورد،هواداران پنهانی داشت که به بهانه یی، به یک باره با شعارو فریاد یا با مشت و دعوا تجمع را برهم میزد و صاحب سخن کم آورده را از مهلکه نجات می داد!. آخرش هم هاج و واج نمی فهمیدیم چی شد ؟ کی بود!؟. شیوه یی که ظاهرا در پاره یی موارد و پس از 37 سال همچنان کارائی خود را حفظ کرده است!. ماجرای حمله به سفارت عربستان که یادتان هست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از آن روز ها خاطرات اندکی باقی مانده و گذر زمان خیلی چیز ها را محو کرده است! ،اما یک خاطره هیچ وقت از ذهنم بیرون نمی رود. فکر میکنم تقاطع خیابان انقلاب و قدس بود که آن روزها آناتول فرانس خوانده می شد. بحث داغی میان یک گروه تندرو چپی و تعدادی از دانشجوی مدافع دولت موقت و انقلاب در گرفته بود. نماینده آن گروه چپی از مخاطب خود مرتب سوال می کرد" این چه وضعی ست.نتایج انقلاب کو؟ کجاست؟. دولت بی عرضه عامل و وابسته به امپریالیسم است!؟. بگو ببینم در طی این مدت چرا دولت موفق نشده بی سوادی را بر طرف کند؟. چرا روستاها برق کشی نشده اند؟چرا دولت درمان و پزشکی را رایگان نکرده ؟چرا همچنان راه ها خاکی است و آسفالت نشده؟ پس انقلاب برای چی بود؟ چر ا چر ا چرا؟..". یک عده هم آنجا بودند می گفتند"صحیح است ،صحیح است!".

بحث آنها طبق معمول طولانی و کشدار بود و نماندم ببینم کانون مدافعان انقلاب و دولت در آن تجمع چه جوابی به آن تندروها دادند. اما در برگشت از جلو کافه قنادی فرانسه که هنوز هم هست گذشتم، در حالی که هنوزآثاری از سوختگی و آتش سوزی های روز های نبرد پیروزی انقلاب ونشانه های ناامنی و التهاب پس از سرنگونی حکومت پهلوی در کوچه و خیابان ها دیده می شد. بی انصافی در حق دولت 2 ماهه با طرح انتظارات بی جا دلم را به شدت آزرده کرد .آن زمان دلم به حال دولت نوپای مرحوم مهندس بازرگان سوخت که تحت فشارو چه تصورات نامعقول و عمدی قرار دارد.

من کاری با دولت مرحوم آقای مهندس بازرگان ندارم. قضاوت با مردم و تاریخ ایران که بهترین قضات هستند.هدفم بیشتر بیان نوع انتظارات و توقعات بی جایی بود که علیه دولت وقت مطرح می شد و مطرح کنندگان به دنبال قرار دادن افکار عمومی در برابر دولت بودند و تبعات چنین رفتاری اصلا برایشان مهم نبود.

خیلی جالب و عجیب است که درب همچنان بر همان پاشنه می چرخد! وما با حجم وسیعی از همین نوع انتظارات مشابه خود تراشیده در برابر دولت و شخص آقای روحانی پس از اجرای تقریبا یک ماه اخیر توافقنامه هسته یی؛ از سوی مخالفان حرفه یی او مواجه هستیم . هنوز حدود یک ماه از اجرای توافقنامه اتمی ایران با جامعه بین المللی نگذ شته که از سوی مخالفان کارکشته با مواضع، سخنان ،عناوین تیتر روزنامه ها و نشریات، مقالات در سایت ها و تجمعات گوناگون مشابهی علیه پرزیدنت روحانی امروز روبرو هستیم. سری به روزنامه ها و منابع خبری این مخالفان موسوم به دلواپس طی حداقل 10 روز اخیر بزنید و با ادبیات مشابه آن روزها روبرو خواهید شد:

"چرا ارزانی نمی شود!!!".

" چرا نفت ارزان است!!".

"دلار که همچنان می تازد. پول های آزاد شده کجاست!؟".

"چرا نفت نمی فروشید . پس نتیجه فرجام چی شد!؟".

"" چرا نفت می فروشید؟ چرا سرمایه نسل های بعد را حراج می کنید؟".

"چرا همچنان پرواز ها با تاخیر انجام می شود، هواپیما های جدید کجاست!!؟.

"آقای روحانی؛ چرا همچنان هواپیماهای دست دوم در کشور جولان می دهند؟ این بود نتیجه برجام!؟".

" آقای روحانی این بود نتیجه توافق هسته یی؟ بروید هواپیمای نو بخرید!!".

" پس اثر اجرای برجام برزندگی مردم کجاست!!".

"چرا حقوق کارگران و کارمندان افزایش پیدا نمی کند!!پس پول های آزاد شده کجاست!!".

"چرا هنوز مدارس 3 شیفته فعالیت می کنند؟پس اثرات اجرای برجام کجاست!!".

" چرا دولت فکری به حال آلودگی هوا نمی کند؟ این بود نتیجه اجرای برجام خانم ابتکار!!؟".

" قرار بود با اجرای برجام نرخ بیکاری کاهش یابد .پس کو؟ مردم هنوز بیکارند!!".

"آقای روحانی، صدها کارخانه و کارگاه تولیدی خوابیده اند. نتیجه اجرای توافق هسته یی این بود!!؟".

" آقای روحانی ،فقر و تبعیض در کشور بیداد می کند. قرار بود با توافق هسته یی در کنار سانتریوفیوژ ها زندگی مردم هم بچرخد. اینهم از اجرای توافق! اما هنوز در کشور فقیر داریم!!".

"آقای روحانی، هنوز مردم در بیمارستان ها مشکل دارو و در مان دارند. پول های آزاد شده کجاست!!؟".
ووووووووقس علیهذا.....

متحیر مانده ام! شما چی فکر می کنید؟
matinmos@gmail.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016