پنجشنبه 10 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

یکی از مهاجمان فرودگاه آتاتورک روس بوده

راديو فردا - یک مقام رسمی در دولت ترکیه می‌گوید که سه بمب‌گذار انتحاری فرودگاه آتاتورک که با حمله به این فرودگاه در شهر استانبول جان ۴۳ نفر را گرفتند از کشورهای روسیه، ازبکستان و قرقیزستان بودند.

تعداد قربانیان این حادثه مرگبار عصر روز چهارشنبه ۴۱ نفر اعلام شده بود.

مقام بلندپایه ترک که خواسته ناشناس بماند، به خبرگزاری فرانسه گفته است که دولت ترکیه به زودی هویت و ملیت این افراد را تایید خواهد کرد.

اعلام ملیت مهاجمان فرودگاه آتاتورک در حالی است که هنوز هیچ کس رسما مسئولیت انفجارهای سه‌شنبه شب در فرودگاه آتاتورک را برعهده نگرفته است.

با این حال دولت ترکیه از همان ابتدا انگشت اتهام خود را به سوی گروه خلافت اسلامی گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین حال پلیس ترکیه صبح روز پنج‌شنبه، دهم تیرماه، ۱۳ تن از جهادیون گروه خلافت اسلامی را به ظن دست داشتن در این انفجارها دستگیر کرده است.

نیروهای پلیس روز پنج‌شنبه ۱۶ عملیات در سرتاسر استانبول انجام دادند. در میان سیزده فرد دستگیر شده، سه تن ملیت خارجی داشته‌ و به گروه خلافت اسلامی مرتبط بوده‌اند.

پیشتر خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از این دستگیری‌ها، اعلام کرده بود که حداقل یکی از مهاجمان ملیت خارجی داشته است.

بن‌علی ییلدیریم، نخست‌ وزیر ترکیه، نیز عصر چهارشنبه جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملیات انتحاری سه مهاجم فرودگاه ارائه داد.

به گفته وی، این سه نفر با تاکسی خود را به فرودگاه رسانده‌اند و از آن‌جا که قادر نبوده‌اند وارد ساختمان فرودگاه شوند (در ورودی‌های فرودگاه آتاتورک دستگاه‌های امنیتی و اسکنر وجود دارد که تمامی متعلقات مسافران را بازرسی می‌کند)، از چمدان‌های خود تفنگ‌های اتوماتیک را خارج کرده و شروع به تیراندازی به مردم و مسافران کرده‌اند.

به گفته آقای ییلدیریم، یکی از این سه نفر در همان فضای بیرونی ساختمان فرودگاه خود را منفجر کرده، اما دو مهاجم دیگر توانسته‌اند با استفاده از هرج‌ومرج و هراس ایجاد شده، از نیروهای پلیس عبور کرده و خود را به داخل ساختمان رسانده و بعد منفجر کنند.

با این حال، یک مقام دیگر که به دفتر ریاست‌ جمهوری ترکیه نزدیک است، روایت دیگری از ماوقع ارائه کرده است. به گفته وی دو تن از مهاجمان در دو طبقه مجزا خود را منفجر کرده‌اند و مهاجم سوم خارج از ساختمان جلیقه انتحاری خود را فعال کرده است.

طبقه همکف فرودگاه آتاتورک محل خروج مسافران تازه از راه رسیده به استانبول است و طبقه اول محل ورود مسافرانی است که قصد پرواز از این فرودگاه را دارند. بیشتر روایات مربوط به این انفجارها حاکی از آن است که دو انفجار اصلی در طبقه همکف رخ داده است.

نام و ملیت مهاجمان انتحاری هنوز به طور قطعی توسط مقام‌های ترکیه تایید نشده است، با این حال روزنامه حریت، چاپ استانبول می‌گوید یکی از مهاجمان عثمان وادینف نام داشته و از اهالی چچن بوده که از رقه در سوریه (از مواضع داعش در این کشور) خود را ترکیه و فرودگاه آتاتورک رسانده است.

روزنامه حریت منبع خبر خود را ذکر نکرده است.

در جریان تیراندازی و انفجار انتحاری در فرودگاه آتاتورک، در تازه‌ترین آمار مجموعا ۴۳ نفر جان باختند که ۱۹ تن از آنها ملیت خارجی داشتند. همچنین ۲۳۰ نفر نیز مجروح شدند که از این تعداد همچنان ۹۴ نفر در بیمارستان بستری‌اند.

یکی ایرانی نیز در میان قربانیان فرودگاه آتاتورک یافت شده است.

انفجارهای سومین فرودگاه پررفت‌وآمد اروپا، مرگبارترین انفجارهای ترکیه در سال جاری بوده است.


زمان درباره اوباما قضاوت خواهد کرد


قیمت دلار در ایران باید گرانتر شود


برای ورود به آمریکا شاید از شما لیست حسابتان در شبکه اجتماعی پرسیده شود


لغو مراسم فشن شوی برندِ آمریکایی لیوایز از سوی پلیس امنیت


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016