پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
21 اردیبهشت» جزئياتی از پرسنل اسیر شده‌ سپاه در خان‌طومان - سوریه
20 اردیبهشت» جمهوری اسلامی در باتلاق سوریه
پرخواننده ترین ها

آیا رژیمِ تهران در آستانه‌ی «نرمشِ قهرمانانه» در بابِ سوریه است؟

تحلیل روز - مواضعِ روزهای اخیرِ جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که این رژیم قصد دارد بدونِ اعتراف به شکستِ خود در سوریه از این کشور عقب‌نشینی کند.

به گزارشِ «تسنیم»، علی اکبر ولایتی، وزیرِ خارجه‌ی شخصیِ خامنه‌ای، در دیدار با قائم‌مقامِ وزیرِ خارجه‌ی سوئیس گفته «ما از حکومتِ قانونیِ سوریه حمایت می‌کنیم؛ و شخصِ بشار اسد که دو سال پیش به‌عنوانِ رئیس‌جمهورِ سوریه انتخاب شد، دوره‌ی هفت‌ساله‌ی ریاست جمهوریِ وی باید کاملاً طی شود».

ولایتی در حالی از لزومِ طیِ دوره‌ی هفت‌ساله‌ی ریاستِ جمهوریِ اسد می‌گوید که پیش‌تر رژیمِ ایران بر ماندنِ اسد بر قدرت به هر قیمت تاکید داشت و یک قدم هم از این موضع پا پس نمی‌گذاشت. اینک، با اعلامِ اینکه اسد می‌تواند رفتنی باشد، جمهوری اسلامی با احتیاطِ «دیپلماتیک» قدمی به عقب گذاشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هفته‌ی پیش هم محمود علوی، وزیرِ اطلاعاتِ دولتِ حسن روحانی، در گفتگویی با شبکه‌ی تلویزیونیِ «المیادین» اعلام کرده بود این رژیم به بشار اسد پیشنهاد کرده به ایران پناهنده شده و از آنجا «مبارزه» در سوریه را ادامه دهد، اما اسد نپذیرفته است. به ادعای علوی، این پیشنهاد را قاسم سلیمانی هنگامی که هنوز در سوریه بود با اسد در میان گذاشته بود.

دیروز هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه حسین امیرعبداللهیان، معاونِ عربی-آفریقاییِ وزارتِ خارجه‌ی جمهوری اسلامی، که از طراحانِ اصلیِ سیاستِ سوریه‌ی رژیمِ تهران است، قرار است از کار برکنار شود. این خبر در حالی منتشر ‌شود که جوادِ ظریف در آمریکاست و مشغولِ رایزنی با سیاستمدارانِ این کشور است.

بدین ترتیب، به نظر می‌رسد موضع‌گیری‌ها و تحریم‌های شدیدِ بین‌المللیِ اخیر بر ضدِ جمهوری اسلامی که به ورشکستگیِ این رژیم انجامیده و ایران را در آستانه‌ی انفجار و انقلاب قرار داده، بالاخره دارند کارساز می‌شوند و رژیمِ تهران را به یک «نرمشِ قهرمانانه»ی دیگر وادار می‌کنند. و این به نوبه‌ی خود یعنی اینکه فشارِ رژیمِ در حالِ انقباض بر مردمِ ایران باز هم شدت خواهد یافت.


تصویری: پیدا و پنهان وضعیت زنان در عربستان


واکنش مردم به دوستی مرد مسلمان و یهود


سوالی که صادق زیبا کلام نتوانست جواب دهد!


تصویری: از محسن رضایی در مراسم عروسی فرزند تا ویزای ایران در عهد قاجار


فیلم درگيرى در جلسه سخنرانى نامزد فهرست اميد از حوزه تبريز


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016