یکشنبه 15 فروردین 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عراقچی: خودمان هم به فضای بی‌اعتمادی دامن می‌زنیم

51275_363.jpg

تحریم موشکی نقض برجام نیست اما خامنه ای آن را نقض برجام می داند
صدای آمریکا - عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران آزمایش‌های موشکی ایران و تحریم‌های آمریکا علیه آن را نقض برجام ندانست اما گفت که این تحریم‌ها در صورت اجرا مغایر با نامه رهبر جمهوری اسلامی است.

معاون وزیر امور خارجه ایران شنبه شب ۱۴ فروردین در یک گفت و گوی تلویزیونی با توضیح درباره روند لغو تحریم‌های ایران و تحریم‌های آمریکا برای آزمایش‌های موشکی ایران، گفت: "از دید برجام تحریم‌های موشکی در صورتی که اعمال شود ناقض برجام نیست. ما وقتی تست موشکی انجام دادیم خود آن‌ها نیز گفتند که این تست‌ها نقض برجام نیست و اگر آن‌ها هم به این علت تحریم کنند برجام نقض نشده است."

با این حال او گفت: ایران در صورت اجرای تحریم‌های جدید، آن را نقض برجام می داند چرا که رهبر جمهوری اسلامی در نامه خود چنین خواسته است، هر چند که از دید برجام نقض برجام نباشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش رادیو فردا عباس عراقچی، به طور تلویحی اظهارات باراک اوباما مبنی بر اینکه آزمایش موشکی جمهوری اسلامی، همزمان موجب «نگرانی» سرمایه‌گذاران و «کند» شدن روند سرمایه‌گذاری در ایران شده را تأیید کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز جمعه (۱۳ فرودین‌ماه) دربارهٔ روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پس از اجرای برجام گفت که تهران باید نشان دهد که برای کسب و کار «محیطی امن» شده است.

آقای عراقچی شامگاه شنبه (۱۴ فروردین‌ماه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تأیید تلویحی این سخنان گفته که خودمان [جمهوری اسلامی] هم قدری به فضای بی‌اعتمادی دامن می‌زنیم.»

عراقچی افزود: «اگر می‌خواهیم زودتر مشکلات رفع شود باید این اعتماد را ایجاد کنیم تا فردی که می‌خواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند و پول خود را به کشور بیاورد بتواند اعتماد کند.»

به گفته وی جمهوری اسلامی باید فضا را به گونه‌ای آماده کند که «آمریکایی‌ها نتوانند از این فضا سوء استفاده کنند.»

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه اضافه کرد که «منافع ملی کشور اقتضا می‌کند که ما فضایی آرام و اعتمادساز را برای شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران دارند آماده کنیم.»

برنامه‌های نظامی ایران به خصوص در حوزه موشکی نگرانی‌های وسیعی در سطح منطقه و برخی کشورهای جهان به وجود آورده، اما تهران می‌گوید که ماهیت برنامه‌های نظامی‌اش کاملاً دفاعی است.

سپاه پاسداران پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای، «برجام»، چندین آزمایش موشکی انجام داده که این آزمایش‌ها با واکنش کشورهای غربی به خصوص آمریکا مواجه شده است.

عباس عراقچی دربارهٔ این مسئله هم گفت که آزمایش‌های موشکی و احتمال وضع تحریم‌های جدید به خاطر این آزمایش‌ها، به منزله «نقض برجام» نخواهد بود.

به گفته وی در صورتی که آمریکا به خاطر آزمایش‌های موشکی، تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کند این اقدام به معنای «نقض برجام» نیست.

وی انجام آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران را نیز به معنای نقض این توافق‌نامه ندانسته و گفت که برنامه موشکی جمهوری اسلامی موضوع تازه‌ای در عرصه بین‌المللی نیست.

عراقچی در عین حال اظهار داشت: «طبق فرمایشات رهبری تحریم جدید نقض برجام است و ملاک ما منویات رهبری است و از دید ایشان نقض برجام است و ملاک ما فرمایشات مقام معظم رهبری است.»

آن‌طور که این مقام وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده تاکنون ۸۹ نفر اعم از حقیقی و حقوقی به خاطر مسائل موشکی در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار گرفته‌اند.

عراقچی با این وجود اضافه کرد که «بحث موشکی بحث امنیتی و دفاعی است و اصلاً در این رابطه شوخی نداریم و در طول مذاکرات اجازه ندادیم که وارد این بحث شوند.»

پس از سخنرانی چند روز گذشته علی خامنه‌ای در جمع گروهی از مداحان در دفاع از برنامه موشکی ایران، فضای سیاسی در ایران به سمت حمایت از این برنامه‌ها و افزایش حملات لفظی به غرب متمایل شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صبح روز یکشنبه (۱۵ فروردین‌ماه) در اولین جلسه علنی مجلس در سال جدید اعلام کرد که «ما بر افزایش توان موشکی تأکید داریم.»

لاریجانی گفت: «بهانه‌جویی‌های برخی کشورهای غربی در مسئله اخیر موشکی ایران، ناشیانه و از نظر حقوقی بی‌مقدار است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016