یکشنبه 12 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

تابلوهای اعلانات؛ رسانه جدید دانشجویان + تصاویر

کلمه – تهدید، شکایت به دادستانی و حتی استفاده از حربه کمیته انضباطی نتوانست فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها را چنان سنگین کند که دانشجویان دست از مطالبات سبز خود بردارند.

به گزارش کلمه، تابلوهای اعلانات دانشجویی در دو هفته گذشته حکایت از آن داشتند که فضای دانشجویی کشور مرعوب تهدیدهای اقتدارگرایان نمی‌شود.

این در حالی بود که نمایندگان بسیج و سپاه در دانشگاه از همه امکانات خود استفاده کردند تا شاید بتوانند فضای دانشگاه‌ها را به نفع خود مصادره کنند. اما فقط یک پیام مهدی کروبی از همراهان محصور جنبش سبز کافی بود که نشان دهد این تلاش‌ها بی‌ثمر است. چند روزی پس از آن هم، ابتلای نخبه زندانی به سرطان در زندان تداوم فضای سبز را در دانشگاه‌ها به رخ کشید.

اگر تا پیش از این، تندروها در دانشگاهها به نصب هرگونه عکس از رهبران محصور واکنش نشان داده و شکایت به دادستان همفکر خود برده بودند اما اتفاقات اخیر به خصوص واقعه تلخ ابتلای امید کوکبی نخبه فیزیک به سرطان در زندان، تیر خلاص برای حذف اندیشی آنان بود.

با آنکه تندروها، حمایت‌‌ رسانه‌های وابسته به سپاه را داشتند که کوچکترین تحرکات و اعتراضات‌شان در دهها رسانه‌ دلواپس منتشر می‌شد اما این بار تابلوهای اعلانات دانشجویی در تسخیر تصاویر امید کوکبی و رهبران در حصر درآمد و به رسانه ای غیر رسمی در برابر انحصار رسانه های امنیتی بدل شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حتی خواسته یک تشکل وابسته به محافل امنیتی برای دخالت دادستانی در دانشگاه هم راه به جایی نبرد. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در نامه‌ای به دادستان تهران از انجمن دانشجویان این دانشگاه به دلیل نصب تصاویر محصوران آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، در تابلوی اعلانات شکایت کرده بود.

یک روز پس از طرح این شکایت و انعکاسش توسط خبرگزاری فارس وابسته به سپاه، تعدادی از این افراد که تعدادشان کمتر از ده نفر بود، مقابل دفتر رییس این دانشگاه تجمع کردند. تجمعی که با استقبال دانشجویان مواجه نشد و به انتشار اخبار پراکنده‌ای صرفا در رسانه‌های وابسته محدود ماند.

اما وقتی پیام مهدی کروبی از حبس خانگی در رسانه‌های سبز منتشر شد بلافاصله بر تابلوی اعلانات همین دانشگاه نیز نشست.

پس از طوفان توییتری در فضای مجازی که نام امید کوکبی را به ترند اول جهانی تبدیل کرد، دانشجویان سبز دانشگاه‌های سراسر ایران عکس‌های این نخبه فیزیک محبوس در زندان اوین را در تابلوهای اعلانات نصب کردند.

هرچند در هفته گذشته بسیجیان در لباس دانشجویی به برنامه‌های سخنرانی اصلاح‌طلبان حمله کرده و حتی از برگزاری تعدادی از آنها جلوگیری کردند، با این حال روح سبز امید دانشجویان در فضای دانشگاه موج می‌زند و نشانه‌های آن این که پس از نزدیک به هفت سال که از مرگ فتنه‌ای که خود ادعا می‌کنند گذشته اما همچنان دانشجویان مطالبات سبز خود را فریاد می‌زنند.

ناکامی اقتدارگرایان زمانی کامل می‌شود که هیچ تهدید و تحدیدی کارساز نمی‌شود و عکس‌های زندانیان سیاسی هم علاوه بر رهبران محصور بر تابلوهایی راه پیدا می‌کنند که بیشترین نظارت بر آن ها می‌شود.


یک تابستان قبل از انقلاب در کنار دریای خزر


تصویری: بازگشت جوانان سوری به میخانه های دمشق


عکس یادگاری فوتبالیست های دختر زیر ۱۶ سال ایران و امریکا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016