پنجشنبه 22 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

فاشیست روس مهمان عوامل روزنامه کیهان در تهران


الکساندر دوگین

رادیو زمانه ـ الکساندر دوگین، نظریه‌پرداز فاشیسمِ روسی جدید در تهران بوده و در مورد اتحاد ایران و روس سخنرانی کرده است. عوامل روزنامه کیهان به سرپرستی حسین شریعتمداری میزبان دوگین در تهران بوده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دوگین طرفدار احیای امپراتوری روس است، معتقد است روسیه باید به “هویت اصیل” خود برگردد و با غرب مقابله کند. آثار دوگین در میان نئونازی‌ها در آلمان و کشورهای دیگر پرطرفدار است. او در بحران اوکراین دخالت فعالی داشت و فاشیست‌ها را تحریک می‌کرد.

دوگین در روز ۱۹ بهمن در “فرهنگ‌سرای اندیشه” تهران در مجلسی به نام “شب علوم انسانی” سخنرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم او گفته است که ایران دارای فرهنگ انتظار است، یعنی منتظر امام زمان است، و روس‌های ارتودوکس هم دارای فرهنگ انتظار مشابهی هستند، و این اساس اتحاد کشور است که اکنون در جنگ در سوریه شکل عملی به خود گرفته است:

«زمانی که به اینجا آمدم با چیزی به نام فرهنگ انتظار روبرو شدم و این همان چیزی است که در اندیشه مسیحی ارتدوکس با آن مواجه هستیم چرا که ما نیز در انتظار بازگشت موعود، مسیح(ع) هستیم. این ساختار انتظار در هر دو آئین مشترک است و البته نگاه‌مان به شیطان نیز مشترک است چرا که هر دو امپریالیسم را دشمن می‌پنداریم، این مواجهه که در سوریه با آن روبرو هستیم علاوه بر این که یک مواجهه نظامی است، یک مواجهه متافیزیکی است که اتحادی را در بین دو کشور به وجود می‌آورد. این موضوع تلاشی است که ما امپریالیسم را متافیزیک خوانده و با نگاهی دیگر به آن توجه کنیم. در اینجا باید طبیعت لیبرالیسم را بفهمیم چرا که لیبرالیسم خواستگاه مدرنیته جهان جدید است و مبارزه با مدرنیته مبارزه با امپریالیسم است.»

دوگین نظریه خود را “نظریه چهارم” در سیاست می‌خواند و ضدیت آن را با دموکراسی‌های لیبرال برجسته می‌کند. او در سخنرانی خود در تهران یک عامل اتحاد روسیه و ایران را در همین ضدیت دانسته و در این باره چنین توضیح داده است:

«حرف مشخص این است که ما لیبرالیسم را رد می‌کنیم و این در واقع همان چیزی است که مرز اتحاد دو کشور را شکل می‌دهد. البته عدم توجه به لیبرالیسم را در روح رئیس جمهور پوتین نیز می‌بینیم، اگر به ایران نیز دقت کنیم خواهیم دید که این موضوع در روح ایران نیز جاری است. پس شما دقیقا تئوری چهارم سیاست را اجرا کرده و در یک مسیر مشترک حرکت می‌کنیم. این موضوع همان لحظه تاریخی اشتراک است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016