جمعه 11 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

اطلاعیه کانون نویسندگان ایران - در تبعید

kanoon2323.jpg
با کشورم چه رفته است
که گل ها هنوز
سوگوارند.

خرداد وتیرِ سال 1360 ماه های خونین وجانکاهی برای کانون نویسندگان ایران و همۀ آزاداندیشان و آزادیخواهانِ میهنمان بودند. هشتم خردادماه سال 1360 آیت الله خمینی این سال را " سال قانون" اعلام کردو این ادعا را در سخنرانی های اش تعریف کرد.اودر یکی ازهمین سخنرانی ها گفت: " هرکس مکتبی و اسلامی را مسخره کند، مرتد فطری است، زنش بر او حرام است و باید مقتول شود" . به دنبال همین سخنرانی طرفداران او به خیابان ها ریختندو در باره ماهیت " قانون " مورد نظر او شعار دادند: " سال سالِ قانون، امروزهشدار، فردا کشتار". برای نشان دادن ویژگیِ این قانون در کنار سرکوب وحشیانه و خونین دگراندیشان و مخالفان، وزارت ارشاد اسلامی امتیاز کلیۀ مطبوعات کشور را بی اعتبار اعلام کرد و دارندگان امتیاز نشریات را مجبور کرد که برای تجدید امتیاز به وزارت ارشاد اسلامی مراجعه کنند. در آغاز نیمه دوم خرداد سال 60، روزنامه های انقلاب اسلامی، میزان، جبهه ملی، ارگان حزب ملت ایران، نامه مردم و روزنامه عدالت به جمع روزنامه های توقیف شده افزوده شدند. حمله به کتابفروشی ها و دفترهای نشریات و مراکز فرهنگی و هنری افزایش یافت.

در همین هنگام کانون نویسندگان طی بیانیه ای با نام " خفقان، سرکوب، استبداد" اعلام کرد:

" پیش بینی دوره ترور و ووحشتِ سیاهی که توسط باندهای ارتجاعی تحت حمایت ِ قانون تدارک دیده می شود چندان دشوار نیست. همه افراد گروه های آزادیخواه که نمی خواهند شاهد تشییع جنازۀ آزادی باشند، امروز باید برای پاسداری و حراست از آن با تمام توان بکوشند"



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعدام سعید سلطانپوردر31 خردادماه آغاز تشدید و افزایش فشار و رفتار وحشیانه با اهل قلم بود. در این روزسعید سلطانپور، شاعر، نمایشنامه نویس و کارگردان تاتر، عضوهیئت دبیران کانون نویسندگان ایران تیرباران شد. تیرماه همین سال پاسداران حکومت اسلامی برای چندمین بار، واین بار به حکم " قانون" به دفتر کانون نویسندگان ایران در خیابان مشتاق ( روبروی دانشگاه تهران) یورش آوردند و پس از تخریب دفتر، هر آنچه در دفتر کانون بود ضبط کردند و تنی چند از اعضای کانون را دستگیر و مورد بازجوئی قرار دادند. این جنایت پیشه گی و خباثت حکومت اسلامی نسبت به اهل قلم، و دگراندیشان سیاسی و عقیدتی و مخالفان اش درخرداد و تیرماه سال 1360 نه نخستین بود و نه آخرین.

از آن هنگام تا به امروز درکنار زندانی کردن و شکنجه و کشتاردگراندیشان سیاسی و عقیدتی و مخالفان، ممنوعیت فعالیت های صنفی و دموکراتیک اهل قلم، زنان، کارگران، دانشجویان، معلمان و دیگر گروه های اجتماعی ادامه یافته است، آثاراهل قلم آزاداندیش و آزادیخواه ممنوعه اعلام شده اند و یا زیر تیغ سانسوراند، برخی ازاعضاء کانون در طی این سال ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند، برخی دستگیرو زندانی و شکنجه شده اند، برخی ازآنان اعدام و یا به اشکال مختلف به قتل رسیدند. جمعی از اعضای کانون تن به تبعید دادند و بسیارانی دیگرجمع ها و جلسه های خود را در گروه های مختلف مخفیانه برپا کردند. پس از چندی کانونیان در ادامه فعالیت های جسورانه شان در راه تحقق آزادی اندیشه، بیان و قلم ، و مبارزه با سانسور با نام کانون نویسندگان فعالیت خود را آغاز کردند تا نشان داده شود علیرغم ستمگری هائی که نسبت به قلم و اهل قلم روا داشته می شود کانون نویسندگان ایران از بین رفتنی نبود و نیست و گفته احمد شاملو پا برجاست که: " کانون نویسندگان زنده است ...چرا که هیچگاه انحلال خود را نپذیرفته است...هر یک از ما کارگران فرهنگی که به مواضع درخشان آن پابندیم به تنهایی یک کانونیم "

هم میهنان!

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در تبعید ضمن گرامیداشت یاد ماندگار سعید سلطانپور بر پیمان خویش در دفاع از آزادی اندیشه، بیان و قلم ودر مبارزه با آزادی کُشی و فرهنگ ستیزی حکومت اسلامی، استوار ایستاده است. ما بیدادگری ها وسیاست های ارتجاعی و ضد بشری حکومت اسلامی را که بی وقفه ادامه یافته است، محکوم می کنیم و بروظیفه خود که دفاع بی قید و شرط از اهل قلم وهمۀ آزادیخواهان و عدالت جویان است، پا می فشاریم.

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در تبعید
8 تیرماه 1395/ 28 ژوئن 2016


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016