جمعه 27 فروردین 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جزئيات شکایت شینا شیرانی از مدیر شبکه پرس‌تی‌وی

sheena_04.jpg.815x390_q8.jpg

رادیو زمانه - شینا شیرانی، مجری سایق شبکه پرس‌تی‌وی، از محسن عمادی از مدیران این شبکه، به دلیل آزار جنسی در محل کار شکایت کرده است. او که مدتی قبل فایل صوتی آزار جنسی این مدیر شبکه برون‌مرزی جمهوری اسلامی را در اینترنت منتشر کرده بود، اکنون با تنظیم و ثبت شکایت‌نامه‌ای در دادگستری جمهوری اسلامی، به دنبال پیگیری حقوقی این موضوع در دادگاه‌های ایران است.

ماجرای آزار جنسی شینا شیرانی زمینه‌ساز بحث‌های گوناگونی درباره آزار جنسی در محل کار در رسانه‌های فارسی زبان و شبکه‌های اجتماعی شد. اکنون خبرنگار سابق پرس‌تی‌وی، در صفحه فیس‌بوکش اعلام کرده با توجه به اینکه برخی سرسختانه باور دارند اگر او در ایران به دامن قانون و قانونگذار پناه مى‌برد، از او حمایت مى‌شد، اکنون برای رفتن تمام راه‌ها برای احقاق حقش، تصمیم گرفته به دادگاه شکایت کند.

shekayatPRESSTV.JPG

او نوشته است: «ما زنان ایرانى خوب مى‌دانیم، آزار جنسى هم نوعان‌مان آن‌قدر در کشورمان فراگیر است که دیگر مسئله نیست و واقعیتى است بسیار تلخ که زندگی‌مان را تا ابد‌الدهر دامن مى‌زند، مگر اینکه خود، دست به کار شویم. خودمان، از حقوق خودمان دفاع کنیم. خودمان، در برابر ظلم به پا خیزیم و نهراسیم. سخت است، بسیار سخت… ولى سکوت ما، نه تنها به ما کمکى نمى‌کند، بلکه ظالمان را در ظلم‌شان جسورتر مى‌کند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شکایت شینا شیرانی از حمیدرضا عمادی از نظر حقوقی ثبت شده و اکنون باید در ایران پیگیری شود. او از وکلایی که در ایران هستند و می‌توانند در پیگیری این شکایت به او کمک کنند٬‌ خواسته که با او تماس بگیرند و وکالتش را برای این پرونده قبول کنند.

اغلب کسانی که مورد آزار جنسی در محل کار قرار می‌گیرند، از ترس عواقب آن درباره این موضوع حرف نمی‌زنند و از پیگیری حقوقی آن خودداری می کنند.

در قوانین ایران، آزار جنسی در محیط کار به صورت مشخص مورد توجه قرار نگرفته اما برخی مواد قانونی وجود دارد که امکان طرح شکایت کیفری علیه فرد آزارگر را می‌دهد و می‌توان‌ با اقدام به طرح شکایت در دادسرای عمومی، خواستار تعقیب کیفری فرد مذکور شد.

همچنین براساس مشخصات محل کار همچون خصوصی یا دولتی بودن آن، امکان شکایت اداری و انتظامی نیز در مواردی وجود دارد.

از سوی دیگر اگر فردی به دلیل تن ندادن به درخواست‌های نامشروع مدیر قسمت یا به دنبال شکایت از او به دلیل مزاحمت اخلاقی یا تعرض جنسی از محل کار خود اخراج شود. با اثبات این موارد می‌تواند از برخی حمایت‌های قوانین استخدامی از جمله بازگشت به کار یا انتقال به واحد دیگر و یا مطالبه حقوق معوقه و دریافت حق سنوات نیز برخوردار شود.

مرکز مشاوره فعالان مدنی و سیاسی فراخوانی منتشر کرده و اعلام کرده که آماده است به افرادی که برای طرح شکایت در زمینه آزار جنسی نیاز به مشاوره حقوقی رایگان و امن دارند، خدمات ارائه دهد.

بنا بر اعلام این مرکز، هرچند طرح شکایت ممکن است برای فرد شاکی دارای عواقبی باشد ولی به سوءاستفاده و رابطه خشونت آمیز پایان می‌دهد و می‌تواند موجب نجات شاکی و سایر افرادی شود که در حال یا آینده قربانی فرد متجاوز می‌شوند. در صورت عدم برخورد با فرد آزارگر، او همچنان به آزاردهی ادامه خواهد داد و در این رفتار خود جری‌تر خواهد شد.


یک عضو حزب‌الله خاتمی و رفسنجانی را به ترور تهدید کرد


زیباکلام: عارف نباید رییس مجلس شود


یورش پلیس برلین به بزرگ‌ترین روسپی‌خانه شهر


زیبایی های ایران از نگاهی دیگر


دونده مرندی با پرچم امریکا در خط پایان ماراتن پارس


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016