دوشنبه 7 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پاپ: کلیسا باید از همجنسگرایان عذرخواهی کند

1606270120t.jpg
بی بی سی - پاپ فرانسیس در بازگشت از سفر ارمنستان گفته است که کلیسای کاتولیک باید به خاطر رفتاری که با همجنس‌گرایان داشته از آنها عذرخواهی کند.

او به خبرنگاران گفت که کلیسا حق نداشته جامعه همجنس‌گرایان را به داوری بنشیند و اکنون باید به آنها احترام بگذارد.

رهبر کاتولیک های جهان همچنین گفت که کلیسا باید خواستار بخشش سایر کسانی که به حاشیه رانده - زنان، فقرا و کودکانی که به کار اجباری واداشته شده اند - شود.

پاپ به خاطر نگرش مثبت خود به همجنس‌گرایان با ستایش بسیاری از آنها روبرو شده است.

اما بعضی از محافظه کاران در کلیسای کاتولیک از اظهاراتی که به گفته آنها در مورد جنبه اخلاقی همجنس‌گرایی ابهام دارد انتقاد کرده اند.

پاپ در بازگشت از ارمنستان در هواپیما به خبرنگاران گفت:‌ "من آنچه را که کتاب سوال‌وجواب‌های دینی می گوید تکرار می کنم، اینکه آنها (همجنسگرایان) نباید مورد تبعیض قرار گیرند و باید محترم باشند..."

پاپ فرانسیس گفت که کلیسا باید از کسانی که به حاشیه رانده طلب بخشش کند.

او گفت:‌ "به نظر من کلیسا نه فقط باید از همجنس‌گرایانی که به آنها اهانت کرده پوزش بخواهد... بلکه همچنین باید از فقرا و زنانی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته اند و کودکانی که استثمار شده اند عذر بخواهد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پاپ در سال ۲۰۱۳ بر موضع کلیسای کاتولیک دایر بر گناه بودن عمل همجنس‌گرایی تاکید کرده بود اما گفته بود تمایلات جنسی گناه نیست.

او در آن زمان گفت: "اگر کسی همجنس‌گراست و در جست‌وجوی خداست و حس نیت دارد، من که هستم که قضاوت کنم؟"

پاپ که برای شرکت در مراسم یادبود کشتار ارامنه در دوران عثمانی به ایروان، پایتخت ارمنستان سفر کرده بود بار دیگر آن کشتار را "نسل کشی" خواند و گفت که "آغاز موج غم انگیزی از فجایع بزرگ قرن گذشته" بود.

در مقابل معاون نخست وزیر ترکیه اظهارات پاپ را "خیلی مایه تاسف" خواند و گفت که "می توان انعکاس‌ و رد ذهنیت جنگجویان صلیبی را در اقدامات پاپ مشاهده کرد."

پدر فدریکو لومباردی سخنگوی پاپ بعدا به خبرنگاران گفت:‌ "پاپ در پی جنگ صلیبی نیست. او قصد سازمان دادن جنگ یا ساختن دیوار را ندارد بلکه می خواهد پل بسازد. او یک کلمه علیه ترک ها حرف نزده."

ارمنستان می‌گوید حدود یک و نیم میلیون نفر از مردم این کشور توسط نیروهای عثمانی در جریان جنگ جهانی اول کشته شدند. این در حالی است که ترکیه وقوع نسل کشی و کشتار برنامه‌ریزی شده صدها هزار ارمنی در زمان تجزیه امپراطوری عثمانی را رد کرده و شمار کشته‌ها را کمتر از این میزان می‌داند. ترکیه می‌گوید در جریان جنگ جهانی اول، نیروهایی از هر دو طرف درگیری کشته شده‌اند.

چندین کشور اروپایی این کشتار را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته‌اند. هر چند که ایتالیا و آمریکا رسما از به کارگیری این لفظ خودداری کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016