جمعه 10 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

علی یونسی: خاک بر سر کسی که می‌گوید خلیج عربی

Ali-younesi.jpg
دستیار حسن روحانی در امور اقلیت‌های مذهبی و قومی جای خالی اسفندیار رحیم مشایی را پر کرده است. اگر در دولت پیشین او بر طبل «پان ایرانیستی» می‌کوبید، حالا نوبت به علی یونسی رسیده است تا احساسات ناسیونالیستی ایرانیان را تحریک کند.

علی یونسی مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیت‌ها صبح پنجشنبه نهم اردیبهشت در مراسمی که با عنوان «گرامیداشت خلیج فارس» برگزار شد، گفت: «خاک بر سر فردی که خود را ایرانی می‌داند و از واژه‌ای مجعول برای نام بردن از خلیج فارس استفاده می‌کند.»

او گفته که این گونه افراد «قطعا غیر ایرانی» هستند و مدعی شده که «پان‌ها که همواره مخالف وحدت ملی ایران بودند از واژه‌ معجول استفاده می‌کنند که در هیچ سند عربی و اروپایی وجود ندارد.»

یونسی بدون نام بردن از گروه مشخصی این افراد را در ارتباط با «دشمنان ایران زمین» دانست و ادامه داد: «شنیدن نام خلیج فارس برای عده‌ای سخت است.»

وزیر اطلاعات دولت سید محمد خاتمی، با بیان این‌که “رگه‌هایی از این تفکر در داخل کشور قابل مشاهده است” عنوان کرد: «کودکانی در ایران تحت تاثیر حرکت‌های دشمن قرار می‌گیرند و شعارهای آنان را به زبان می‌آورند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بخشی از سخنان یونسی در خبرگزاری‌های نزدیک به دولت حذف شده است. او از جمله گفت: «خلیج فارس فقط یک اسم نیست بلکه هویت، تاریخ و فرهنگ ایرانیان و شناسنامه آنان است.» یونسی «توجه به ساختارهای ایجابی این هویت» را راهبرد جمهوری اسلامی دانست.

دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقلیت‌های قومی و مذهبی فارسی را هم بیشتر از یک زبان دانست و گفت: «فارسی یک زبان نیست، یک قوم نیست بلکه یک ملت است و تفاوتی میان فارس و زبان فارسی نیست.»

او در حالی این سخنان را بیان می‌کند که بسیاری از فعالان حقوق اقلیت‌ها بر این باورند که «فارس‌ها» نیز یکی از اقوام ساکن در مرزهای ایران به شمار می‌آیند. حسین بشیریه پژوهشگر علوم سیاسی و استاد دانشگاه نیز در کتاب دیباچه‌ای بر جامعه‌شناسی جمهوری اسلامی ایران، «فارس» را نیز یکی از اقوام ایرانی دانسته است.

علی یونسی اسفند سال ۹۳ نیز عراق را «هویت، مرکز و پایتخت‌ ایران» خوانده و گفته بود که «جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم». این اظهارات یونسی با واکنش تند مقامات عراقی روبرو شد.

او اردیبهشت‌‌ همان سال گفته بود که «عده‌ای فکر می‌کردند که نماد شیر و خورشید یک نماد سلطنتی است، اما این‌گونه نیست. اگر به من باشد، هلال‌احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم.» این سخنان نیز با واکنش تند گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبرو شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016