چهارشنبه 26 اسفند 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظریف: تغییر مرزها در خاورمیانه قیامت بر پا می‌کند

16031607391.jpg
بی بی سی - محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مورد هر گونه تغییری در مرزهای خاورمیانه هشدار داده و آن را برای ثبات منطقه خطرناک دانسته است. همزمان، یک گروه کرد سوری از تصمیم به اعلام نظام فدرال خبر داده است.

آقای ظریف که به استرالیا سفر کرده، در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی در این مورد که در صورت ادامه جنگ داخلی سوریه، حفظ یکپارچگی آن کشور دشوار خواهد بود، گفت: "مرزها را چگونه ترسیم می‌کنید؟ چنین اقدامی به معنی آغاز جنگ سی ساله در منطقه خواهد بود، پس بگذارید حتی وارد این حوزه هم نشویم." وی گفت که تغییر مرزهای منطقه خاورمیانه "قیامت برپا می‌کند."

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، ماه گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در جلسه کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده گفت که در صورت نقض آتش‌بس کنونی بین نیروهای دولتی و مخالفان در سوریه، احتمال تجزیه سوریه وجود دارد در حالیکه دولت روسیه هم استقرار یک نظام فدرال در سوریه را به عنوان راهی برای پایان دادن به جنگ داخلی آن کشور عنوان کرده است. در چنین طرحی، اقلیت‌های کرد و پیروان آئین علوی در سوریه مناطق خاص خود را خواهند داشت.

آقای ظریف گفت که تمامی کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله ایران باید در فکر پایان دادن به چندین دهه جنگ و درگیری نظامی و فرقه‌ای باشند اما اقدام در این زمینه نباید باعث تغییر در مرزهای منطقه شود. وی گفت که تغییر در مرزها تنها می‌تواند وضعیت کنونی را بغرنج‌تر کند.

در حالیکه اختلاف بر سر نقش بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در آینده سیاسی آن کشور یکی از عوامل اصلی جلوگیری از توافق بین دولت آن کشور و مخالفان بوده، وزیر خارجه ایران گفت: "آینده اسد توسط مردم سوریه و بر سر میز مذاکره تعیین می‌شود نه توسط ما، یا ترک‌ها یا سعودی‌ها یا دیگران."

در خبر دیگری در همین زمینه، منابع کرد سوریه گفته‌اند که در نظر دارند در مناطق تحت تسلط خود نظام فدرال اعلام کنند. آنان تاکید کرده‌اند که تشکیلات فدرالی که در این مناطق ایجاد خواهد شد تنها شامل کردها نخواهد بود بلکه تمامی گروه‌های قومی و مذهبی از آن برخوردار خواهند شد. انتظار می‌رود دولت سوریه و ترکیه با اعطای حق خودگردانی به کردهای سوریه به شدت مخالفت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خروج نظامی روسیه

وزیر خارجه ایران پیشتر در مورد تصمیم دولت روسیه برای خروج نظامی از سوریه گفته بود که این تصمیم حاکی از آن است که روس‌ها نیازی فوری به توسل به نیروی نظامی برای حفظ آتش‌بس در سوریه احساس نمی‌کنند. وی افزوده بود که "این به نوبه خود باید نشانه‌ای مثبت باشد و حالا باید صبر کنیم و نتیجه آن را ببینیم."

روز دوشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که عملیات نظامی این کشور در سوریه به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافته و او دستور خروج نیروهای رزمی کشورش از سوریه را صادر کرده است. این عملیات از ماه سپتامبر گذشته آغاز شده و شامل عملیات هوایی در حمایت از نیروهای دولتی سوریه در جنگ با مخالفان بوده است.

در مورد تصمیم روسیه به خروج نظامی از سوریه، نظرات مختلفی بیان شده است. بعضی ناظران معتقدند که روسیه با اعلام این تصمیم در صدد بوده نشان دهد که واقعا از مذاکرات جاری صلح حمایت می‌کند و در نظر ندارد با ادامه کمک نظامی به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، او را تشویق کند موضعی سرسختانه و سازش ناپذیر در این مذاکرات اتخاذ کند. این نظر هم مطرح شده که روسیه، با تجربه ناگوار دخالت نظامی در افغانستان، مایل نبوده است در جنگ داخلی سوریه درگیر شود به ویژه اینکه ورود به جنگ سوریه باعث شد روسیه به یکی از تصمیم گیرندگان اصلی در این بحران تبدیل شود و هدف اصلی آقای پوتین را تحقق بخشد.

در مورد خروج روسیه از سوریه، بثینه شعبان، مشاور رسانه‌ای بشار اسد، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، مستقر در بیروت، گفته است که خبر خروج نیروهای روسی از سوریه برای دولت او "غافلگیرکننده و نگران کننده" نبوده و افزوده است که هدف روسیه از این اقدام، وادار کردن جامعه جهانی به کاهش کمک‌رسانی به گروه‌های مخالف دولت سوریه بوده است. وی همچنین این نظر را رد کرده که روسیه در نظر داشته با این اقدام، دولت سوریه را برای همکاری با روند صلح تحت فشار قرار دهد و گفته است که هدف از "شایعاتی" که در این زمینه منتشر شده، "منحرف کردن افکار عمومی جهان از دستاوردهای میدانی است که با کمک روسیه و هم پیمانان سوریه، یعنی ایران و حزب‌الله در جنگ به دست آمده است."

در جنگ داخلی سوریه، دولت‌های ایران و روسیه دو حامی اصلی بشار اسد بوده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی، که حکومت سوریه را در کنار حزب‌الله لبنان وبرخی گروه‌های منطقه‌ای مخالف صلح اعراب و اسرائیل، عضو "جبهه مقاومت" می‌نامند، تاکید داشته‌اند که تنها راه حلی را برای بحران سوریه می‌پذیرند که به برکناری بشار اسد منجر نشود. جمهوری اسلامی در عین حال مشارکت مستقیم در جنگ داخلی سوریه را تکذیب کرده و گفته است که تنها به حمایت سیاسی و بشردوستانه و اعزام مستشار برای کمک به نیروهای دولتی آن کشور مبادرت ورزیده است. با اینهمه، طی چند ماه گذشته، رسانه‌های داخلی ایران از کشته شدن تعدادی نظامی، از جمله اعضای ارشد سپاه پاسداران در سوریه خبر داده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016