چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

محاکمه یک جوان ایرانی در فرانکفورت به اتهام “جنایت جنگی”


متهم در زمان ورود به دادگاه

رادیو زمانه ـ دادگاهی در فرانکفورت، یک جوان ۲۱ ساله ایرانی/آلمانی را به خاطر عکس یادگاری با سرهای بریده در سوریه و انتشار این تصاویر در فیسبوک محاکمه می‌کند. شواهدی از ارتباط “آریا.ل” با داعش در دست نیست.

دادستانی آلمان برای یک جوان ۲۱ ساله‌ ایرانی به نام «آریا.ل» به خاطر بی‌حرمتی به جنازه کشته‌شدگان، پرونده‌ای به اتهام “جنایت جنگی” گشوده است. متهم در جریان جنگ داخلی سوریه، با سرهای بریده شده ژست گرفته و تصاویر این صحنه‌ها را در فیسبوک منتشر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این نخستین مرتبه در آلمان است که یک متهم اسلامگرا به اتهام جنایت جنگی در برابر دادگاه قرار می‌گیرد. «آریا.ل» روز سه‌شنبه (سوم مه/۱۴ اردیبهشت) در دادگاه عالی ایالت هسن در فرانکفورت، به گرفتن عکس‌های یاد شده اقرار کرد اما نتوانست برای این اقدام و نشر عکس‌ها در اینترنت دلیلی بیاورد. در اینترنت چندین تصویر از متهم و دو جوان دیگر منتشر شده که در کنار سرهای بریده شده ژست گرفته‌اند.

آریا در دادگاه گفت به قصد کمک به سوریه سفر کرده بود و عکس‌گرفتن با سرهای بریده، اقدامی ناگهانی بوده است. او در توضیح این که چرا با این سرها عکس انداخته گفت: «وقتی جایی به شام دعوت بودیم، بچه‌های همسایه نزد ما آمدند و گفتند در حیاط مدرسه نزدیک محل، چند سر بریده شده افتاده است. آنجا رفتیم و عکس گرفتیم.»

قاضی از او پرسید چرا در عکس‌ها با کلاشنیکف دیده می‌شود؟ متهم از پاسخ طفره رفت و گفت هر کس در سوریه اسلحه‌ای دارد. او این را هم تکذیب کرد که خودش عکس‌ها را در فیسبوک به اشتراک گذاشته است.

این جوان ۲۱ ساله ظاهرا در بهار سال ۲۰۱۴ به سوریه رفته و آنجا به شبه‌نظامیان اسلامگرا پیوسته است. روشن نیست که آیا او با تروریست‌های داعش همکاری داشته یا خیر. عضویت در «دولت اسلامی» جزء اتهامات او نیست.

آریا. ل از پدر و مادری ایرانی در کلن متولد شده و از مدتی پیش با خانواده‌ در اوفن‌باخ در نزدیکی فرانکفورت زندگی می‌کند. والدین او از هم جدا شده‌اند. مادر او که در خلال برگزاری دادگاه در میان حضار نشسته بود، به خبرنگاران گفت فرزندش قربانی ورود به محافل اشتباه و دوستان ناباب است.

چنانچه آریا محکوم شود، حداقل یک سال و حداکثر ۱۵ سال حبس در انتظار اوست. قرار است دادگاه روز چهارشنبه چهارم مه ادامه یابد. اعلام شده که رسیدگی به پرونده تا میانه ماه ژوئن ادامه خواهد داشت. متهم حدود یک سال قبل دستگیر شده و از آن زمان تا کنون تحت بازپرسی قرار دارد.


فوت ناگهانی مجری صدا و سیما + ویدئو


واکنش مینو خالقی به انتشار تصاویرش در فضای مجازی


افتتاح اولین شعبه نمایندگی برند لوکس ورساچه در تهران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016