جمعه 11 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

"زنان تاجیک را در عراق و سوریه به بردگی جنسی می‌فروشند"

1607011420.jpg
بی بی سی - گزارش تازه وزارت خارجه آمریکا در باره وضعیت قاچاق انسان در جهان حاکی است که تاجیکستان کشور منبع و تا حدی مقصد قاچاق مردان و زنان و کودکان با هدف استثمار جنسی و کار اجباری است.

در این گزارش که روز جمعه ۱۱ تیر (اول ژوئیه) منتشر شد، آمده که مهاجرت گسترده اقتصادی اتباع تاجیکستان را دستخوش استثمار قرار می‌دهد. به نوشته وزارت خارجه آمریکا، مردان و زنان تاجیک بیشتر در روسیه و امارات متحده عربی، و تا حدی در کشورهای همسایه آسیای میانه، به کار اجباری در عرصه کشاورزی و ساختمان واداشته می شوند.

طبق این گزارش، زنان و کودان تاجیک عمدتا در امارات متحده عربی و روسیه، و همچنین در عربستان سعودی، قزاقستان و افغانستان، و حتی در داخل تاجیکستان، قربانی قاچاق یا استثمار جنسی می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در این گزارش آمده است: "زنان (تاجیک) پس از طلاقهای غیررسمی از شوهران مهاجرشان و با توجه به احتیاجی که به تامین روزگار خانواده‌های خود دارند، به طور فزاینده‌ای در برابر قاچاق انسان آسیب پذیرند. برخی از زنان که با وعده‌های ازدواج به سوریه و عراق سفر می‌کنند، به کنیزی یا بردگی جنسی فروخته می‌شوند."

در گذشته از موارد زیاد رفتن زنان و دختران تاجیک به سوریه و عراق گزارش شده است. گروه موسوم به دولت اسلامی به زنانی که همراه شوهران خود به سوریه رفته‌اند، پس از مرگ شوهرانشان اجازه بازگشت به تاجیکستان نداده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که زنان و دختران تاجیک به منظور ازدواج‌های اجباری به افغانستان انتقال داده می‌شوند و در نتیجه، بیشتر این افراد یا در شرایط استثمار جنسی یا وابستگی قرضی (بدهکاری مداوم) قرار می‌گیرند. حتی کودکان تاجیک در افغانستان به طور اجباری به گدایی واداشته می‌شوند.

وزارت خارجی آمریکا می‌گوید دولت تاجیکستان تلاشهای زیادی برای مقابله با قاچاق انسان انجام می‌دهد، ولی این تلاشها کافی نیست، زیرا برخی از مکانیسمهای قانونی و اداری برای شناسایی قربانیان قاچاق انسان، حمایت از آنان و رساندن خدمات ویژه به آنها وجود ندارد و علاوه بر این کارمندان دولتی هم دانش و ظرفیت لازم برای مقابله با قاچاق انسان را ندارند.

در سال ۲۰۱۵ مقامات تاجیک ۲۴ فرد مظنون در قاچاق انسان را مورد پیگرد قانونی قرار داده و ۱۰ تن از آنان را از شش ماه تا به ۱۲.۵ سال، به زندان محکوم کرده‌اند. یک سال قبل از این، ۲۲ مظنون مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و تنها یک نفر به زندان محکوم شده است.

گفته می‌شود فساد گسترده مانع از فعالیت مؤثر نهادهای انتظامی در مقابله با قاچاق انسان می‌شود و برعکس به افزایش قاچاق مساعدت می‌کند، اما دولت تا به حال از مجازات هیچ کارمند دولتی به جرم همدستی با قاچاقگران خبر نداده است.

در تاجیکستان برای دست داشتن در قاجاق انسان ۱۵ سال مجازات زندان مقرر شده است که جزایی سختگیرانه و متناسب با جرایم سنگین دیگر، مانند تجاوز جنسی، ارزیابی می شود. اما قانونی که سال ۲۰۱۴ تصویب شده و زمینه مساعدی برای مبارزه با قاچاق انسان را فراهم کرده است، از نواقص هم عاری نیست و از جمله به فحشا واداشتن افراد زیر سن قانونی بدون استفاده از زور یا اجبار را به عنوان "قاچاق انسان" مقرر نکرده است.

در مقابل، این قانون "خرید و فروش" کودکان را ممنوع و برای این کار ۱۵ سال مجازات زندان را پیشبینی کرده است، اما مشخص نیست که هدف از این گونه معاملات درواقع استثمار است یا خیر. مثلا در تاجیکستان از موارد زیاد "خریدن" نوزادان توسط زوجهای بی فرزند همواره گزارش می شود.

وزارت خارجه آمریکا دولت تاجیکستان را توصیه کرده که قوانین و نهادهای خود را با معیارهای جهانی مبارزه با قاچاق انسان سازگار کند و عاملان قاچاق انسان و همدستانشان در نهادهای دولتی را مجازات کند، سیستم حمایت از قربانیان قاچاق انسان و شاهدان و حامیان آنها را تقویت سازد و سرمایه لازم برای انجام برنامه های مبارزه با قاچاق انسان اختصاص بدهد.

در سال ۲۰۱۵ دولت تاجیکستان هشت قربانی قاچاق انسان را شناسایی کرده و برای دریافت کمک به سازمانهای بین المللی ارجاع داده است. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ کمتر بوده، زیرا شمار چنین قربانیان در آن سال ۲۶ نفر بوده است.

گروه‌های جامعه مدنی و نهادهای بین المللی در سال گذشته ۵۶ قربانی قاچاق انسان را که دست کم هشت تن از آنها مورد استثمار جنسی قرار گرفته بودند، تحت پوشش خدمات خود قرار دادند.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید از آنجا که سیستم مؤثری برای شناسایی قربانیان قاچاق انسان در تاجیکستان وجود ندارد، امکان دارد بسیاری از قربانیان استثمار جنسی در میان روسپیان درواقع برای جرایم مربوط به روسپیگری مجازات شده باشند، زیرا مقامات تاجیک تلاشی برای شناسایی قربانیان احتمالی قاچاق انسان در میان روسپیان انجام نداده‌اند.


واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به بنرهای ضد‌‌آمریکایی در تهران


حضور علی مطهری در نماز جماعت اهل سنت و واکنش حمید رسایی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016