شنبه 9 مرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ایران جایزه حقوق بشر اسلامی می‌دهد

edam-rasaneh-negatf.jpg
رادیو زمانه - محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر اسلامی خبر داده که «سومین جایزه حقوق بشر اسلامی» این هفته اهدا خواهد شد.

محمدجواد لاریجانی همچنین برنامه‌های «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» را تشریح کرده و گفته که روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه ۱۳۹۵، مراسمی با سخنرانی رئیس قوه قضاییه ایران و با حضور مقامات در مرکز همایش های صدا و سیمای ایران برگزار خواهد شد.

سومین جایزه حقوق بشر اسلامی به برندگانی از خارج از کشور داده می‌شود که «در دفاع از حقوق مسلمانان و مبارزه با اسلام‌هراسی و تبیین اصول حقوق بشر اسلامیی فعالیت کرده باشند.

اختتامیه نخستین جشنواره کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های حقوق بشری هم همزمان برگزار می‌شود.

ایران همچنین سمینار تخصصی بین‌المللی حقوق بشر اسلامی را روز ۱۲ مرداد برگزار می‌کند که مهمانانی از عراق، بنگلادش، مصر، الجزایر و اندونزی دارد و در قم برگزار می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این برنامه‌ها برای تحقق آنچه که «منویات رهبر جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشر اسلامی» خوانده شده برگزار می‌شوند و هدف‌شان تعریف نوعی خاص از حقوق بشر با تعاریف اسلامی و مطابق با برنامه‌های جمهوری اسلامی است.

ارتقای آگاهی بین‌المللی در حوزه حقوق بشر اسلامی، تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی، تاثیرگذاری بر اسناد و هنجارهای بین‌المللی حقوق بشر با استفاده از موازین حقوق بشر اسلامی، تبیین و دفاع فعالانه از نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آموزه های دینی اسلامی و همچنین دفاع از مظلومان عالم، از برنامه‌های ستاد حقوق بشر در ایران اعلام شده است.

در حالی که ایران به دلایل متعدد از سوی جوامع بین‌المللی به نقض حقوق بشر محکوم است، اما مقامات ایران هرگونه نقض حقوق بشر در ایران را نفی می‌کنند و چند سال است که تلاش می‌کنند منشور حقوق بشر اسلامی را تدوین کنند.

جمهوری اسلامی ایران هر دو منشور جهانی و اسلامی حقوق بشر را امضا کرده؛ با وجود این مقام‌های جمهوری اسلامی همواره نهادهای حقوق بشری جهان را مورد انتقاد قرار داده و از برتری «حقوق بشر اسلامی» بر اعلامیه ۶۷ ساله حقوق بشر سخن گفته‌اند.

مقام‌های حکومتی در ایران معتقدند که حقوق بشر به «ابزاری سیاسی» در جهان تبدیل شده است و همواره تلاش کرده‌اند تا حقوق بشر را نه حقوقی جهان‌شمول بلکه موضوعی نسبی و فرهنگی قلمداد کنند که بر اساس تفاوت‌های دینی و فرهنگی شکل می‌گیرند.

آن‌ها با این استدلال که «حقوق بشر نسبی و فرهنگی» است و «با اصول و مبانی اسلام منافات دارد» به مخالفت با منشور جهانی حقوق بشر پرداخته‌اند.

مقام‌های ایرانی همچنین در تلاشند تا دیگر کشورهایی را که بیشتر ساکنان آنان مسلمانان هستند، برای تدوین چنین حقوقی تشویق و بسیج کنند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران در گذشته از تصویب چند قطعنامه‌ در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و گفته که ایران حقوق بشر اسلامی، قصاص و اعدام محاربه را قبول دارد.

از روز پنج‌شنبه ۲۴ مارس ۲۰۱۱ (چهارم فروردین ۱۳۹۰) شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، نماینده ویژه حقوق بشر در ایران را تعیین کرده اما جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ به نمایندگان سازمان ملل اجازه سفر به ایران و تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر در این کشور را نداده است.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵، ایران به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته و گفته شده که وضعیت حقوق بشر در این کشور تغییری نکرده است.

وضعیت زنان، دگراندیشان، اقلیت‌های قومی، جنسی و مذهبی، آمار بالای اعدام، وضعیت زندان‌ها، حصر مخالفان و سرکوب آزادی بیان از موارد نقض حقوق بشر در ایران است که از سوی دیدبان حقوق بشر به آن اشاره شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ /۲۶ آذر ۱۳۹۴، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که کانادا ارائه داده بود و در آن از فشارها، سرکوب‌ها و اعدام‌ها در ایران انتقاد شده بود، با ۸۱ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۶۷ رأی ممتنع تصویب کرد.

در این قطعنامه از سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی و همچنین افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی شده بود.
حکومت ایران همواره تصویب چنین قطعنامه‌هایی را «اقدامی سیاسی» علیه کشور ارزیابی کرده و هیچگاه پاسخ روشنی به مسائل مطرح‌شده در این قطعنامه‌ها نداده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016