شنبه 8 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
8 خرداد» عربستان: هیات ایرانی بدون امضای توافقنامه حج به تهران بازگشت
پرخواننده ترین ها

حمله تلافی‌جویانه هکرهای ایرانی به سایت‌های دولت عربستان سعودی

رادیو زمانه: یک روز پس از حمله سایبری به سایت مرکز آمار ایران که به هکرهای عربستان سعودی نسبت داده شد، خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت ایران نوشتند که هکرهای ایرانی سایت «سازمان آمار کل» و سایت «دفتر آمار عربستان سعودی» را هک کرده‌اند.

به گزارش «تسنیم» تعدادی از کاربران ایرانی در یک «عملیات سایبری» روز ۷ خرداد/۲۶ مه، دو تارنمای دولت عربستان سعودی را هک کردند.

این حمله سایبری یک روز پس حمله گروهی که خود را «داعس» می‌خوانند به تارنمای «مرکز آمار ایران» صورت گرفته است. خبرگزاری‌های ایرانی گروه «داعس» را به کشور عربستان سودی ربط داده‌اند.

پس از حمله سایبری به عربستان، دو سایتی که موردحمله قرار گرفته بودند، دسترسی IP های ایرانی را مسدود کردند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به سایت‌های عربستان را برعهده نگرفته است؛ اما هکرهای جمهوری اسلامی به طور معمول مسئولیت نمی‌پذیرند و رد پایی که نشان آنها یا نشان ارتباط آنها با حکومت ایران باشد به جای نمی‌گذارند.

در پی حمله سایبری به سایت مرکز آمار ایران، «تابناک»، «تسنیم» و دیگر خبرگزاری‌های مستقر در ایران به این نتیجه رسیده بودند که گروه «داعس»، عربستانی است و این حمله سایبری با حمایت دولت سعودی انجام شده است.

تحلیلگر گروه امنیت دفاعی «تسنیم» نوشته بود که گروه «داعس» ربطی به گروه «دولت اسلامی» (داعش) ندارد و در عربستان سعودی مستقر است.

این گروه در هنگام هک سایت آمار ایران، تصویری از صدام حسین، رئیس‌جمهوری سابق عراق را در صفحه اصلی سایت منتشر کرده بود که این موجب شده بود «تسنیم» این احتمال را بدهد که گروه هکری «داعس» به «بعثی‌ها و تکفیری‌ها» نزدیک است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با توجه به لحن پیروزمندانه انتشار خبر هک سایت‌های عربستان در خبرگزاری‌های ایران، می‌توان حدس زد که هکرهایی که در این حمله درگیر بودند این حمله را به‌قصد تلافی انجام داده‌اند.

این هکرها با اینکه هنوز مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته‌اند به‌احتمال زیاد متعلق به شبکه گسترده‌ای از هکرها هستند که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان پدافند غیر عامل ارتش ایران همکاری می‌کنند.

برخی تعداد این هکرها را ۱۲۰۰ نفر تخمین زده‌اند که در سطوح مختلف عملیات‌های سایبری انجام می‌دهند. در فروردین ماه ۱۳۹۵ دولت ایالات متحده آمریکا نام و عکس برخی از این هکرهای ایرانی را منتشر کرد و علیه آنها به دلیل حملات سایبری به چند بانک آمریکایی و سد «بومن اَونیو» در نیویورک اعلام جرم کرد.

سردار غلامرضا جلالی که ریاست سازمان پدافند غیر عامل ایران را به عهده دارد، ۱۰ روز پیش از حمله «داعس» به سایت مرکز آمار ایران در مورد حملات سایبری عربستان هشدار داده بود و گفته بود اولویت این سازمان خطرات سایبری است.

سازمان پدافند غیرعامل که بیشتر در حوزه امنیتی، عقیدتی سیاسی و دفاع غیرنظامی فعالیت دارد از زمان انتصاب جلالی توسط آیت‌الله علی خامنه‌ای، مقابله با تهدیدهای سایبری را اولویت اول خود می‌داند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل روز ۲۶ اردیبهشت ماه گفته بود که در عربستان سرمایه‌گذاری کلانی در حوزه دفاعی- سایبری صورت گرفته است. جلالی گفته بود که وقتی «دشمن» در حوزه آفند و پدافند چنین هزینه می‌کند، «حتماً قصد انجام کاری را دارد.»

با این حال، حملات روز ۶ و ۷ خرداد، اولین درگیری‌های سایبری ایران و عربستان نبوده‌اند.

۲۲ فروردین ۱۳۹۴ هکرهای ایرانی، وب‌سایت وزارت نفت عربستان سعودی را از دسترس خارج کردند. این گروه هکرها که بازهم گمنام ماندند با انتشار تصویری در صفحه اصلی تارنمای وزارت نفت عربستان مدعی شدند که به فرماندهی قاسم سلیمانی به زودی عربستان سعودی را «محو» می‌کنند.

حملات سایبری علیه وزارتخانه‌ها و مراکز رسمی و همچنین شرکت‌های سعودی معمولاً به ایران نسبت داده می‌شوند.

سال ۱۳۹۴ هم وب‌سایت وزارت کشور سعودی هک شد که مقامات سعودی و آمریکایی این حمله را هم به ارتش سایبری ایران نسبت دادند. در پی این حملات وزیر اطلاع‌رسانی عربستان سعودی اعلام کرد که هک کردن سایت‌های دولتی به معنای «تجاوز به امنیت» عربستان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016