یکشنبه 16 اسفند 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آملی لاریجانی: شکار حرام است

755082_512.jpg
آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه صبح امروز در مراسم افتتاح سومین همایش ملی حقوق محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث محیط زیست بسیار مهم است و میان رشته ایی محسوب می شود.

وی افزود: هم از جهات فلسفی و هم جهات اخلاقی هم جهات فرهنگی و سیاسی و تقنینی و قضایی و نمی‌توان به یک نگرش خاص ان را محصور کرد.

لاریجانی گفت: متولیان رسمی و دستگاه های قضایی و غیر قضایی و حوزه ها ودانشگاه ها هر یک سهمی در پیشبرد این موضوع دارد.

وی تصریح کرد: برای بحث های حقوقی نیاز به داشتن یک بستر عام تر از موضوع است و نگاه بسیط ما به موضوعات میتواند به تقنین صحیح کمک کند.

وی افزود: فلسفه محیط زیستی بسیار مهم است ما در اکثر رشته های علمی با یک معرفت درجه دومی به بسط و گسترش موضوع می‌پردازیم البته مقصود از فلسفه بحث های متافیزیکی نیست بلکه منظور نگاه بیرونی داشتن به موضوع است.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: گاهی این فلسفه به یک شی اضافه می‌شود مثلا فلسفه پول که زیمل اصلا در این خصوص یک کتاب دارد. در خصوص بحث های زیست محیطی هم همینگونه است و باید با یک نگاه بیرونی به این مسایل توجه کنیم.

وی تصریح کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که نگاه ما به محیط زیست چیست؟ ما در صحبت‌هایمان می‌گوییم ضرر رساندن به محیط زیست ضرار به انسان‌هاست اما این نگاه انسان محورانه است در حالی که نگاه به محیط زیست ابزارگونه نیست و نباید باشد محیط زیست و زیبایی‌های محیط زیست نه به واسطه خوش امدن انسان‌ها ارزشمند باشد بلکه به صورت ذاتی دارای ارزش است و باید به آن توجه شود.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کشور ما هرکسی هر جایی دستش رسیده توانسته یک تغییری در طبیعت ایجاد کرده است.

وی افزود: یک بحث دیگر این است که ما بحث دینی هم در حوزه محیط‌زیست داریم و باید بگوییم که اضرار به خود و دیگری اجمالاً حرام است البته گفته می‌شود، چون در باب حدودش بحث و اختلاف نظر زیاد است.

رئیس قوه قضاییه گفت: بحث‌های محیط زیستی فقط موضوع اضرار به این فضا نیست بلکه باید خیلی فراتر از این‌ها موضوع را دید و به این نکته توجه داشت که انسان حق دست بردن در حضور جمال حق را ندارد زیرا طبیعت نوعی ظهور جمال حق‌تعالی است.

وی به موضوع احترام به حیوانات و حقوق آن‌ها اشاره کرد و گفت: در ابواب مختلف کتب فقهی به این موضوعات توجه ویژه شده است و لذا این موضوع هم باید موردتوجه ما قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: یکی از دیگر بحث‌ها موضوع شکار حیوانات است و من به‌شخصه معتقدم شکار حرام است مگر برای غذا خوردن وگرنه اینکه یک شکارچی تفنگی روی دوشش بیندازد و در کوه به دنبال کبک و آهو باشد اشکال دارد و حرام است.

آملی لاریجانی گفت: حتی در باب احادیث سفر شکاری را سفر باطل منظور کرده‌اند و باید فرد نمازش را کامل بخواند که توجه به همین مقوله آثار زیادی خواهد داشت و حتی انها که حرمتش را قبول نداشته باشند موضوع کراهتش را تاکید کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل موردتوجه در حفاظت محیط‌زیست مسئله اسراف است که‌پایه‌ بسیاری از تخریب‌های محیط زیستی است.

آملی لاریجانی گفت: برخی از نویسندگان غربی نگاه دیگری دارند و می‌گویند در یهودیت و مسیحیت مشکلی وجود دارد که باعث تخریب محیط‌زیست می‌شود زیرا معتقدند این دو دین انسان‌محور هستند و انسان این اجازه را دارد برای راحتی خود از طبیعت به نفعش استفاده کند.

وی ادامه داد: البته من صحت این موضوع را نمی‌دانم اما نکته مهم این است که در اسلام این‌گونه نیست و در اسلام این اعتقاد وجود دارد که زندگی و شعور در همه عوامل جهان در جریان است و هر یک از عوالم زندگی و حیاتی دارند که از ‌آن به سریان حیات نام‌برده می‌شود.

وی افزود: متأسفانه امروز بسیاری از خرابی‌ها و تضییع محیط‌زیست به خاطر فسق و فساد انسان‌هاست.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم برای هر شخص نگهبان قرار دهیم بلکه بار بر گسترش فرهنگ عمومی تلاش کنیم.

وی افزود: من از خانم ابتکار می‌خواهم که کاری کنند که به سمت داشتن یک فرهنگ عمومی برای کثیف نکردن محیط‌زیست بروند و کاری کنند که در منظر عمومی مردم به سمتی بروند که محیط‌زیست را پاک نگه‌دارند.

وی تصریح کرد: محیط‌زیست یک موضوع فرا قوه‌ایی است و باید این موضوع را با یک صحبت یک‌صدا به‌پیش برد.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: من قائل به این هستم که باید جرم انگاری شود بسیاری از مسائل مرتبط با محیط‌زیست و باید برخوردها تشدید شود البته باید همه‌چیز را در کنار هم دید.

وی افزود: یکی از گلایه‌های مردم در سفرهای استانی ما این است که مردم گله می‌کنند که ما در صد متر از زمین کشاورزیم برای پسر تازه دامادم خانه ساخته‌ام اما محیط‌زیست می‌آید و تخریبش می‌کند.

وی افزود: به نظرم اولویت تخریب و برخورد با کسی است که می‌آید کنار دریا و در ساحل ویلایی آن‌چنانی می‌سازد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ما در بحث برخورد با مجرمین عملکردمان قوی بوده و در جاهایی مثل گلستان و گیلان و مازندران جلوی ساخت‌و سازهای جدید غیرقانونی را گرفته‌اند و ما هم از این‌ها حمایت تمام‌قد می‌کنیم.

وی افزود: تقنین قوانین جدید را باید در کنار برخوردهای درست دید اما باید به موضوع اقناع افکار عمومی هم‌فکر کنیم تا مبادا کاری که می‌کنیم باعث نارضایتی جامعه از حکومت نشود.

آملی لاریجانی درباره نیروهای محافظت از محیط‌زیست گفت: این سازمان باید بودجه‌اش متناسب و کافی باشد و دولت باید از این سازمان حمایت کند.

وی افزود: استفاده از سلاح توسط محیط‌بانان باید بر اساس ضوابط و قوانین و مقررات باشد تا کسی گرفتار نشده و زحمتی متحمل نشود.

رئیس قوه قضاییه گفت: من با رهبری در مورد غیر عمد بودن برخی از اعمال محیط‌بانان صحبت کردم و گفتم در برخی موارد این‌ها قتل غیر عمد است که باید این بحث پیگیری شود و مورد توجه قرار گیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016