جمعه 8 مرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

مرتضوی پاسخ می‌دهد: یک کارتن سند در گاوداری عباس پالیزدار پیدا شد

437548469578.jpg
رادیو زمانه - سعید مرتضوی به صحبت‌های عباس پالیزدار که گفته بود مرتضوی در مقام دادستان تهران او را به اعدام تهدید کرده، واکنش نشان داد و گفته‌های او را تکذیب کرد.

او در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری موج که در برخی دیگر از رسانه‌های داخلی از جمله روزنامه شرق بازتاب یافته، از کشف یک کارتن سند و مدرک از سازمان بازرسی در گاوداری عباس پالیزدار خبر داده است. مرتضوی به محتوای این اسناد اشاره نکرده اما گفته است که پالیزدار همه پرونده‌ها علیه مسئولان را در اختیار داشته است.

به این ترتیب افشاگری‌های عباس پالیزدار بر اساس اسناد و مدارکی بوده که مرتضوی اصل وجود آن‌ها را تایید می‌کند، اما پالیزدار به دلیل عمومی کردن این اسناد و طرح رسانه‌ای محتوای ‌آن‌ها، محاکمه و محکوم شده است: «پالیزدار به سخنرانی‌های داخلی بسنده نکرده و در رسانه‌های بیگانه و معاند نظام مانند “رادیو‌فردا” هم این مطالب را اعلام کرد و گفت از تهران دارد صحبت می‌کند و از‌ این‌ رو پرونده او در دادسرای تهران تشکیل شد. بعد از دستگیری و بازجویی، قضات حفاظت اطلاعات قوه قضاییه متوجه شدند او به‌صورت باندی و گروهی و سازمان‌یافته عمل کرده و اسناد را در قالب لوح فشرده منتشر می‌کرده است.»

نام عباس پالیزدار از اردیبهشت سال ۸۷ به دنبال افشاگری درباره پرونده‌های فساد مالی مقام‌های عالی و قضایی جمهوری اسلامی و بستگان‌شان رسانه‌ای شد.

مرتضوی اما در پاسخ به ادعای پالیزدار در مورد تهدید شدنش به اعدام گفته است که چرا پالیزدار در طول هشت سال گذشته شکایت نکرده است؟

سعید مرتضوی: {پالیزدار} حالا فضا را مناسب دیده و این ادعاهای واهی را مطرح می‌کند.

عباس پالیزدار سوم مرداد ماه به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که در جریان رسیدگی به شکایت او از دادستان سابق تهران، مرتضوی از خارج کردن یک نسخه از تمام کارهای کرده‌اش به خارج از کشور خبر داده است. مرتضوی به این گفته پالیزدار پاسخی نداده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عباس پالیزدار مدعی است که از طرف مرتضوی تهدید به اعدام شده و دادستان سابق تهران به او گفته است که اگر نگوید هرچه درباره مقام‌های قضایی گفته‌ است دروغ بوده، خودش چهارپایه را از زیر پای پالیزدار می‌کشد و اعدامش می‌کند: «در آن لحظه شاهدی نداشتم که بعدها این اظهارات را تایید کند اما از شانس خوبی که داشتم مرتضوی به همسرم در حضور پدر و برادر و کسانی که در اتاقش بودند نیز همین جمله‌ها را گفته است، به این شکل که مرتضوی از همسرم می‌پرسد چند فرزند داری؟ همسرم در پاسخ می‌گوید چهار فرزند که {مرتضوی} در جواب همسرم می‌گوید معطل پالیزدار نباش، برو یک پدر برای بچه‌هایت پیدا کن.»

دادستان سابق تهران که خود همچنان درگیر پرونده‌های قضایی است و چهاردهم شهریور ماه باید برای پرونده‌اش در مقام سرپرست سازمان تامین اجتماعی به دادگاه برود، این اتهامات را واهی خوانده است: «اظهارات پالیزدار دروغ‌های مضحک و توهین به شعور مخاطب است. او شرایط را طوری احساس می‌کند که الان هر دروغی بگوید پاسخی ندارد. از او به‌دلیل انجام برخی اقدامات مجرمانه شکایت شد و با پرونده‌ای که با اسناد و مدارک در دادستانی تهران تشکیل شد، او را جلب کردند.»

به گفته مرتضوی، پرونده پالیزدار در حفاظت اطلاعات قوه قضاییه بررسی شده است و با ثابت‌ شدن جرایم او، پرونده برای صدور حکم به دادگاه رفته است: «دادگاه بدوی او را به ۱۰ سال حبس و دادگاه تجدید نظر هم به هفت سال حبس محکوم کرد. او تا الان باید در زندان به سر می‌برد اما به‌دلیل بیماری و مشکل قلبی آزاد شد.»

دادستان سابق تهران گفته است که «پالیزدار به‌جای این‌که به فکر جبران باشد، علیه ما اتهام‌سازی می‌کند.»

بخشی از شکایت عباس پالیزدار از مرتضوی بر مبنای ایراد افترا و اعتراض به بازرسی از منزلش در زمان ریاست مرتضوی بر دادستانی تهران مطرح شده است که مرتضوی پس از تفهیم اتهام، از خود دفاع کرده است.

او در واکنش به صحبت‌های پالیزدار درباره این موضوع گفته است: «این‌که الان می‌گوید بازداشت و بازرسی از محل کار و زندگی او غیرقانونی بود، زمانی می‌توان درباره اقدامات قضایی دادستانی تهران در آن زمان ارزیابی درست کرد که اقدامات او را هم به موازات بررسی کنیم. اگر عمل او را مجرمانه و بسیار بد در نظر بگیریم، پس این برخورد بسیار به‌جا و متناسب با اعمال مجرمانه او بود.»

مرتضوی مدرک تحصیلی پالیزدار را هم جعلی خوانده و گفته است که پالیزدار به‌عنوان کارشناس تحقیق و تفحص مجلس ادعا داشت سواد او در مقطع دکتراست و مدارکی جعلی ارائه کرد.

پالیزدار عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس بود که به گفته مرتضوی به سازمان بازرسی کل کشور رفته است و در آنجا اوراق محرمانه و سری را از بین اسناد سازمان بیرون کشیده و با خود برده است: «او حتی پانچ اوراق را باز نکرده بود تا برگه‌ها سالم دربیاید و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در بازرسی از منزل و محل کار او، با سوراخ‌های پانچ پاره شده مواجه شده بود.»

سعید مرتضوی: پالیزدار وقتی دید نمی‌تواند از این پرونده‌ها در سازمان بازرسی استفاده کند، درخواست اتاقی در مجلس کرد و در آنجا از این پرونده‌ها استفاده کرد. انبوه پرونده‌ها را در دفتر خود می‌برد و استخراج می‌کرد و همه پرونده‌ها علیه مسئولان را در اختیار گرفت.

به گفته دادستان سابق تهران بسیاری از این پرونده‌ها در مراحل اولیه رسیدگی بوده‌اند و بعدها در دادگاه حکم برائت و قرار منع پیگرد برای متهمان صادر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016