دوشنبه 13 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
27 بهمن» تبعات کاهش سود بانکی
21 آبان» افشای اسامی بدهکاران کلان بانکی - سند (بخش اول)
پرخواننده ترین ها

"۱۲ بانک ایرانی رسما ورشکسته هستند اما اعلام نمی‌شود "

99999987.jpg
حسین راغفر گفت: ماهیت اقتصاد ایران از دوره قاجار تاکنون به جز دوره ملی شدن صنعت نفت و سال های اوایل انقلاب، اسیر سلطه سرمایه تجاری و مالی است.

به گزارش ایلنا، حسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه‌الزهرا(س) در نشست "جنبش کارگری در ایران، پیش و پس از انقلاب" ، با اشاره به پدیده جهانی‌شدن اظهار داشت: جهانی‌شدن تمام دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و این امر موجب شده مباحثی همچون کار در معرض توجه قرار گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه‌الزهرا(س) ادامه داد: اصلاح در کوتاه‌مدت نمی‌تواند صورت گیرد، حال توجه به این نکته حائز اهمیت است که چرا دستمزدها به این میزان نازل است، همین مساله موجب فرار مغزها از ایران و به عبارتی فرار سرمایه انسانی و مالی از ایران شده است.

راغفر افزود: دستمزد عامل مهم در تشویق نیروی کار است و اگر مشوق‌ها سرکوب شوند طبیعی است دستمزدها را باید جای دیگر جست و همین امر یکی از علل مهاجرت عمده از ایران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دهه ۸۰ شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بودیم

راغفر با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان به اقتصادی اطلاق می‌شود که ۸۵ درصد محصولاتش ماحصل دانش است، یادآور شد: دهه ۸۰ شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بودیم چراکه اقدامات ضد انقلابی از جمله تشکیل بانک‌های خصوصی مربوط به آن دوران است، چراکه بانک‌های خصوصی از طریق وام‌گرفتن از بانک‌های دولتی شکل گرفتند و از این طریق به دنبال جذب سرمایه بودند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مشکل بانک‌های خصوصی حل نشود امکان حل‌شدن سایر مشکلات کشور وجود ندارد، افزود: همین الان ۱۲ بانک رسما ورشکسته هستند اما علنا چنین چیزی اعلام نمی‌شود، این نشان از آشوب و درهم تنیدگی دولت‌نهم و دهم بود و دولت فعلی هم ناگزیر است روی این مسائل سرپوش گذارد.

ماهیت اقتصاد ایران از دوره قاجار تاکنون اسیر سلطه سرمایه‌تجاری است

عضو هیات‌علمی دانشگاه‌الزهرا(س)ادامه داد: ماهیت اقتصاد ایران از دوره قاجار تاکنون به جز دوره ملی شدن صنعت نفت و سال های اوایل انقلاب، اسیر سلطه سرمایه تجاری و مالی است.

راغفر ادامه داد: متاسفانه پول و به دست آوردن سرمایه در ایران در گرو سفته بازی و خرید سکه و ارز است حال آن که تولید در ایران با مشکلاتی همچون هزینه های بالا، مالیات، عوارض، حق بیمه و... مواجه است، از این رو کسی حاضر به فعالیت در بخش تولیدی نمی شود.

وی با اشاره به دستمزد نازل زنان کارگر در برخی از شهرستان ها تصریح کرد: در برخی مواقع دستمزد کارگران زن آن قدر نازل و به نوعی برده داری است.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اینکه هر ساله ۹۴۰ هزار دانش آموخته فارغ التحصیل می شود و به همین میزان به تعداد بیکاران افزوده می شود، متاسفانه نرخ بیکاری ایران با هیچ کشور دیگری قابل قیاس نیست.

راغفر تصریح کرد: ۶۰ درصد جمعیت کشور در سن کار قرار دارند اما متاسفانه ما این ظرفیت عظیم را به آسانی از دست می دهیم، از این رو بخش قابل توجهی از نیروی انسانی مصرف کننده هستند نه تولید کننده.


فوت ناگهانی مجری صدا و سیما + ویدئو


واکنش مینو خالقی به انتشار تصاویرش در فضای مجازی


افتتاح اولین شعبه نمایندگی برند لوکس ورساچه در تهران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016