سه شنبه 14 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دعوا و کتک‌کاری نمایندگان پارلمان ترکیه


کتک‌کاری نمایندگان پارلمان ترکیه

• نمایندگان پارلمان ترکیه در نشست علنی با یکدیگر به زد و خورد پرداختند. درگیری بر سر تغییر قانون اساسی ترکیه و لغو مصونیت قضایی برخی از نمایندگان است. به گفته رسانه‌های ترکیه چند تن از نمایندگان زخمی شده‌اند.

دویچه وله ـ در زمانی که کمیسیون قانون اساسی در پارلمان ترکیه قصد داشت که بر سر تغییر قانون اساسی این کشور رایزنی کند، اختلافات میان نمایندگان حزب عدالت و توسعه (AKP) و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها ((HDP آن‌چنان بالا گرفت که به زد و خوردی شدید منجر شد.

تلویزیون ترکیه بخش‌هایی از این درگیری فیزیکی را پخش کرده است. خبرگزاری رسمی ترکیه، آنادولو، تایید کرده که در جنجال روز دوشنبه (۲ مه/۱۳ اردیبهشت) چند تن از نمایندگان مجروح شده‌اند. برخی نمایندگان با مشت و لگد و پرتاب بطری به جان هم افتادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درگیری در پارلمان ترکیه در روز پنج‌شنبه گذشته (۲۸ آوریل) نیز خبرساز شده بود. به گفته حزب دمکراتیک خلق‌ها دولت ترکیه قصد دارد با لغو مصونیت قضایی، نمایندگان این حزب را از حضور در پارلمان محروم کند.

"اتهام" همکاری با حزب پ‌‌ک‌ک

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیش‌تر حزب دمکراتیک خلق‌ها را متهم کرده بود که با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) همکاری می‌کند. پ‌ک‌ک در ترکیه گروهی تروریستی قلمداد می‌شود. تا کنون در درگیری مسلحانه میان ارتش ترکیه و نیروهای پ‌ک‌ک هزاران نفر کشته شده‌اند.

دادستانی ترکیه نیز علیه برخی از نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها شکایت‌نامه‌ای تنظیم کرده و منتظر لغو مصونیت این نمایندگان برای پیگردهای قضایی است.

به گفته حزب دمکراتیک خلق‌ها طرح پیشنهادی برای لغو مصونیت نمایندگان و تغییر قانون اساسی قرار است که تنها یک ماه به ‌طول کشد. این مدت زمانی مانع از آن می‌شود که نمایندگان بتوانند به دادگاه قانون اساسی شکایت کنند.

۴۹ نفر از مجموع ۵۹ نماینده حزب دمکراتیک خلق در پارلمان ترکیه با خطر لغو مصونیت قضایی مواجه‌اند. برخی نمایندگان حزب عدالت و توسعه آشکارا حزب دمکراتیک خلق‌ها را "بازوی پارلمانی" حزب پ‌ک‌ک می‌خوانند.

بنا به مصوبه کمیسیون پارلمان، تغییر قانون اساسی تنها با رای دوسوم نمایندگان امکان‌پذیر است.

بر اساس قوانین ترکیه در صورتی که نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها پس از لغو مصونیت از سوی دادگاه محکوم شوند، نه تنها نماینده مربوطه کرسی خود را در پارلمان از دست خواهد داد، بلکه این حزب نیز اجازه ندارد نماینده دیگری را جایگزین کند.


فوت ناگهانی مجری صدا و سیما + ویدئو


واکنش مینو خالقی به انتشار تصاویرش در فضای مجازی


افتتاح اولین شعبه نمایندگی برند لوکس ورساچه در تهران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016