جمعه 4 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، سقوط شدید ارزش پوند

eu-referendum-pound-exchange-rates.jpg
رادیو فردا - نتایج و گزارش‌ها از همه‌پرسی بریتانیا برای ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن، نشان می‌دهد کارزار «خروج» پیروز شده‌است.

پوند، که ارزش آن تا ۱.۵۰ دلار بالا رفته بود پس از اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی با افتی محسوس به ۱.۳۷ دلار کاهش پیدا کرد. بهای پوند نسبت به دلار به سطحی سقوط کرده که از سال ۱۹۸۵ بی سابقه است.

poundvotedrop.JPG

بازارهای بورس در استرالیا، ژاپن و هنگ‌کنگ با بحران روبه‌رو شده‌اند و وزیر اقتصاد ژاپن در یک کنفرانس خبری اضطراری، در مورد وضعیت مالی جهان «شدیدا» ابراز نگرانی کرده‌است.

UKvoteAsianSks.JPG

UKvoteEUSks.JPG

در ساعات اولیه بامداد جمعه، گزارش‌ها از کاهش پنج تا شش درصدی بهای نفت در بازارهای آسیا نیز حکایت دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همه‌پرسی بریتانیا با این پرسش که آیا این کشور باید عضوی از اتحادیه اروپا باقی بماند یا از آن خارج شود، روز سوم تیر ماه برگزار شد. نزدیک به ۴۶ میلیون نفر می‌توانستند در این همه‌پرسی شرکت کنند و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد رقابت نزدیک است.

شورای اجرای انتخابات بریتانیا می‌گوید شمار شرکت‌کنندگان بیش از ۳۳ میلیون نفر از ثبت‌نام‌کنندگان بود که نشان‌دهنده مشارکت ۷۲ درصدی‌ست.

در همین زمینه: دیوید کامرون از نخست‌وزیری انگلیس استعفا کرد

نتیجه اولیه آرا در منطقه ساندرلند نشان داد که ۶۱ درصد به «خروج» از اتحادیه اروپا رای داده‌اند. در نیوکاسل نیز حامیان «ماندن» به مراتب کم‌تر از پیش‌بینی‌ها عمل کرده و تنها ۵۰.۷ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

رویترز گزارش داده بود نتایج اولیه سراسری ۵۲.۶ درصد «خروج» به ۴۷.۴ درصد «ماندن» است. شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته است هواداران خروج ۵۱.۵ به ۴۸.۵ از هواداران ماندن جلوتر هستند. این رقم کمی تغییر کرده و به ۵۲ به ۴۸ درصد نزدیک شده‌است.

واکنش‌های اولیه

یکی از مشاوران دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا که از هواداران «ماندن» بود، به خبرنگاران گفته است «اکنون در نقطه‌ای نامعلوم هستیم، همه خسته‌اند. هیچ‌کس نخوابیده‌است».

نایجل فراژ، رهبر حزب شدیدا دست‌راستی «استقلال پادشاهی متحد» (یوکیپ)، از مهم‌ترین هوادار «خروج» گفته ۲۳ ژوئن (روز همه‌پرسی) روز استقلال بریتانیا است.

معاون رهبر جبهه ملی، یکی دیگر از احزاب شدیدا دست‌راستی، در فرانسه، گفته است اکنون نوبت فرانسه است که از اتحادیه اروپا خارج شود.

زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان، گفته‌است «لعنتی! یک روز بد برای اروپا». وزیر خارجه آلمان نیز گفته نتایج اعلام‌شده «روز غم‌انگیزی» را برای اروپا ارمغان آورده‌است.

وزیر اول اسکاتلند گفته این منطقه از بریتانیا «آینده خود را به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا می‌بیند».

شین‌فین، بزرگ‌ترین حزب کاتولیک ایرلند شمالی، خواستار رای‌گیری برای اتحاد دو ایرلند شده‌است. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپا است.


یک آمریکایی سوری تبار شهردار شهر پراسپکت پارک در ایالت نیوجرسی


هالک ایرانی از بوشهر جهانی شد؛ او را عصبانی نکنید


ثروتمندترین کشورهای جهان کدامند؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016