جمعه 11 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

فلسطینِ پاره تن اسلام؛ بلای جان مردم ایران

1185842_648.jpg

میثم مهرانی - سایت خبری "نگان"

از ۱۶ آبان ۱۳۵۸ که «روح‌الله موسوی خمینی» به پیشنهاد ابراهیم یزدی از مسلمانان جهان خواست آخرین جمعهٔ ماه رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند تا این روزها که برخی «روشنفکران» ایرانی با تغییرِ تعریف منافع ملی سعی در اثبات این گزاره‌ی نادرست و موهوم دارند که هزینه‌ها و عملکرد جمهوری اسلامی در قبال فلسطین بر پایه تامین امنیت و منافع ملی است؛ فلسطین همواره محل نزاع بین تفکرات مختلف سیاسی بوده و این سوال به کرات طرح شده که فلسطین پاره تن اسلام است یا بلای جان مردم ایران؟

به گمان نگارنده ریشه‌ی پدیده «فلسطین پرستی» و چرایی آن در تاریخ ۳۷ ساله جمهوری اسلامی را باید در همان اوایل انقلاب ۱۳۵۷ و گفتمان انقلابی-غرب‌ستیز اعضا و ارکان دولت مهدی بازرگان جستجو کرد. درهمانجا که ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت مهدی بازرگان و پیشنهاد دهنده روز جهانی قدس با افتخار درمورد دلیل و نحوه پیشنهادش می‌گوید: فلسطینی‌ها پس از جنگ چند روزه در سال ۱۹۶۷ و شکست مصر و سوریه توانستند با سلسله عملیات نظامی در دره کرامه که مرز اردن و سوریه بود ارتش اسرائیل را به داخل آن منطقه بکشانند و با عملیات چریکی لطمات بسیاری شدیدی علیه اسرائیل وارد کنند. به دنبال این پیروزی آن روز تاریخی به «معرکه کرامه» و «روز جهانی فلسطین» عنوان گردید که در ماه اکتبر مراسمی در این روز در همه جا برگزار می‌شد. وی با بیان اینکه نامگذاری روز فلسطین هویت عربی داشت و مورد استقبال مسلمانان و کشورهای اسلامی قرار نگرفت، اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب در وزارت امور خارجه با دوستانی از جمله آقایان کمال خرازی و علی صادقی تهرانی معاونان سیاسی و بین‌الملل اینجانب، بحث وتبادل نظر کردیم و در نتیجه پیشنهادی به بنیانگذار انقلاب ارایه کردیم که روز قدس به جای روز فلسطین در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان قرار گیرد. وی تصریح کرد: علت این که جمعه آخر ماه رمضان را مطرح کردیم به این دلیل بود که دهه آخر ماه رمضان یعنی از ۱۹ تا ۲۷ این ماه در خصوص شب قدر اختلاف‌هایی وجود دارد به همین دلیل جمعه آخر ماه رمضان پیشنهاد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حال اگر هشت اصل «تمامیت ارضی»، «امنیت»، «دموکراسی و ساز و کارهای دموکراتیک»، «رفاه اقتصادی»، «افزایش قدرت»، «منزلت»، «صلح»، «احترام به معاهدات» را مصادیق تعریف منافع ملی لحاظ کنیم و در تعریف جامع‌تر منافع ملی را عملکرد حکومت و دستگاه دیپلماسی یک کشور در جهت رسیدن به خیر عمومی برای افراد آن کشور در نظر بگیریم؛ فلسطین در کجای منافع ملی ما جای می‌گیرد؟ آیا ابراهیم یزدی برای طرح این پیشنهاد منافع ملی ایران را در نظر داشت؟ پاسخ منفی است.

ابراهیم یزدی البته در همان ایام در گفتگوی خود با محمدمهدی جعفری که در کتاب خاطرات وی درج شده حرفی از منافع ملی و منافع مردم ایران نمی‌زند و می‌گوید این کار را برای خدا و مردم فلسطین انجام داده است.

«سیدجوادی در این کتاب با اشاره به این نکته که ابراهیم یزدی از اینکه خمینی بدون اشاره به نام وی از این پیشنهاد استفاده کرد گله می‌کرد، اضافه می‌کند:

….محسن رفت، من بیرون سالن منزل آقای حاج سید جوادی با دکتر یزدی شروع کردم به صحبت کردن، دکتر یزدی گله می‌کرد و می‌گفت: روز قدس را من در نماز جمعه پیشنهاد کردم که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان باشد، من به امام این پیشنهاد را کردم، اما وقتی اعلام شد اصلاً اسمی از من نبردند.

من به او گفتم: تو برای اسم این کار را کردی یا برای خدا ؟

دکتر یزدی گفت: نه، برای خدا و به خاطر فلسطینی‌ها این کار را کردم.»

لب لباب اظهارات ابراهیم یزدی و فلسفه شکل گیری «روز جهانی قدس» درکنار تاکید ایدولوژیک و گره زدن مسئله فلسطین با حیات «ایران» توسط جمهوری اسلامی و انطباق این رفتارها با اصول منافع ملی نشان از آن دارد که تنها نکته مهجور مانده در مسئله فلسطین اصل منافع ملی است. تا وقتی گفتمان چپ-اسلام‌گرا بر جریان اصلی روشنفکری ایرانی غالب است و تا این گروه‌ها به این تحلیل نرسند که در بحث منافع ملی «ما نه دوست دائمی داریم و نه دشمن دائمی و فقط منافع دائمی داریم»، فلسطین، لبنان، سوریه و … بلای جان مرم و منافع ملی ایران خواهند بود.


کمک‌های بی حساب ایران به فلسطین

با بررسی بخشی از کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به گروه تروریستی حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی و قیاس برخی از این کمک‌ها با محرومیت‌های موجود در کشور به وضوح می‌توان گزاره «فلسطین بلای جان مردم ایران» را تبیین عقلانی کرد و نشان داد «پاره تن جمهوری اسلامی» برای مردم ایران همواره غول سیری ناپذیر و بختکی بر جان و مال‌ آنها بوده است.

کمک پنجاه میلیون دلاری: در تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۰۶ میلادی، منوچهر متکی وزیر خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد در «سومین کنفرانس بین‌المللی قدس و حمایت از حقوق مردم فلسطین»، گفت: «نظام جمهوری اسلامی با الهام از خط و سیره بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبر انقلاب، حمایت از آرمان فلسطین را در سر لوحه سیاست‌های خارجی خود قرار داده‌است». وی در این کنفرانس، خبر از بخشش پنجاه میلیون دلار به شبه‌نظامیان حرکت مقاومت اسلامی کرد که هم‌اینک کنترل نوار غزه را در اختیار دارند.

کمک هفتاد میلیون دلاری: در تاریخ ۶ مارس ۲۰۰۶ میلادی، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران اعلام کرد که «نظام جمهوری اسلامی متعهد شده‌است که به حماس کمک‌های مالی بیشتری بکند تا دولت تشکیلات خودگردان فلسطینی بتواند در مقابل تحریم‌های اقتصادی غرب، مقاومت کند».

این در حالی است که بر اساس فهرست بهای ساخت مدرسه و کلاس در سازمان نوسازی مدارس کشور، هزینه ساخت هر کلاس درس، به طور میانگین ۶۰ میلیون تومان معادل ۱۶ هزار و ۷۰۰ دلار است. با هفتاد میلیون دلار می‌توان ۴۱۹۰ هزار کلاس درس در ایران احداث کرد و تمامی ۱۲۰۰ کلاس درس «کپری» و ۱۰۰۰ کلاس «کانکسی» را حذف و آنها تبدیل به فضای آموزشی امن کرد.

کمک دویست و پنجاه میلیون دلاری: اسماعیل هنیه پس از بازگشت از تهران به غزه، سفر خود به ایران را «تاریخی و بسیار موفقیت‌آمیز» توصیف کرد. منابع خبری وابسته به حماس، جزئیات کمک ۲۵۰ میلیون دلاری نظام جمهوری اسلامی ایران را برای هزینه‌کردن در این راه‌ها اعلام کردند:

– ۱۰۰میلیون دلار برای خرید انواع مایحتاج اساسی برای فلسطینی‌ها

-۶۰ میلیون دلار برای پرداخت مستمری به یک صد هزار کارگر بیکار فلسطینی.

حال آن‌که دولت مبلغ یک تریلیون و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال ( ۱۱۰ هزار میلیارد تومان) به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است که سالانه به دلایل مختلف از جمله سود و دیرکرد بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد ریال به بدهی های دولت به سازمان تأمین اجتماعی اضافه می شود و این بدهی‌ها باعث شده تا بسیاری از کارگرانی که از کار خود اخراج شده‌اند از حق بیمه بیکاری محروم بمانند.

– ۴۵ میلیون دلار برای پرداخت حقوق کارمندان دولت فلسطینی و تعیین مستمری ماهیانه برای خانواده‌های چند هزار زندانی امنیتی فلسطینی.

کمک‌های بی حساب و دردناک به کارگران فلسطینی زمانی بیشتر جلوه می‌کند که بدانیم بر اساس آمارهای فعالان کارگری در ۳ سال گذشته مزد نه تنها از تورم پیش نیافتاده تا میزان زیادی( ۶درصد) از تورم عقب است و تاثیر این عقب ماندگی بر معاش کارگران کاملا مشهود است. مرکز آمار ایران سال گذشته متوسط هزینه‌های خانوار شهری را ۳۸ میلیون تومان اعلام کرد، در حالی که متوسط دریافتی امسال مشمولان قانون کار در بهترین حالت رقمی بین ۱۸ میلیون و ۹۰۰ تا ۲۱ میلیون تومان خواهد بود. به عبارت دیگر در بهترین حالت ممکن سالانه یک شکاف ۱۶ میلیون تومانی میان درآمد خانوار کارگری و سطح متوسط جامعه وجود دارد. این آمارها در کنار سونامی اخراج گروهی کارگران، بسته شدن کارخانه‌ها، تمدید نشدن قراردادها وعدم پرداخت معوقات مزدی، نشان از وضعیت بحرانی جامعه کارگری ایران دارد.

– ۲۰ میلیون دلار برای احداث خانه هائی برای آن شمار از فلسطینی هائی که خانه‌هایشان به دلیل شرکت یکی از اعضای خانواده در عملیات مسلحانه علیه اسرائیل ویران شده

این کمکها درحالی صورت می‌گیرد که به گفته علیرضا پشتیبان، عضو شورای شهر بم، با وجود گذشت بیش از ۱۲ سال از زلزه بم و به واسطه نبود بودجه هنوز حدود ٣٠‌ درصد از کار بازسازی بم باقی مانده است.

– ۱۵ میلیون دلار برای تاسیس خانه‌های فرهنگی و احداث اداراتی که به امور ملی فلسطینی‌ها رسیدگی کند.

– ۱میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای تعیین مستمری برای شماری از ماهی گیران فلسطینی در غزه.

اما وضعیت ماهیگیران ایرانی کاملا متفاوت است. بنا بر گزارش منابع داخلی ۱۴۰ هزار ماهیگیر ایرانی در چرخه مربوط به صید کشور در شمال و جنوب برای بقای حرفه پر درد و رنج خود و کمبود صید، با طبیعت خشمگین دست‌ و پنجه نرم می‌کنند که به‌ دلیل بحران کاهش منابع آبزی، فصلی بودن شغل و نداشتن بیمه وضعیت درآمد واقتصاد ماهیگیران در شرایط کاملا بحرانی قرار دارد.


واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به بنرهای ضد‌‌آمریکایی در تهران


حضور علی مطهری در نماز جماعت اهل سنت و واکنش حمید رسایی


زنان تاجیک را در عراق و سوریه به بردگی جنسی می‌فروشند


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016