یکشنبه 9 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

تأکید فرماندهان نظامی ایران: آزمایش های موشکی ادامه خواهد داشت

B69E870E-8125-41BA-AB6D-F035E97BA78F_w640_r1_s.jpg
رادیو فردا: دو فرمانده بلندپایه نیروهای مسلح ایران، بر ادامه آزمایش‌های موشکی تأکید کردند.

مصطفی ایزدی، معاون امور راهبردی و اشراف ستاد فرماندهی ‌کل قوا به خبرگزاری تسنیم گفته که آزمایش‌های موشکی ایران «هیچ ارتباطی با چارچوب‌های مطرح‌شده» در توافق هسته‌ای ندارد و «در آینده هم ادامه پیدا می‌کند».

در این گفتگو که شنبه هشتم خرداد منتشر شده، آقای ایزدی در پاسخ به این پرسش که «برخی می‌گویند آزمایش‌های موشکی نباید اطلاع‌رسانی شود»، گفت: این قبیل اقدامات در مبادی ذیربطی که مسئولیت دارند تصمیم‌گیری می‌شود و بر اساس آن رزمایشی انجام و درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود».

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران، در فروردین ماه سال جاری و در واکنش به سخنان فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از او پرسیده بود که «آیا فرماندهان نظامی بر اساس احساسشان اقدام می‌کنند یا بر اساس فرامین صادر شده؟».

دو روز پیش از آن، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفته بود: «با توجه به اینکه رزمایش‌های ما در دو سال اخیر رسانه‌ای نشده بود، شاید قدری آمریکایی‌ها را پر رو کرده است. ما در ۱۰ سال گذشته هر سال رزمایش داشتیم، رسانه‌ای هم می‌کردیم و اتفاقی هم نمی‌افتاد».

اما آقای آشنا در فیس‌بوک خود از او پرسید که «آیا رسانه‌ای نشدن رزمایش‌های موشکی یک اشتباه بوده یا یک مصوبه ابلاغ شده؟».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سخنان مشاور رئیس جمهور اشاره‌ای به مرجع تصویب مصوبه‌ای احتمالی درباره رزمایش‌های موشکی ایران نشده بود اما این مصوبات معمولا در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شوند.

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه هم اخیرا با تاکید بر ادامه رزمایش‌های موشکی ایران، گفته بود: «بی‌خود کرده هرکی می‌گوید این رزمایش‌ها را رسانه‌ای نکنید».

برنامه موشکی ایران، مایه نگرانی تعدادی از کشورهای جهان است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم محدودیت‌ها و تحریم‌هایی علیه این برنامه وضع کرده است که جمهوری اسلامی با تاکید می‌گوید آنها را به رسمیت نمی‌شناسد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فرماندهان ارشد سپاه هم در روز شنبه گفت که برنامه موشکی ایران «به هیچ وجه از خارج از مرزها دستور نمی‌گیرد و برای ما در حکم سپر دفاعی است».

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آقای رضایی افزود: «موشک‌های ایران نقش بازدارندگی داشته و به هر مقدار که بخواهیم، برای دفاع از خودمان موشک تولید می‌کنیم».

یک روز پیش از آن نیز عبدالرحیم موسوی، جانشین فرمانده کل ارتش ایران گفته بود که جمهوری اسلامی «برای افزایش توان دفاعی نیاز به مجوز هیچ کس ندارد».

آمریکا و کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌گویند آزمایش‌های موشکی ایران «تحریک آمیز» و با قطعنامه شورای امنیت «ناسازگار است»، اما توافق اتمی را نقض نمی‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016