چهارشنبه 1 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گمانه‌زنی از احتمال تك دوره‌ای شدن ریاست‌ جمهوری روحانی

تیک ـ با سفر و اظهارات نوروزی احمدی نژاد در شلمچه گمانه زنی ها درباره حضور او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به اوج رسید.گفته می شود او با وعده یارانه چند برابری با اوج پوپولیسم باز خواهد گشت و قصد بسیج حاشیه نشینان علیه متن را دارد حاشیه ای که به گمان احمدی نژاد اصولگرایان سنتی و ائتلاف اصلاح طلبی اعتدالی از درک زبان آن عاجز است.

به گزارش انتخاب، درباره اصولگرایان سنتی هم گفته می شود هدف باهنر از عدم شرکت در انتخابات اخیر مجلس دور خیز برای رقابت با روحانی در سال ۹۶ است.حال باید دید روحانی و اطرافیان او در این میانه چگونه کنشگری خواهند کرد آیا با بازی هوشمندانه خود به سنت چنددهه گذشته جمهوری اسلامی، دولت ۸ ساله خواهد شد یا دولت روحانی نقض این سنت خواهد بود؟در ادامه نکاتی به اختصار که می تواند از سوی دولتمردان مورد استفاده قرار گیرد برشمرده خواهد شد.

برجام، نفس رای به روحانی

نفس رای به روحانی در سال ۹۲ رای به قطع مسیر هسته ای جلیلی و یارانش و افکندن طرحی نو در پرونده اتمی بود.مردمی که بالا رفتن لحظه به لحظه قیمت‌ها و سیر صعودی دلار که اندوخته هایشان را نابود می‌کرد، لمس می‌کردند خواستار طرحی نو در پرونده اتمی بودند تا اول سایه جنگ را از سرشان دور کنند و دوم آنها را از تنگنای اقتصادی برهاند.مردم روحانی را برگزیدند چون تجربه زمامداری پرونده هسته ای در دوران اصلاحات را داشت و حس کردند او می‌تواند این گره کور را بگشاید. روحانی با سپردن پرونده به ظریف و تیمش به برجام، مهم‌ترین دستاورد دولت رسید. اما امروز در برهه نزدیک به انتخابات، روحانی باید برای مردم و به ویژه توده های غیرسیاسی که ممکن است در دام پوپولیسم حریف گرفتار آیند جا بیندازد که این برجام بود که سایه جنگ را زدود و در کنار سایر توانایی های کشور نگذاشت ایران همچون کشورهای منطقه شود و اگر تندروهای داخلی در سال ۹۶ سر برآورند برجام را بر هم خواهند زد و این یعنی بازگشت به دوران احمدی نژاد و قرار گرفتن سایه جنگ بالای سر کشور آن‌هم در شرایطی که احتمال دارد سیاست‌كاخ سفید نیز به دوران جنگ‌طلبی بازگردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پتانسیل اصلاحات و بزرگانش

در انتخابات سال ۹۲ به‌ویژه در روزهای آخر با هدایت سران اصلاحات، بدنه اجتماعی به یاری روحانی آمد و کار را بر خلاف تمام گمانه زنی ها تمام کرد.این حمایت یک منفعت دو جانبه بود از یک سو روحانی را روانه‌پا ستور کرد و از سوی دیگر اصلاح طلبانی را که بعد از حوادث سال ۸۸ در کما به‌سر می‌بردند را احیا و بدنه اجتماعی شان را دوباره بسیج كرد. حال در آستانه انتخابات ۹۶ حامیان جریان اصلاحات از روحانی و دولت گله و دلخوری‌هایی دارند! كه می‌توان‌ به مسائلی مانند محقق نشدن مطالبات آنها اشاره‌ كرد. اما نکته مهم این است که بدنه اجتماعی اصلاحات پس از تجربه تلخ سال ۸۴ هرگز خارج از تصمیم سران اصلاحات حرکت نخواهند کرد و تصمیم آنان هم غیر از روحانی نخواهد بود.از سوی دیگر تجربه دولت

احمدی نژاد و هراس تکرار آن قطعا اصلاح طلبان را باوجود شکایت‌هایشان به حسن روحانی خواهد رسانید.

با سفر و اظهارات نوروزی احمدی نژاد در شلمچه گمانه زنی ها درباره حضور او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به اوج رسید.گفته می شود او با وعده یارانه چند برابری با اوج پوپولیسم باز خواهد گشت و قصد بسیج حاشیه نشینان علیه متن را دارد حاشیه ای که به گمان احمدی نژاد اصولگرایان سنتی و ائتلاف اصلاح طلبی اعتدالی از درک زبان آن عاجز است. درباره اصولگرایان سنتی هم گفته می شود هدف باهنر از عدم شرکت در انتخابات اخیر مجلس دور خیز برای رقابت با روحانی در سال ۹۶ است.حال باید دید روحانی و اطرافیان او در این میانه چگونه کنشگری خواهند کرد آیا با بازی هوشمندانه خود به سنت چنددهه گذشته جمهوری اسلامی دولت ۸ ساله خواهد شد یا دولت روحانی نقض این سنت خواهد بود.در ادامه نکاتی به اختصار که می تواند از سوی دولتمردان مورد استفاده قرار گیرد برشمرده خواهد شد.

برجام، نفس رای به روحانی

نفس رای به روحانی در سال ۹۲ رای به قطع مسیر هسته ای جلیلی و یارانش و افکندن طرحی نو در پرونده اتمی بود.مردمی که بالا رفتن لحظه به لحظه قیمت‌ها و سیر صعودی دلار که اندوخته های‌شان را نابود می‌کرد، لمس می‌کردند خواستار طرحی نو در پرونده اتمی بودند تا اول سایه جنگ را از سرشان دور کند و دوم آنها را از تنگنای اقتصادی برهاند.مردم روحانی را برگزیدند چون تجربه زمامداری پرونده هسته ای در دوران اصلاحات را داشت و مردم حس کردند او می‌تواند این گره کور را بگشاید. روحانی با سپردن پرونده به ظریف و تیمش به برجام، مهم‌ترین دست آورد دولت رسید. اما امروز در برهه نزدیک به انتخابات، روحانی باید برای مردم و به ویژه توده های غیرسیاسی که ممکن است در دام پوپولیسم حریف گرفتار آیند جا بیاندازد که این برجام بود که سایه جنگ را زدود و در کنار سایر توانایی های کشور نگذاشت ایران همچون کشورهای منطقه شود و اگر تندروهای داخلی در سال ۹۶ سر برآورند برجام را بر هم خواهند زد و این یعنی بازگشت به دوران احمدی نژاد و قرار گرفتن سایه جنگ بالای سر کشور آنهم در شرایطی که احتمال دارد سیاست‌كاخ سفید نیز به دوران جنگ‌طلبی بازگردد.

پتانسیل اصلاحات و بزرگانش

در انتخابات سال ۹۲ به‌ویژه در روزهای آخر با هدایت سران اصلاحات، بدنه اجتماعی به یاری روحانی آمد و کار را بر خلاف تمام گمانه زنی ها تمام کرد.این حمایت یک منفعت دو جانبه بود از یک سو روحانی را روانه استور کرد و از سوی دیگر اصلاح طلبانی را که بعد از حوادث سال ۸۸ در کما بسر می‌بردند را احیا کرد و بدنه اجتماعی شان را دوباره بسیج ساخت. حال در آستانه انتخابات ۹۶ به‌طور حامیان جریان اصلاحات از روحانی و دولت گله و دلخوری‌هایی دارند! كه می‌توان‌ به مسائلی مانند محقق نشدن مطالبات آنها اشاره‌ كرد. اما نکته مهم این است که بدنه اجتماعی اصلاحات پس از تجربه تلخ سال ۸۴ هرگز خارج از تصمیم سران اصلاحات حرکت نخواهند کرد و تصمیم آنان هم غیر از روحانی نخواهد بود.از سوی دیگر تجربه دولت احمدی نژاد و هراس تکرار آن قطعا اصلاح طلبان را باوجود شکایت‌های‌شان به حسن روحانی خواهد رسانید.

توصیه‌‌هایی برای روحانی

بخش بزرگی از رای دهندگان در انتخابات سال ۹۶ جوانانی هستند که به لحاظ سبک زندگی و ارزش‌های ذهنی فرسنگ‌ها با اصولگرایان رادیکال فاصله دارند ولی آنها به صورت خودکار رای خود را به روحانی نمی‌دهند و باید آنها را جذب کرد. روحانی باید به زبان جوانان از محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی که تنگ نظران بر آنان روا می دارند بگوید.او باید اعلام كند که این رفتارهای خودسرانه و نقض حریم خصوصی شهروندان از كجا آب می‌خورد! روحانی به عنوان شخص اول اجرایی مملکت هرچه بتواند برای استیفای حقوق جوانان و کاستن از محدودیت‌ها باید تلاش كند و افزون بر آن از چهره های جوان پسند و کاریزماتیک اردوگاهش به‌عنوان ویترین کمپینش استفاده کند.

گشایش اقتصادی و رونق کسب و کار

اقتصاد کلید واژه ای است که رقبای روحانی در انتخابات روی آن تمرکز خواهند کرد و فریاد سرخواهند داد که برجام در حوزه اقتصاد دستاوردی نداشته و تیم اقتصادی دولت فشل است. در این میان دولت روحانی دوراه دارد؛ اول اینکه چون رقیب به اعمال و وعده های پوپولیستی توسل‌می جوید و چون دولت و منابع را هم در اختیار دارد امکان این‌کار برایش فراهم است و دوم اینکه فاصله اش را با وعده های توده ای حفظ کند و اقتصاد را با منطق اقتصادی سامان بیشتر دهد و به‌عنوان نمونه اقدامات کم نظیر دولت در حوزه درمان را یادآوری کند و به مردم بگوید در دولت دوم وزرای اقتصادی با وجود مجلس همراه هر کدام یک دکتر هاشمی هستند. از سوی دیگر دولت می‌تواند با مانور روی کسانی‌که امروز وعده‌های اقتصادی می دهند و غم نان مردم خواب شب‌شان را ربوده اعتراض كند كه در آن سال‌های خاص چرا ساكت بودند و چه توشه‌ای برای مردم آماده كردند!؟

همراهی با قدرت مستقر

رفتار سیاسی مردم در سالیان پس از تثبیت نظام همواره حاکی از حمایت از قدرت مستقر و تقاضای تداوم آن است. پس از ریاست جمهوری مقام معظم رهبری تاکنون همواره ریاست جمهوری‌ها برای بار دوم و به طور معمول حتی با رای بیشتر نسبت به دفعه اول انتخاب شده اند. چراکه مردم ۴ سال را برای اجرای برنامه های شخص ناکافی می‌دانند و می‌خواهند او مجال تمام کردن برنامه هایش را داشته باشد و از سوی دیگر مردم، حضور در اردوگاه پیروز را دوست دارند و رئیس جمهور مستقر همواره شانس اول پیروزی است. با این معادله روحانی می‌تواند بر رای رقبایی كه در سال ۹۲(ولایتی‌،رضایی،قالیباف و غرضی)تنها با او زاویه دید داشتند و مخالف وی نبودند، حساب كنند.


شباهت بازیگران ایرانی و خارجی به همدیگر!


آغاز برخورد پلیس با "بدحجابان"


رژه نوروزی ایرانی‌ها در نیویورک


فیروزآبادی زیرآب این روحانی را به خاطر چلوکباب زد!


تصاویر بازیگر زن ایرانی آزاده صمدی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016