یکشنبه 25 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شورای حقوق بشر باید در زمینه‌ی آزادی دین یا اعتقاد و مقابله با نارواداری دینی قاطعیت نشان دهد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از شورای حقوق بشر می‌خواهد با فوریت اقدامات خود را برای ترویج آزادی دین یا اعتقاد و محافظت از آن و مقابله با نارواداری دینی با توجه به مسایل حساس ـ از تکثرگرایی دینی و محافظت از اقلیت‌های دینی تا مبارزهٔ کامل با نارواداری دینی شامل اقدامات علیه پیروان همهٔ دین‌ها و عقیده‌ها و نیز کسانی که پیرو هیچ دین یا اعتقادی نیستند ـ افزایش دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پنج سال پس از تصویب قطعنامهٔ ۱۶/۱۸ شورای حقوق بشر [۱]، همزمان با گسترش نارواداری دینی و خشونت به نام دین، سازمان ملل با تلاش‌های بعضی از کشور‌ها روبروست که می‌خواهند مفهوم «اهانت به دین» را که با حقوق بشر ناسازگار است دوباره زنده کنند و به مخالفت با موازین بین‌المللی آزادی دین یا اعتقاد و آزادی بیان بپردازند.

در شرایطی که دبیر کل سازمان ملل برنامهٔ عمل خود برای پیشگیری از افراط‌گرایی خشونت‌بار [۲] با تأکید بر اهمیت توجه به دلایل ریشه‌ای آن و از جمله عدم رعایت حقوق بشر و حاکمیت قانون، بی‌عدالتی و ازخودبیگانگی را منتشر می‌کند، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از شورای حقوق بشر می‌خواهد با فوریت اقدامات خود را برای ترویج آزادی دین یا اعتقاد و محافظت از آن و مقابله با نارواداری دینی با توجه به مسایل حساس ـ از تکثرگرایی دینی و محافظت از اقلیت‌های دینی تا مبارزهٔ کامل با نارواداری دینی شامل اقدامات علیه پیروان همهٔ دین‌ها و عقیده‌ها و نیز کسانی که پیرو هیچ دین یا اعتقادی نیستند ـ افزایش دهد.

در گزارشی که امروز منتشر شد، [۳] فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر تهدیدهای رو به رشد علیه موازین و توافق بین‌المللی دربارهٔ آزادی دین یا اعتقاد، آزادی بیان و مقابله با نارواداری دینی را شرح داده و توصیه‌هایی را به کشور‌ها برای تحقق کامل آزادی دین یا اعتقاد برای همگان، ارایه کرده است. این گزارش به آزادی دین و تکثرگرایی، محافظت از اقلیت‌های دینی و حاملان نظریات مستقل و ویژگی تقویت متقابل آزادی دین یا اعتقاد و آزادی بیان در چارچوب اجرای قطعنامهٔ ۱۶/۱۸ شورای حقوق بشر می‌پردازد.

گزارش بر ضرورت دفاع قاطع شورای حقوق بشر ـ نهاد اصلی حقوق بشر سازمان ملل ـ از موازین و توافق بین‌المللی و کمک به اجرای کامل قطعنامهٔ ۱۶/۱۸ و تحقق آزادی دین یا اعتقاد در تمام جنبه‌ها آن تأکید کرده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یادداشت
[۱] «مقابله با نارواداری دینی، کلیشه سازی منفی و بدنام سازی و تبعیض، تحریک به خشونت و خشونت علیه اشخاص به‌خاطر دین یا اعتقاد»: http://www2.ohchr.org/english/bodie...

[۲] نگاه کنید به www.un.org/counterterrorism/ctitf/e...

[۳] https://www.fidh.org/IMG/pdf/briefi...


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016